Najbohatší umelec znova na súde
Aktuálne: Umelec Jeff Koons prehral súdny spor a môže prísť o milióny
Jeff Koons patrí medzi najvýznamnejšie a najkontroverznejšie postavy súčasného umeleckého sveta. Jeho obrovský vplyv siaha od umenia až do sveta módy a hudby. Okrem svojich provokatívnych diel je známy aj početnými súdnymi spormi. Jeho sochy a iné diela sú známe kopírovaním už existujúcich foriem a obrazov z populárnej kultúry. Preto bol Koons v minulosti viackrát… Prečítať celé
Jeff Koons patrí medzi najvýznamnejšie a najkontroverznejšie postavy súčasného umeleckého sveta. Jeho obrovský vplyv siaha od umenia až do sveta módy a hudby. Okrem svojich provokatívnych diel je známy aj početnými súdnymi spormi. Jeho sochy a iné diela sú známe kopírovaním už existujúcich foriem a obrazov z populárnej kultúry. Preto bol Koons v minulosti viackrát obžalovaný za porušenie autorských práv.
Umeleckí zberatelia jeho tvorbu označujú ako neo-pop. Svojimi dielami povyšuje gýč na vysoké umenie a vyvoláva veľmi protichodné reakcie u kurátorov aj obyčajných divákov. Autor sám akékoľvek pokusy o kategorizáciu svojich diel odmieta a najmä popiera, že by jeho práce mali akýkoľvek skrytý význam.
Posledný súdny spor prehral
Jeff Koons prehral súdny spor so 74-ročným talianskym poisťovateľom. Milánsky súd rozhodol, že socha zobrazujúca dvoch hadov je originál, a nie falzifikát ako tvrdil americký umelec Koons. Toto rozhodnutie znamená, že hodnota pravého diela, ktorú vlastní maklér, pravdepodobne prudko stúpne. Zatiaľ čo hodnota druhej verzie (napodobeniny) vystavenej v umeleckej galérii Univerzity v Ohiu by sa podľa odborníkov mala výrazne znížiť.
Sudcovia oprávnili zberateľa žiadať od umelca odškodné v ďalšom pojednávaní.
Sporná socha
Porcelánové dielo s výškou 34 cm, ktoré zobrazuje dvoch veselých hadov v zelených motýlikoch, je súčasťou série sôch, ktoré vytvoril milánsky výrobca Fidia S.n.c. pre Koonsovu výstavu Banality v Kolíne nad Rýnom v roku 1988. Univerzita v Ohiu kúpila svoju verziu v roku 1989. Taliansky zberateľ kúpil svoju verziu na aukcii strateného majetku v Miláne za 500 000 lír (približne 500 eur v dnešných peniazoch) v roku 1991. V čase oboch nákupov bol americký umelec Jeff Koons mimo odborných kruhov len málo známy.
Obe verzie diela Serpents sú totožné a nesú na podstavcoch rovnaký názov. O tom, ktoré z nich je pôvodné dielo, musel rozhodnúť až milánsky súd.
V októbri minulého roka súd v Miláne potvrdil predchádzajúce rozhodnutie vydané dva roky predtým, v ktorom sa konštatovalo, že zberateľská verzia je autorizovaným autentickým umeleckým dielom pána Jeffreyho Koonsa. Predpokladá sa, že verzia z Ohia je klonom vytvoreným po tom, ako sa originál považoval za stratený.
Súdny spor spočiatku inicioval Jeff Koons
Koons inicioval predchádzajúci právny spor v roku 1997 po tom, ako taliansky zberateľ zaradil dielo do aukcie v newyorskej Christie’s Gallery. Tento súdny spor zablokoval predaj diela a predložil tvrdenie, že dielo je falzifikát. Počas súdneho procesu však Koons zmenil svoju verziu a povedal, že zberateľovo dielo síce bolo v Kolíne skutočne vystavené, ale išlo o chybný prototyp a malo byť zničené. Súd označil Koonsov návrh za neopodstatnený.
Prípad sa znovu objavil v Taliansku v roku 2014, keď istý milánsky galerista prejavil záujem o kúpu diela a požiadal Koonsa, aby overil jeho pravosť. Po tom, ako umelec povedal, že ide o prototyp, zberateľ požadoval, aby mu zaplatil náhradu za stratený predaj. Koons zasa žiadal zberateľa, aby zaplatil odškodné vo výške 8 miliónov eur, čo je priemerná hodnota diela zo skupiny diel Serpents. Milánsky súd uznal za pravdu majiteľovi diela a dospel k záveru, že dielo je autorizovaným a autentickým Koonsovým dielom, čiže originálom.
Ďalšie pojednávania a odškodnenie
Podľa rozsudku sa prípadné budúce žiadosti o náhradu škody vydané zberateľom budú riešiť samostatným rozsudkom. Koons sa proti poslednému rozhodnutiu súdu odvolal a prípad bude ešte definitívne prerokovaný na talianskom kasačnom súde.
Zdroj: The Artnewspaper