Aj domov je priestorom pre starostlivosť o seba: Ako sa v ňom cítiť dobre?
Od podpory lepšieho spánku až po vyjadrenie individuality Nový prístup k interiérovému dizajnu je menej o estetických trendoch a viac o tom, ako sa v našich priestoroch cítime. Daisy Woodwardová skúma fenomén dobrého domova. Priestory, ktoré obývame, ovplyvňujú naše nálady a pocity. Nie je to žiadnym tajomstvom. Od feng šuej až po škandinávsku snahu o… Prečítať celé
Od podpory lepšieho spánku až po vyjadrenie individuality
Nový prístup k interiérovému dizajnu je menej o estetických trendoch a viac o tom, ako sa v našich priestoroch cítime. Daisy Woodwardová skúma fenomén dobrého domova.
Priestory, ktoré obývame, ovplyvňujú naše nálady a pocity. Nie je to žiadnym tajomstvom. Od feng šuej až po škandinávsku snahu o hygge – navrhnutie vzhľadu a usporiadania vášho príbytku tak, aby ste podporili pocit pohody nie sú žiadnou novinkou. Environmentálna psychológia – náuka o ľudskom vzťahu k okoliu – nebola uznaná ako akademická oblasť až do konca 60. rokov 20. storočia. Pokiaľ ide o domáci interiérový dizajn je ešte neprebádaným oceánom.
„Myšlienka, ktorá sa rozmohla je zlepšenie pohodlia prostredníctvom našich vnútorných priestorov,“ hovorí pre BBC Culture Jean Whitehead, docent v interiérovom dizajne na Falmouth University a autor knihy Creating Interior Atmosphere: Mise-en-scène and Interior Design. „Tieto inovácie prevládali v zdravotníckych interiéroch, teraz prechádzajú do pohostinských a voľnočasových priestorov, čo zahŕňa i naše domovy.“
Bývanie by malo byť vašim domovom
Náš spoločný záujem o domáci wellness, poznamenáva Whitehead, urýchlila pandémia. Je pozoruhodné, že podľa prieskumov Európania trávia až 90 % svojho času v uzavretých priestoroch a počas lockdownu pre väčšinu z nás „vo vnútri“ znamenalo „doma“. Z tohto dôvodu sa mnohí z nás začali menej starať o to, ako vyzerajú naše príbytky, aspoň z hľadiska trendov, a viac o to, ako sa v nich cítime. V dôsledku toho sa začal presadzovať nový, udržateľnejší postoj k interiérovému dizajnu, zameraný na individualitu, všímavosť a starostlivosť o seba.
Pre Monicu Khemsurov a Jill Singer, zakladateľky online dizajnérskeho magazínu Sight Unseen, priniesla pandémia znovuobjavené ocenenie pre nespočetné množstvo predmetov, ktoré obe za tie roky nazhromaždili. „Sedeli sme vo svojich domovoch a naše predmety nám skutočne prinášali pohodlie a vďaka nim sme sa cítili menej osamelí,“ hovorí Khemsurov pre BBC Culture.
Zmyslom je vybudovať interiér odrážajúci vašu osobnosť – Jill Singer
Zahŕňa to osobnejší prístup pri kúpe predmetov a žitia s nimi. Človek uprednostňuje úprimné spojenie nad trendami. „Objekt sa môže veľmi ľahko naplniť významom a spomienkami, čo je aj základnou myšlienkou,“ hovorí. Či už je to niečo, čo vám vyrobila kamarátka alebo maličkosť zakúpená na cestách do zahraničia. Predmety nás spájajú s milovanými, ktorých nemôžme mať pri sebe. „Pokiaľ ide o estetiku objektu, máme tendenciu byť dosť agnostickí,“ dodáva Singer. „Zmyslom je vybudovať interiér odrážajúci vašu osobnosť.“
Obklopenie sa vzácnymi predmetmi je len jedným kúskom skladačky zostavenia osobného priestoru, v ktorom sa budete cítiť dobre. Lindsay T Graham, osobnostná a sociálna psychologička, ktorá sa špecializuje na to, ako nás ovplyvňujú naše obytné priestory, navrhuje zaujať od začiatku intuitívny postoj. „Najprv choďte do priestoru a uvedomte si, ako sa v ňom cítite,“ hovorí pre BBC Culture. „Nepremýšľajte nad tým. Len sa spýtajte samého seba: Cítim sa vystresovaný? Šťastný? Som pripravený utiecť? Alebo som plný energie? Potom urobte krok späť a premýšľajte o tom, čo cítiť chcete. Ak si všimnete akýkoľvek nesúlad získate vodítka k tomu, čo je potrebné posunúť, aby ste vytvorili prostredie príjemné pre vás.“
Základom je správne osvetlenie
Všetko je to len o výbere správnych predmetov a technológie na dosiahnutie požadovaného psychologického účinku. Dôležitým prvkom je osvetlenie. „To môže okamžite zmeniť priestor,“ hovorí Graham. „Navyše dokáže ovplyvniť náš cirkadiálny rytmus, ktorý ovplyvňuje naše duševné aj fyzické zdravie.“ Ide najmä o používanie farebných svetiel na podnecovanie rôznych nálad. „Môžete si kúpiť teplé alebo studené žiarovky,“ hovorí environmentálna psychologička Sally Augustin pre BBC Culture. „Ak sa snažíte vytvoriť upokojujúcu atmosféru, kde budú ľudia radi tráviť čas spolu, zvolíte teplejšie a jemnejšie svetlo. Ak potrebujete koncentráciu, potrebujete chladnejšie a intenzívnejšie.“ Teplejšie svetlo je najefektívnejšie, keď je vyžarované z nižšej úrovne – zo stolových alebo podlahových lámp – vysvetľuje Augustin, zatiaľ čo chladné žiarovky by mali byť umiestnené v stropných svietidlách alebo zásuvkách stropného osvetlenia.
Nezabúdajte na vrstvenie a textúry
Podobne výrazne menia našu emocionálnu reakciu na priestor aj textúry. „Ak sa budete držať jednej základnej, (najmä takej, o ktorej je známe, že sa cítime dobre) získate relaxačnejší efekt. Naopak, ak použijete viacero textúr, pridáte do priestoru viac energie,“tvrdí Augustin. „Jemné textúry – ako sú materiály, z ktorých je vyrobené detské oblečenie – sú na dotyk najpríjemnejšie. Dôležité je tiež zváženie akustického vplyvu textílií na miestnosť,“ vysvetľuje. „Pri návrhu nezabudnite na všetky zmyslové dôsledky. Pokiaľ máte vo svojej obývačke aspoň jeden koberec, čalúnený nábytok a závesy na oknách, tieto mäkšie povrchy pohltia zvuk a zabránia ozvene. Príjemné prostredie sa vytvorí skôr.“
Príroda a farby idú ruka v ruke
Ďalší jednoduchý spôsob, ako dodať domovu viac rovnováhy? „Absolútnou výhrou je zapojenie prírody,“ hovorí Graham. „Rastliny sú skvelé,“ dodáva Augustin, „najmä zelené, listnaté so zakrivenými listami a stonkami.“ Dodáva však, že prírodný alebo biofilný dizajn siaha ďaleko za rastliny a pohľady na prírodu. „Máme tendenciu považovať zakrivené línie za najpríjemnejšie – buď v dvojrozmerných vzoroch, alebo v trojrozmerných formách, ako aj tvar operadla pohovky. Evokujú formy, ktoré nájdeme v prírode. Zatiaľ čo prírodné materiály, najmä nenatreté drevo, sú skvelé na udržanie našej úrovne stresu pod kontrolou.“
Existuje mnoho ďalších spôsobov, ako využiť psychológiu priestoru. „Veľmi pôsobivá je aj farba,“ hovorí Augustin, „Svetlosť a menšia sýtosť upokojuje – povedzme zelená s množstvom bielej – zatiaľ čo teplé farby môžu podnietiť našu chuť k jedlu a spôsobiť, že ľudia budú vyzerať priateľskejšie jeden k druhému.“