Cestovanie počas pandémie
Ako ovplyvnil COVID-19 výletné lode?
Narastajúce komplikácie Nečinnosť počas pandémie nie je zlá iba pre reputáciu spoločnosti. Je to aj potenciálny dôvod na to, aby boli poškodené výletné lode, ktorých údržba je jednoznačne najnákladnejšia. Od mechanických problémov, cez riziká prírodných katastrof až po regulačné prekážky – to sú problémy, s ktorými sa priemysel v takom rozsahu ešte nestretol. V prístave nie… Prečítať celé
Narastajúce komplikácie
Nečinnosť počas pandémie nie je zlá iba pre reputáciu spoločnosti. Je to aj potenciálny dôvod na to, aby boli poškodené výletné lode, ktorých údržba je jednoznačne najnákladnejšia. Od mechanických problémov, cez riziká prírodných katastrof až po regulačné prekážky – to sú problémy, s ktorými sa priemysel v takom rozsahu ešte nestretol.
V prístave nie je dostatok priestoru pre všetky lode, obzvlášť pre tie, ktoré bežne prepravujú až 8 880 pasažierov a členov posádky. Menej šťastným plavidlám teda neostávalo nič iné, len hodiť kotvu na more a príležitostne sa zastaviť v najbližšom prístave pre zásoby a palivo.
Čo robiť s loďou, ktorá nemôže vyplávať?
Väčšina moderných výletných lodí má životnosť viac ako 40 rokov. Aj keď nie je nezvyčajné vidieť výletné lode postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia, staršie plavidlá sú zvyčajne prevezené najskôr k menšiemu prevádzkovateľovi plavieb – na trh, ktorý sa často označuje ako „pasívna tonáž“. Šéfredaktor Cruise Industry News, Monty Mathisen, má k tomu jasné vyjadrenie: „Moderné výletné lode nie sú navrhnuté ani vyrobené tak, aby sa dali len vypnúť a nechať na móle. Hovoríme o obrovskom množstve strojov, elektroniky a dokonca aj ocele, ktoré potrebuje údržbu, kontrolu a preventívne práce.“
Väčšinou ide o jeden z dvoch scenárov, v odvetví označovaných ako „teplé“ alebo „studené“ uskladnenie. V teplom stave väčšina systémov funguje, v chladnom stave sú odstavené ďalšie zariadenia, ako sú nádrže, turbíny a prevodovky. Pri studenom uskladnení existujú aj ďalšie opatrenia. Utesňujú sa vonkajšie dvere, okná a zariadenia v kúpeľni, na suché miesto sa premiestňuje posteľná bielizeň, otvárajú sa všetky skrinky a zásuvky.
Výhodou teplého uskladňovania je, že lode môžu byť rýchlo uvedené do prevádzky. Akonáhle sa rozhodne, výletná loď môže pokračovať v preprave hostí v priebehu niekoľkých týždňov. Mínusom je však doba takéhoto odstavenia. Už po šiestich mesiacoch môžu lode stratiť určité osvedčenia, ktoré im umožňujú legálnu plavbu. Na druhú stranu, chladná odstávka potrebuje viac času na sprevádzkovanie lode, a tým pádom „zhltne“ viac peňazí.
Lode vyradené z prevádzky
Za takmer dva roky bolo nutné niekoľko výletných lodí posunúť na takzvané „zošrotovanie“. Astoria, jedna z najstarších výletných lodí, bola postavená v roku 1948 ako osobná loď Stockholm Swedish Line. Celosvetovú pozornosť získala 25. júla 1956, keď sa v silnej hmle zrazila s Andreou Doriou, čo spôsobilo potopenie plavidla so stratou 51 životov. V roku 1993 bola Astoria prestavaná a cestujúci si vo vestibule plavidla mohli dokonca prezrieť zvon lode, ktorý bol poškodený pri zrážke. Vo februári 2021 sa výletná loď dostala do aukcie a jej osud je v rámci aktívnych plavieb spečatený.
Black Watch začala svoj život v roku 1971 pod menom Royal Viking Star. Táto luxusná loď bola jedným z najmodernejších výletných plavidiel na svete, v roku 1981 sa predĺžila o vyše 27 metrov. Plavidlo bola známe svojimi širokými, otvorenými palubami a veľkým počtom verejných priestorov. Loď bola predaná ako ubytovacia jednotka v roku 2020.
Columbus bola v 80. rokoch pozoruhodná výraznou kruhovou „kupolou“ umiestnenou nad navigačným mostom. Spoločnosť Cruise & Maritime Voyages kúpila v roku 2017 spoločnosť Pacific Pearl, ktorá ju vlastnila predtým. Pred pandémiou sa hodnota lode pohybovala vo výške 95 miliónov dolárov. Po páde linky bola loď vydražená „len“ za 5,3 milióna dolárov spoločnosti Seajets v gréckom vlastníctve. V marci 2021 bolo oznámené, že Columbus smeruje na východ po tom, čo ho Seajets predal za účelom čistého zisku. Očakáva sa, že loď bude smerovať do Indie na zošrotovanie.
Výletné plavby v roku 2021
Skúsení pasažieri vedia, že úroveň hygieny je na výletných lodiach veľmi vysoká. Je to tiež kontrolované prostredie, kde sa nikto iný nemôže potulovať zvonku, čo robí plavbu veľmi bezpečnou formou medzinárodného cestovania pre dovolenkárov.
Spoločnosti zabezpečili plavby pravidlami, aby mali cestujúci čo najväčšiu istotu a pohodlie. Skríning a testovanie pri nalodení, kontrola teploty počas plavby, používanie rúšok na chodbách a v lodných divadlách s rozmiestnenými sedadlami. Čašníci obsluhujú dovolenkárov s nasadenými plastovými maskami a povolené sú aj výlety na pevninu v menších skupinách. Samozrejme sa v prípade zrušenia plavby vracajú ľuďom peniaze. Možno to neznie ako ideálny stav, ale svet sa musel s pandémiou naučiť žiť tak, aby si mohol aj naďalej dopriať nezabudnuteľné zážitky.
Zdroje: www.bloomberg.com, www.cruisecritic.com, www.marineinsight.com, www.thetimes.com