Influenceri. Internetové celebrity a ich vplyv na marketing značiek.

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou. Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa… Prečítať celé
Vydané 7. septembra 2016 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou.

Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa môže stať doslova ktokoľvek, nie iba ten vyvolený kamarát kamaráta, ktorý má kamaráta vo vedení niektorej z televízií. Populárnym sa môže stať aj ten, kto ani nemá čo povedať, tí však zvyčajne odžijú svojich 15 minút slávy a rýchlo sa na nich zabudne. Tí, ktorí sa o svoju fanúšikovskú komunitu starajú, pracujú na svojich projektoch intenzívne a budujú si meno, majú šancu stať sa nielen slávnymi a obľúbenými, ale aj akceptovanými ako reklamný nosič. To je kľúčové, pretože práve tak môžu svoj spoločenský status premeniť na peniaze.

Influencera nie je možné považovať za synonymum celebrity. Za influencera považujeme prakticky kohokoľvek, kto má veľký počet fanúšikov/odberateľov/priateľov a je známy aspoň v niektorej komunite, ale aj prináša pridanú hodnotu. Za ňu môžeme považovať osobitý prístup k svojim priaznivcom, vyjadrovanie sa k aktuálnym spoločenským témam a v lepšom prípade aj otvorené komunikovanie s fanúšikmi. Zdá sa, že najväčším rozdielom medzi celebritou a influencerom je v tom, že influencer ide sám za svojimi fanúšikmi, zatiaľ čo celebrita sa spolieha na médiá ako na zástupcov fanúšikov.

 

Neuveriteľné návratnosti investícií

Známi ľudia boli pre značky vždy atraktívnym reklamným nosičom, pretože ich sledovali veľké množstvá ľudí prostredníctvom novín, časopisov a televízie. Dnes sa tieto komunikačné platformy rozšírili o web a sociálne siete, ktoré sú spravované priamo osobnosťami a poskytujú okrem vopred naplánovanej formy aj faktor osobitosti, intimity a lepšieho pohľadu do bežného života známej tváre. Dnes sa na spojenie celebrít s ich fanúšikov využíva Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube a množstvo ďalších sociálnych sietí, pričom práve Instagram a YouTube sú asi najlepším priestorom pre komunikáciu značiek s cieľom monetizácie obsahu.

Dobrou ukážkou toho, ako veľké agentúry a značky vedia investovať peniaze do reklamy práve prostredníctvom influencerov, je Instagram. Zdá sa, akoby každý druhý profil patril nejakej amatérskej fitness športovkyni, ktorá priebežne zverejňuje fotografie svojho vyrysovaného brucha s krabičkou diétneho čaju v zábere. Títo ľudia sa tešia pozornosti často až miliónov ľudí z celého sveta a pre každú agentúru s veľkým klientom je to skvelá príležitosť. Za relatívne malé peniaze dokážu spropagovať produkt alebo službu za účasti známej tváre, pričom takéto promo je okamžité – stačí odfotiť fotografiu a zverejniť ju na sociálnej sieti.

Podľa magazínu Convince And Convert je každý jeden dolár investovaný do kampane s influencerom zhodnotený až 6,5-násobne, čo je neuveriteľné číslo. Zároveň tvrdí, že marketing s influencermi je najrýchlejšie rastúcou komunikačnou platformou, ktorá navyše celkom ničí zaužívané stereotypy v reklame. Opiera sa pritom o výsledky prieskumov, ktorých výsledky hovoria v prospech tohto nového typu marketingovej komunikácie – vraj sa oveľa lepšie penetruje cieľová skupina a jej prístup k reklame je pozitívnejší.

INZERCIA

V konečnom dôsledku sa však náklady na reklamu veľkých značiek navyšujú, pretože tie vidia pozitívny efekt. Je to taká win-win situácia, pretože získava influencer ako reklamný nosič a aj inzerent. Vraj 13 percent marketérov dokonca tvrdí, že každý investovaný dolár sa im zhodnocuje až 20-násobne, čo znie skoro ako nonsens.

 

Influenceri na Slovensku

Aj na Slovensku máme influencerov, ktorí za svoj úspech a slávu vďačia internetu – asi každý pozná Goga, Evelyn či youtubera Expl0iteda. Je ich, samozrejme, oveľa viac, tí z Twitteru napríklad pôsobia v oblasti médií a žurnalistiky a sledovať ich profily znamená vyjadriť svoje presvedčenia, či už politické, náboženské alebo profesionálne.

Nie je to tak dávno, čo slovenskými vodami marketingu výrazne zatriasla kampaň Tatra Banky a jej “Rytmusovej akadémie”, ktorej efektivita bola mimoriadne vysoká. Unicredit Bank v roku 2012 taktiež s úspechom využila virálne video “Som Čarovný” a jeho interpreta na podporu svojich produktov a dnes sa stretávame s youtuberom Selassiem v spojení so Slovenskou sporiteľňou.

Videá uvedených kampaní si môžete pozrieť nižšie:

S využitím známych tvárí sa nedávno spropagovala aj autopožičovňa AVIS, ktorá do svojich internetových klipov pozvala tanečnú skupinu The Pastels. Klip s názvom Modern Dancing videlo už viac 105-tisíc ľudí na Facebooku a dalších 40-tisíc ľudí na YouTube.

 

 

Oplatí sa investovať do osobností

To, čo platí pre vedenie každej firmy, platí aj pre marketing. Ak chcete, aby niečo prosperovalo a bolo efektívne, je ideálne zapojiť do procesu kvalitných ľudí. Vo firme sú to manažéri s proaktívnym prístupom a prirodzeným vnútorným drajvom, v reklame sú to známi ľudia s množstvom fanúšikov.

Influenceri u nás nie sú o nič horší, ako tí americkí či britskí, avšak stále sú lacnejší a dostupnejší. Je to veľká príležitosť aj pre stredne veľké značky, aby svoj marketing obohatili o také formy komunikácie, ktoré sú vo svete trendové a ktoré vykazujú najlepšie výsledky návratnosti. Treba si však dávať pozor na to, aby aj propagovaná služba alebo produkt boli prvotriedne, pretože násilné spájanie osobnosti s nekvalitným produktom bude skôr kontraproduktívne, v krajnom prípade dokonca bude hroziť strata popularity tejto osobnosti.

 

Zdroje: convinceandconvert.com, sme.sk

 

Pokračujte na ďalší príspevok »