Ľudia, biznis a technológie
Ako Tim Cook zmenil Apple? S Čínou sa sporí aj o cenu lepidla a každej zásielky, aby znížil náklady
Z Apple sa stala pevnosť za 2,4 bilióna amerických dolárov, za ktorej stavbou nestojí Steve Jobs, ale Tim Cook.
Keď sa Joe Biden v roku 2012 pýtal Tima Cooka, prečo nevyrába iPhone v Spojených štátoch, otázka mala ofenzívny podtext. Všetci vedia, že keby Apple vyrábalo v Spojených štátoch, cena výroby by sa zvýšila tak dramaticky, že by sa pre koncových zákazníkov stali tovary od tejto americkej spoločnosti prakticky nedostupnými.
V tom roku bol Biden viceprezidentom a otázka padla pri stretnutí, ktorého sa zúčastnil prezident Barack Obama, riaditeľ Netflixu Reed Hastings , výkonný predseda spoločnosti Google Eric Schmidt, prevádzková riaditeľka Facebooku Sheryl Sandbergová a Tim Cook za Apple. V januári to boli iba tri mesiace po smrti Steva Jobsa.
Keď rovnakú otázku položil Obama Jobsovi, odpoveď sa dostala na titulnú stránku New York Times: „Those jobs aren’t coming back.“ Bolo to silné pripomenutie skutočnosti, že Amerika nemá dosť na to, aby financovala monštrum, akým sa stalo a ešte stáva Apple. Odpoveď Tima Cooka bola asi miernejšia, pretože sám povedal, že si na ňu ani nepamätá. Má to svoj dôvod, Cook je diplomatickejší a dobre vie, že na každom slove záleží.
Apple a Donald Trump
Keď sa úradu ujal prezident Donald Trump, vyzeralo to, že jeho protičínska kampaň bude negatívne ovplyvňovať aj Apple, avšak ako sa napokon ukázalo, práve v čase Trumpovho pôsobenia sa americkej technologickej spoločnosti výnimočne darilo. V auguste 2018 mala spoločnosť trhovú hodnotu jeden bilión amerických dolárov a už o 24 mesiacov neskôr prekonala hranicu dvoch biliónov dolárov. Dnes je trhová kapitalizácia spoločnosti Apple Inc. 2,41 bilióna amerických dolárov, čo predstavuje 146,09 USD za akciu. Aj keď mal Trump aktívny záujem o presúvanie výroby do USA, Apple rástol a rástla aj jeho závislosť na čínskych dodávateľoch.
Apple však predsa len vyrábal aj doma, čo sa prezidenti Trumpovi podarilo využiť vo svoj prospech.
V novembri 2019, rok pred prezidentskými voľbami, Trump odletel do Austinu, aby sa stretol s Cookom a navštívil továreň na Apple Mac Pro. Cook vyhlásil Mac Pro, počítač za 5 999 dolárov zameraný na kreatívnych profesionálov, za „príklad amerického dizajnu, americkej výroby a americkej vynaliezavosti“. Cook poznamenal, že mnohé diely pochádzajú z miest, ako sú Arizona a Pensylvánia – to boli kľúčové štáty, v ktorých Trump sľúbil priniesť viac pracovných miest vo výrobe.
Trump považoval tento výrobný závod za splnený sľub kampane. „Povedal som, že jedného dňa uvidíme výrobné závody Apple v našej krajine, nie v Číne,“ povedal novinárom. „A to sa deje. Všetko sa to deje. Je to všetko americký sen.“ Cook sa prizeral a nespomenul, čo bolo zamestnancom fabriky zrejmé: Trump klamal. Výroba Apple tu bola v prevádzke už šesť rokov.
Cook bol ochotný urobiť všetko, čo bolo potrebné na ochranu dodávateľského reťazca Apple zameraného na Čínu, aj keď to znamenalo nechať Trumpa spriadať klamstvá. Trump v polovici roku 2017 pre Wall Street Journal uviedol, že Cook osobne sľúbil, že v USA postaví „tri veľké výroby“, čo bolo tiež nepravdivé a spoločnosť Apple to odmietla dementovať. P
o návšteve Austinu Trump tweetoval: „Dnes som v Texase otvoril veľký výrobný závod Apple, ktorý prinesie do Ameriky vysoko platené pracovné miesta.“ Apple aj toto nechal tak, hoci vedel, že to nie je pravda, pretože závod sa iba modernizoval. Pre zamestnancov fabriky to vraj bola veľká hanba.
Spory o štyri desatinné miesta
Spoločnosť Apple bola vždy závislá na výrobe, ktorá sa odohrávala mimo územia Spojených štátov.
V Číne pôsobiaca firma Foxconn sa často stáva terčom kritiky pre problémové správanie vedenia k zamestnancom, ale to neodrádza Apple, aby s ňou spolupracoval ďalej. Ba čo viac, závislosť amerického Apple na Číne neustále rastie, nedá sa však tvrdiť, že by bol obojstranne výhodný biznis.
Publicisti Austin Carr a Mark Gurman pre Bloomsberg Newsweek napísali dlhší článok o tom, ako v rukách Tima Cooka Apple vyrástlo do nevídaných rozmerov. Rozhodne vám tento článok odporúčame prečítať. Autori venujú značnú pozornosť aj tomu, ako sa po odchode a smrti Steva Jobsa spoločnosť Apple rozrástla aj pomocou drastického šetrenia nákladov na výrobu.
Výroba v Číne je ekonomicky zmysluplná, pretože za rovnakú prácu a rovnaké materiály sa platia podstatne menšie peniaze ako v Európe či Spojených štátoch. Zamestnanci v čínskych výrobných spoločnostiach pracujú viac a zarábajú len zlomok toho, čo ich európski a severoamerickí kolegovia.
Ani to ale nie je jediný priestor, kde sa Applu darí šetriť miliardy dolárov. Samozrejme, že ide aj o nahradenie drahého skla za cenovo výhodnejšie alternatívy.
Ďalšie priestory na drastické optimalizácie nákladov ponúka logistika a dojednávanie sa s výrobcom o čo najnižšie ceny každého detailu. Apple pod vedením Cooka (aj v čase, keď bol ešte šéfom Steve Jobs) sa s dodávateľmi sporí o každý jeden detail v cenovej ponuke, vraj ide až na štyri desatinné miesta v dolárovej cene a dojednáva sa aj o cenu lepidla, ktoré sa používa pri kompletizácii smartfónov, tabletov a notebookov.
Moc Apple nad dodávateľmi rástla po vydaní iPhonu, ktorý vyrobil Foxconn a ktorého sa za prvých dvesto dní predalo štyri milióny kusov.
Podľa správcu dodávok pre iPhone do roku 2009 spoločnosť Apple stále častejšie pristupovala k dodávateľom v Ázii „hrubou silou“. „Mohol by som povedať:„ Robíš to týmto spôsobom alebo si skončil,” hovorí tento manažér pre Bloomsberg Newsweek.
Optimalizácia nákladov už od začiatku
Po Jobsovej smrti sa zmenila aj stratégia vývoja produktov. Podľa osoby, ktorá sa podieľala na vývoji produktu, bol iPhone 6 2014 prvým dieťaťom transformácie, ktorú započal Cook. Prikázal svojmu operačnému tímu, aby úzko spolupracoval so skupinou pre priemyselný dizajn od počiatočných fáz vývojového procesu, a nie aby sa pripojil po mesiacoch, ako to bolo za Jobsa zvykom.
Jobs rád poukazoval na to, že produktový rad spoločnosti Apple bol tak úsporný, že sa zmestil na malý stôl. V čase jeho smrti Apple predal dva iPhony a jeden iPad; dnes ponúka sedem iPhonov a päť iPadov. Cook tiež pridal produkty za vysoké ceny, ktoré predstavovali príslušenstvo k vlajkovým mobilným zariadeniam, ako sú AirPods a Apple Watch.
A napriek tomu, že Cook transformoval Apple na diverzifikovanejšiu spoločnosť, jeho závislosť na Číne rástla. Jediným spôsobom, ako dosiahnuť optimálne náklady a konzistentnosť výroby, bolo sústrediť čoraz viac produkcie spoločnosti Apple do oblastí ako je Shenzhen.
Okrem toho sa Apple aktívne činí aj v oblasti využívania svojho vplyvu na poli aplikácií pre svoje zariadenia, údajne sa k vývojárom aplikácií stavia nepriateľsky, koná neférovo a znižuje im príjmy, ktoré si napokon ponecháva vo firemnej pokladni.
Kam to všetko dospeje a ako dlho si bude môcť Apple užívať svoju dominantnú trhovú pozíciu? Nastane doba, keď budeme na Apple spomínať ako dnes na Nokiu? A ako dlho budeme ochotní akceptovať, že našu lacnú elektroniku vyrábajú ľudia vyrábajú za mizerné platy a nemajú tak šancu na kvalitnejší život?
Celý článok si môžete prečítať na Bloomberg Newsweek: This Is How Tim Cook Transformed Apple After Steve Jobs