Ekonomika a obchod
Ako ovplyvnil COVID-19 nákupné správanie Číňanov a čo z toho vyplýva pre nás?
Rovnako ako na Slovensku, tak aj v Číne spôsobil COVID-19 silný nárast online nakupovania. Kým v Číne nie je nakupovanie všetkých tovarov, ktoré vás len napadnú prostredníctvom internetu žiadnou novinkou, na Slovensku panuje medzi značnou časťou populácie voči nemu ešte stále nedôvera. COVID-19 však veľa zmenil, nakoľko nedal ľudom inú možnosť ako si kúpiť tovar.
Michaela Královičová
CEO Infinity Standard | Wanderer Capital | Bratislava, Slovensko
Titulná fotografia je ilustračná | Autor fotografie: Xavi Cabrera
Aj napriek pár desiatkam nových prípadov ochorenia, ktoré sa objavili v Pekingu počas júna, vyzerá, že Čína má aspoň zatiaľ situáciu pod kontrolou a život sa vracia do normálu. Významným barometrom pre čínsku ekonomiku bol júnový nákupný festival „618“, ktorý sa v Číne koná každoročne od roku 2004 pod záštitou e-commerce giganta JD. Názov „618“ odkazuje na 18. júna, ktorý je dátumom založenia spoločnosti JD v roku 1998. Nákupný festival trvá väčšinu mesiaca jún. Začína 1. júna a končí 18. Číslo „6“ je uvádzané pred číslom „18“ pretože v čínskom jazyku je vždy uvádzaný väčší celok pred menším. To znamená, že mesiac je pred dňom a rok pred obomi z nich a teda ešte pred mesiacom. V tomto roku vyzeral dátum ukončenia festivalu v čínskom jazyku nasledovne: 2020/06/18 resp. 2020年6月18日.
JD je druhá najväčšia e-commerce platforma v Číne. Prvou je Taobao patriace gigantu Alibaba. Do júnového nákupného festivalu 618 sa aktívne zapájajú obe, aj keď prvotná myšlienka prišla od spoločnosti JD. Spoločnosť JD je západnými médiami často prehliadaná, má však silný rastový potenciál, nakoľko má na rozdiel od Alibaby a ostatných konkurentov v Číne, vlastnú logistiku a doručovacie služby. Úctyhodným faktom je, že JD dokáže v súčasnosti doručovať väčšinu zásielok v rámci celej Číny v ten istý deň ako je tovar objednaný a zaplatený.
Alibaba/Taobao má vlastný nákupný festival, ktorý je v našich končinách už známy pod názvom „Double Eleven“ alebo „Singles Day“. Ten sa koná každoročne 11. novembra a pôvodne bol viazaný iba na tento jeden deň. V posledných rokoch ho však Alibaba (možno) po vzore JD tiež naťahuje na niekoľko dní, s tým, že 11. novembra je uzávierka festivalu. Keďže Singles Day od Alibaby v novembri je ešte ďaleko, pozorovatelia po celom svete napäto sledovali výsledky z predaja v rámci júnového festivalu 618.
Čínska ekonomika výrazne klesla, online nakupovanie však zažíva ešte väčší boom
COVID-19 uštedril čínskej ekonomike silnú ranu. V jeho dôsledku poklesla počas prvých mesiacov tohto roka až takmer o 8 percent. Práve preto sa centrálna vláda snažila po stabilizovaní situácie ohľadom COVID-19 opätovne naštartovať spotrebu. Lokálne vlády po celej Číne začali ponúkať všemožné nákupné poukážky. Ich cieľom bolo primäť ľudí opäť nakupovať. Lokálne vlády a obchodníci si s vyhliadkou nejasného dopytu pripravili na júnový nákupný festival nákupné poukážky v hodnote takmer 2 miliardy USD. Táto podpora štátu a obchodníkov sa nakoniec ukázala ako relatívne nepotrebná, pretože Číňanom sa počas nákupného sviatku za necelé 3 týždne podarilo minúť úctyhodných 136 miliárd USD! Áno, čítate správne.
Cez organizujúcu platformu JD minuli Číňania celkovo 38 miliárd USD. Zostávajúcich 98,6 miliardy USD minuli spotrebitelia prostredníctvom portáli Taobao, patriacemu pod skupinu Alibaba.
Číňania minuli 136 miliárd USD, nákupné správanie sa ale mení
Počas predošlých rokov boli medzi najlepšie predávanými tovarmi mnohé luxusné tovary, vrátane značkových kabeliek a oblečenia. Tento rok sa tieto tovary medzi najhorúcejšími predajnými artiklami neobjavili. Najväčší záujem bol o nákup čerstvých potravín, rýchloobrátkových tovarov rýchlej spotreby a domácich spotrebičov. Z výsledkov nákupného festivalu je teda zrejmý posun k nakupovaniu užitočných vecí.
Aj napriek impozantným predajným číslam si je nutné uvedomiť, že značnú časť zrealizovaného dopytu tvorili domáce spotrebiče, ktoré si človek nekupuje každý rok. Je možné, že viacero ľudí si počas pobytu doma v dôsledku karantény uvedomilo, že je potrebné vymeniť zastaralé príslušenstvo. Väčší záujem o čerstvé potraviny svedčí o tom, že aj čínske obyvateľstvo, ktoré bolo pôvodne naučené jedávať vonku 3 krát za deň, sa postupne učí čaru varenia v domácnosti. Rastie aj záujem o zdravotné doplnky, čo zasa ilustruje, že COVID-19 upriamil pozornosť mnohých Číňanov na ich zdravie.
Moji čínski známi vo veku 25 až 35 rokov ma prekvapili zmenou zmýšľania, ktorú u nich vyvolal pocit bezmocnosti počas COVID-19. Mladí Číňania nezažili nedostatok, aký počas detstva a puberty sužoval ich rodičov a starých rodičov. Ich rodičom sa spravidla podarilo vytvoriť prijateľné podmienky ešte pred ich narodením a oni počas života pozorovali ako sa životná úroveň celej rodiny, vrátane nich, každoročne zlepšuje. Neboli preto nikdy nútení tvoriť si finančné rezervy a aj tí nadpriemerne zarábajúci si zvykli žiť od výplaty k výplate, nakoľko sa nechceli vzdať okázalej spotreby v podobe luxusného oblečenia a drahých večerí.
Spotrebiteľské vyhliadky v Číne sú však neisté…
O to silnejší bol negatívny zásah COVID-19 do ich života, keďže ich prinútil sa snáď prvýkrát zamyslieť nad nutnosťou vytvárania finančných rezerv pre prípady budúcich kríz, či obyčajnej nezamestnanosti. V Číne neexistuje podpora v nezamestnanosti, takže sa o seba musí každý postarať sám. V minulosti to pre vzdelaných ľudí problém nebol, nakoľko sa vždy dokázali uplatniť a v podstate končili jeden pracovný pomer, aby hneď nastúpili do druhého. Teraz sa situácia zmenila a mladí sa budú musieť prispôsobiť. Sama som zvedavá, či sa šetrenie mladých v Číne stane krátkodobým trendom alebo ich bude sprevádzať celý život a prenesie sa aj na ďalšie generácie. Vzhľadom na to, že som v Číne dlhšie žila a poznám ich mentalitu, vsádzam na prvú možnosť. Možno ma ale prekvapia. Mladí ľudia v Európe, ktorých dopady COVID-19 zaskočili podobne ako mladých Číňanov, by ale mohli reagovať opačne.
Ako nakupovať tovar z Číny vo veľkom a neprísť o tisíce eur?