AeroMobil znamená revolúciu v osobnej doprave

Koncom osemdesiatych rokov minulého storočia vládlo v Československu predrevolučné dusno. Režim dodýchával, ale napriek tomu sa mnoho ľudí pozeralo smerom k západným hraniciam, za ktorý- mi čakala vytúžená sloboda. V tomto čase, keď bol podozrivý už aj dlhší pohľad smerom do Rakúska, vzniklo mnoho nápadov ako prekonať dobre chrá- nenú hranicu na západe Slovenska. Podaktorí… Prečítať celé
Vydané 6. mája 2015 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Koncom osemdesiatych rokov minulého storočia vládlo v Československu predrevolučné dusno. Režim dodýchával, ale napriek tomu sa mnoho ľudí pozeralo smerom k západným hraniciam, za ktorý- mi čakala vytúžená sloboda. V tomto čase, keď bol podozrivý už aj dlhší pohľad smerom do Rakúska, vzniklo mnoho nápadov ako prekonať dobre chrá- nenú hranicu na západe Slovenska. Podaktorí to skúšali balónom, niektorí loďou, iní klzákmi, či len tak po vlastných. Tu niekde sa dá nájsť aj zárodok myšlienky lietajúceho auta AeroMobil, ktoré malo autorovi otvoriť cestu k slobodnému svetu.

Štefan Vadocz pre United Life 04
(44) | CCO Aeromobil | Bratislava

 

Štefan Klein, v tom čase študent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, ktorá bola po „strojarine“ jeho druhou v poradí, si vybral tému lietajúceho auta pre svoju diplomovú prácu. Chopil sa inžinierskej a dizajnovej výzvy, ktorá nedala v minulom storočí spávať ani ľuďom ako bol Henry Ford, ktorý v roku 1940 predpovedal, že k spojeniu auta a lietadla raz musí prísť. Prišli prvé koncepty, modely, rôzne cesty vývoja bez transformácie a tiež s ňou. Zamatová revolúcia oslobodila krajinu a otvorila vzdušný priestor nad krajinou. To dodalo vývoju ďalší impulz, pretože pre človeka z leteckej rodiny neexistuje krajší pocit ako byť vo vzduchu a lietať slobodne ako vták. Po dvadsiatich rokoch vývoja a úspešných letových skúškach s AeroMobilom 1 a 2 vzniká samostatná spoločnosť, do ktorej vstúpil najprv ako investor a „biznis anjel“ Juraj Vaculík. Od začiatku bol nadšený myšlienkou nového produktu, ktorý má šancu spôsobiť revolúciu vo svete dopravy. Financoval a spolu so Štefanom Kleinom koordinoval konštrukciu pred-prototypu AeroMobilu 2.5. V súčasnosti Vaculík vedie spoločnosť už ako jej CEO. V čase, keď vznikali prvé koncepty AeroMobilu bol študentským lídrom revolúcie a pomáhal vytvárať demokratický priestor na Slovensku. So Štefanom Kleinom sa spoznali počas vysokoškolských štúdií a v roku 2010 spojili svoje sily pre projekt, ktorý vznikal najprv v garáži. O tri roky neskôr, keď dokončili pred-prototyp 2.5, nastal zlom.

 

am_foto_02

 

INZERCIA

Rok 2013 bol pre AeroMobil vstupom na globálnu scénu. Projekt, ktorému spočiatku verilo iba zopár nadšencov, zaujal na globálnej konferencii leteckých inžinierov SAE AeroTech v Montreale odborníkov z NASA a zo spoločnosti Boeing. Po prezentácii videa pred-prototypu AeroMobilu 2.5 sa strhla lavína záujmu nielen odborníkov, ale najmä svetových médií ako CNBC, New York Times, Reuters, Wired či Neue Zurcher Zeitung. Prišli prvé nezáväzné objednávky a ponuky na investovanie do projektu. V hangári AeroMobilu je každý deň veľmi živo. Spoločnosť v súčasnosti testuje predvýrobný prototyp AeroMobil 3.0, ktorý je vyrábaný tak, aby splnil certifikačné normy v kategórii ultra ľahkého lietadla a limitovanej edície automobilu M1. Zakladatelia spoločnosti veria, že vďaka skúsenostiam tímu a odbornému zázemiu, ktoré na Slovensku a v okolí existuje, dokážu vozidlo certifikovať a pripraviť na prvé dodávky od roku 2016. Práve prostredie, v ktorom AeroMobil vzniká, dodáva všetkým v tíme optimizmus. Na Slovensku boli doteraz úspešne certifikované populárne modely ultra ľahkých lietadiel Shark a Dynamic, ktoré majú svojich zákazníkov po celom svete, vzniká tu zároveň prototyp unikátneho športového auta Praga. V Českej republike je skúsenosť s leteckou a automobilovou výrobou je celosvetovo ojedinelá; je sa teda o čo oprieť.

 

Klein a Vaculík radi hovoria o AeroMobile ako o inovácii vyššieho rádu. Veria, že AeroMobil spôsobí revolúciu vo svete osobnej dopravy, ktorá už dnes testuje limity infraštruktúry, ktorú máme k dispozícii. A pritom len 3% povrchu Zeme sú pokryté cestami alebo železnicami. Ľudstvo navyše nedokáže budovať cesty rýchlej­ šie. Rast populácie je dynamickejší ako naša schopnosť stavať nové dopravné spojenia. Vozidlo ako AeroMobil môže časť osobnej dopravy preniesť do vzduchu, efektívne vyriešiť problém preplnených ciest a spojiť oblasti bez cestnej infraštruktúry. Lietajúce auto totiž predstavuje podľa výskumov SAE najefektívnejšiu alternatívu prepravy do 700 kilometrov a najlepšiu možnosť osobnej dopravy od dverí k dverám. Dopravné zápchy na cestách a preplnené letiská sa tak môžu stať minulosťou. AeroMobilu stačí na vzlet a pristátie dvesto metrov trávnatej plochy a dokáže zaparkovať na bežnom parkovacom mieste. V budúcnosti, vďaka technológii, ktorá je už dnes dostupná, by mal mať schopnosť autonómnej prevádzky

 

Je to zároveň vozidlo, ktoré si zaslúži novú kategóriu, podobne ako motocykel, ktorý nie je motorovým bicyklom ani dvojkolesovým autom. Názov kategórie sa ešte neustálil a lavíruje medzi „roadable aircraft (cestné lietadlo)“ a „advanced flying automobile (pokročilý lietajúci automobil)“.

 

am_foto_01

 

K vlastnej kategórii je pravdepodobne dlhá cesta, avšak prvé kroky smerom k európskym inštitúciam ako EASA (European Aviation Safety Agency) a JRC (Joint Research Centre) boli urobené. V súčasnosti spoločnosť vytvára tiež štruktúry, ktoré umožnia rozšíriť mož­ nosti financovania projektu a tým akcelerovať jeho vývoj a prípravu potrebnej legislatívy. Finalizuje aj svoj advisory board, ktorý pozostá­va zo svetových rešpektovaných odborníkov na automobilový a letecký priemysel, biznis a legislatívu.

 

Spoločnosť stojí v súčasnosti pred vstupom do ďalšej fázy, kedy po predstavení prototypu otvorí ďalšie možnosti externého financovania projektu z troch základných oblastí:

• Privátne financovanie individuálnych investorov, ktorí majú záujem investovať do inovatívneho odvetvia a podporiť vznik nového trhu.

• Verejné zdroje EÚ na podporu výskumu a zefektívnenie dopravy alebo inštitucionálni investori, privátne fondy a pod.

• Strategické partnerstvo s výrobcom technológií, ktorý bude v inovácii vidieť možnosť obohatenia svojho výrobného programu.

 

Investori AeroMobilu veria a zaujímajú sa o to, ako spustiť pozitívne zmeny vo svete osobnej dopravy. Tím spoločnosti má za sebou prvé prezentácie pre investorov v Silicon Valley, záujemcov o výrobu z Číny, či prvé ohlasy zo Saudskej Arábie. Je však stále otvorený ďalším investičným ponukám a financovaniu napríklad cez privátne fondy.

 

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »