VW po zavedení amerických ciel príde o 2,5 mld eur, ovplyvnia aj Slovensko

Je pravdepodobné, že vyššie clá Spojených štátov uvalené na automobily importované z Európy ovplyvnia aj slovenskú ekonomiku.   Americký prezident Donald Trump od svojho nástupu na úrad avizuje, že mieni zvýhodňovať domácich producentov automobilov a vôbec podporovať práve americký priemysel. Prejaviť by sa to už v skorej dobe malo na zavedení vyšších ciel na európske… Prečítať celé
Vydané 25. februára 2019 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Je pravdepodobné, že vyššie clá Spojených štátov uvalené na automobily importované z Európy ovplyvnia aj slovenskú ekonomiku.

 

Americký prezident Donald Trump od svojho nástupu na úrad avizuje, že mieni zvýhodňovať domácich producentov automobilov a vôbec podporovať práve americký priemysel. Prejaviť by sa to už v skorej dobe malo na zavedení vyšších ciel na európske automobily, ktoré by najviac zastihli práve Volkswagen, ktorý vyrába svoje automobily aj na Slovensku.

Odhady analytikov londýnskej Evercore ISI, ktoré zverejnil aj denník finweb, hovoria o veľmi konkrétnom čísle. Pre zamýšľané americké clá príde nemecký automobilový koncern o 2,5 miliard eur ročne, pričom podľa dostupných informácií je tento údaj veľmi blízky realite. Sám riaditeľ koncernu Herbert Diess pre Financial Times potvrdil, že týmto sa celá situácia opäť vyostruje.

Spojené štáty a Trumpova administratíva momentálne držia európskych výrobcov áut v šachu. Tí musia čakať ešte niekoľko mesiacov, kým Biely dom pripraví analýzu ministerstva obchodu práve o možnom zvýšení ciel a prezident bude mať potom tri mesiace na to, aby ju prijal, prípadne odmietol.

 

Prečo vyššie clá?

INZERCIA

Zavedením vyšších ciel na dovážané automobily Donald Trump mieni dosiahnuť predovšetkým nasledovné ciele:

  • podporiť domáci priemysel, americkú výrobu;
  • znevýhodniť importované produkty navýšením ich cien;
  • prinútiť európske a zahraničné spoločnosti, aby svoje produkty vyrábali v USA a podporili tak zamestnanosť.

 

Prečo rozhodnutia USA ovplyvnia aj Slovensko?

Pre európskych výrobcov automobilov sa jedná o situáciu, ktorá im bráni v dôslednom plánovaní výroby. Z toho dôvodu možno očakávať pokles výroby, čo by negatívne ovplyvnilo aj Slovensko. Konkrétne bratislavský Volkswagen vyrába niektoré modely exkluzívne a každé piate vyrobené vozidlo je určené na export do Spojených štátov.

Z formálneho hľadiska je najväčším európskym exportérom do USA práve Nemecko s 12-percentným podielom, Slovensko zastáva deviatu pozíciu s 1,1-percentným podielom. Sme však najväčším producentom automobilov na tisíc obyvateľov a každá legislatívna zmena sa na výrobe prejaví. V súvislosti so Slovenskom však zatiaľ žiadne konkrétne čísla a odhady neprichádzajú.

 

Neistotu do autopriemyslu spôsobuje nielen USA, ale aj Brexit

Okrem neistej budúcnosti ciel sú európski výrobcovia áut držaní v neistote aj kvôli Brexitu. Ten ešte stále nemá zreteľné pravidlá a asi málokto si dovoľuje predpovedať skutočný scenár nasledovných mesiacov. Pre značky ako Jaguar Land Rover či Aston Martin bude tvrdý Brexit bez ujasnenia obchodných pravidiel medzi Veľkou Britániou a Európskou úniou znamenať významné problémy. To platí aj pre všetky európske automobilky dovážajúce autá do Veľkej Británie, pre ktoré je britský trh významný. Utrpieť by mohla aj mladoboleslavská Škoda, celý koncern Volkswagen, ale aj akákoľvek iná automobilka.

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »