Tipy a rady

Ako zvládnuť pohovor: Odpoveď na týchto 6 otázok vám zaručí úspech

Na pracovnom pohovore je kľúčový najmä prvý dojem
Vyhnite sa negatívnym poznámkam o svojom bývalom zamestnávateľovi

Nový rok je  zároveň pre mnohých z nás symbolom zmeny, čistého štítu, predsavzatí a nového začiatku. Pokiaľ rozmýšľate nad zmenou starej práce, alebo ste práve skončili školu a nie ste úplne zbehlý a skúsený v tom, ako prebiehajú pohovory, určite nevynechajte tieto rady a tipy ako na to. Nový rok je zároveň nový začiatok aj pre zamestnávateľov, ktorí sa snažia prijať „mladú krv“, ale aj skúsených pracovníkov. Na internete sa objavuje množstvo rád a tipov, ako sa správať na pohovore, čo o sebe prezradiť a ako sa na túto udalosť vhodne obliecť. Podľa portálu Conversation vám na to, aby ste úspešne prešli pohovorom, určite pomôže byť pripravený na týchto 6 otázok.

Pre mnohých je pracovný pohovor veľmi stresujúci zážitok. Dôležité je však zostať sám sebou a spraviť čo najlepší prvý dojem. Ten je predsa len jeden a nedá sa nikdy zmeniť, alebo napraviť.

Ako by ste sa predstavili? Prezraďte nám niečo o sebe

Každý pracovný pohovor sa začína základnými otázkami o vás, o vašej minulosti a o vašich ambíciách. Zamestnávateľ sa vás môže napríklad spýtať: „Čo vás motivovalo uchádzať sa o túto pozíciu?“ alebo „Aké sú vaše dlhodobé kariérne ciele a ambície?“ Pri takomto type otázok je relevantná taká odpoveď, ktorá vyzdvihne vaše skúsenosti pre danú pozíciu, o ktorú sa uchádzate. Tieto odborné skúsenosti, ktoré máte však nemusia prameniť z rovnakého typu pozície. Uveďme si príklad. Pokiaľ sa uchádzate o prácu v oblasti zákazníckych služieb, môžete uviesť akékoľvek skúsenosti z vášho života, ktoré sú pre túto pozíciu relevantné. Napríklad ste v škole robili tímový projekt, v rámci ktorého ste sa zameriavali na metódy komunikácie so zákazníkom alebo metódy riešenia problémov. Preto nie je na škodu vedieť využiť a vyzdvihnúť akékoľvek zručnosti, ktoré ste za svoj život nadobudli, aj keď sa na prvý pohľad zdá, že s danou prácou nesúvisia.

Vyhnite sa negatívnym poznámkam o svojom bývalom zamestnávateľovi. Sústreďte sa skôr na vnútornú motiváciu. Čo vás na pracovnej ponuke zaujalo, čo považujete za prínosné a zaujímavé. Nehovorte o vonkajšej motivácii (plat, výhody pre zamestnanca), pokiaľ sa na ne zamestnávateľ v tejto fáze pohovoru výhradne nepýta.

Na pracovnom pohovore môžete odokryť aj svoje vlastné hodnoty a presvedčenia. Pokiaľ sa napríklad uchádzate o pozíciu učiteľa, môžete zdôrazniť svoje presvedčenie o dôležitosti vzdelávania.

Ako ste v minulosti riešili konkrétny problém? Aké riešenie ste zvolili?

Pri takomto type otázok sa od uchádzača očakáva, aby uviedol konkrétny príklad opatrení a postupov, ktoré v minulosti použil na zvládnutie rôznych situácií. Budúci zamestnávateľ sa napríklad môže opýtať: „Povedzte mi o situácii, keď ste dostali sťažnosť od zákazníka. Aké kroky ste podnikli a aký bol výsledok?Cieľom takýchto otázok je predpovedať, ako sa uchádzači zachovajú v podobných situáciách.

Na tieto otázky sa môžete pripraviť tak, že si preštudujete kritériá výberu na dané pracovné miesto. Zároveň tak môžete predvídať otázky, ktoré vám môže budúci zamestnávateľ položiť. Ak pre niektorú z otázok nemáte relevantné skúsenosti, môžete povedať, že si neviete spomenúť na konkrétny príklad. Zároveň môžete načrtnúť, ako by ste situáciu riešili.

ZDROJ: Pexels.com

Aké sú vaše slabé stránky?

Na pracovnom pohovore sa pomerne často objavujú aj otázky, v ktorých máte úprimne zhodnotiť svoje slabé, ale aj silné stránky. Silné stránky vám umožnia zdôrazniť vaše znalosti a zručnosti, ktoré sú pre danú pozíciu najdôležitejšie. Vo všeobecnosti je dobré uviesť príklady konkrétnych úspechov, ktoré ilustrujú vaše schopnosti.

Pri slabých stránkach je dobré zamerať sa na schopnosť, ktorá pre danú pozíciu nie je až taká dôležitá. Zároveň by ste mali povedať, že aj napriek tomu, že ide o vaše nedostatky, ste odhodlaný napredovať a zlepšovať sa. Ak napríklad nie ste sebavedomý rečník, ale uznávate, že je to pre vašu dlhodobú kariéru nevyhnutné, môžete povedať, že je to schopnosť, na ktorej by ste chceli pracovať.

Tým, že prejavíte ochotu zlepšovať sa a rozvíjať svoje slabé stránky, môžete zanechať oveľa pozitívnejší dojem, ako keby ste len vymenovali svoje súčasné nedostatky.

Aké sú vaše platové očakávania?

Pri otázke finančného ohodnotenia vašej práce netreba byť prehnane skromný, no zároveň by ste si na začiatok nemali ani príliš uletieť. Pred vyjadrením svojich očakávaní je rozumné zistiť výšku platu a ďalšie výhody spojené s danou pozíciou. Ak plat nebol uvedený v popise pracovnej pozície, mali by ste sa zamestnávateľa opýtať, aké je jeho rozpätie pre danú prácu, o ktorú sa uchádzate.

Ak vám budúci zamestnávateľ položí otázku aký je váš súčasný plat, buďte opatrný. Táto informácia môže zamestnávateľovi poskytnúť základnú hranicu, ktorá môže sťažiť vyjednávanie o vyššom plate. Ak vám túto otázku na pohovore položí, môžete zdvorilo odmietnuť. Alebo uviesť, že táto informácia je len medzi vami a vaším súčasným zamestnávateľom.

Nevhodné alebo nezákonné otázky

Bohužiaľ, niektorí zamestnávatelia kladú aj také otázky, ktoré sú nezákonné či nevhodné. Môžu sa týkať príbuzenského stavu, opatrovateľských povinností, plánovania tehotenstva a detí, fyzického alebo duševného zdravia a kultúrneho alebo etnického pôvodu.

Ak vám zamestnávateľ takúto nevhodnú otázku položí, môžete sa zdvorilo opýtať, ako by táto informácia súvisela s vašou schopnosťou vykonávať danú prácu. V konečnom dôsledku majú uchádzači o zamestnanie právo odmietnuť odpovedať na takéto otázky. Zamestnávatelia, ktorí ich kladú, sa môžu vystaviť právnemu konaniu.

Máte nejaké otázky na našu spoločnosť?

Vedúci pohovoru sa zvyčajne na konci obráti aj na vás a na vaše vlastné otázky. Premyslené a vhodne zvolené otázky môžu o vás natrvalo zanechať pozitívny dojem. V tejto časti pohovoru môžete objasniť akýkoľvek aspekt pozície, ktorý vám je nejasný, napríklad pracovný čas. Môže byť tiež dobré urobiť si prieskum o organizácii a položiť niekoľko konkrétnejších otázok o jej klientoch, projektoch alebo dlhodobých plánoch. Na zamestnávateľa určite urobí dojem, že ste si o danej spoločnosti niečo zistili a naštudovali.

Okrem konkrétnych požiadaviek na danú pozíciu je dobré opýtať sa aj na tím a organizačnú štruktúru. Môžete sa napríklad spýtať, ako vyzerá typický deň zamestnanca danej spoločnosti.

Na konci pohovoru by ste sa mali zamestnávateľa spýtať na ďalšie kroky vrátane toho, kedy by ste mali očakávať odpoveď o prijatí či neprijatí. Prajeme vám veľa šťastia!

Pokračujte na ďalší príspevok »