MOBILITA
Aký dojazd elektromobilu je už dostatočný?
Aký maximálny dojazd elektromobilu je už v poriadku? A kedy ešte nie? Odpoveď na túto otázku hľadajú častejšie marketingové oddelenia automobiliek, než samotní koncoví zákazníci. Tí totiž častokrát ani netušia, koľko vlastne na svojom vozidle denne najazdia.
Keď sa rozhodujete kúpiť si automobil poháňaný elektrickým motorom alebo plug-in hybrid, je veľmi dôležité hodnotiť automobily aj podľa ich maximálneho dojazdu. Ten totiž napovie viac o tom, ako praktické vozidlo bude a ako dlho ho bude možné používať bez nabitia.
Spoločnosti Tesla a General Motors sa ešte pred štyrmi rokmi rozhodli, že štandard v dojazde elektrických automobilov by mal byť 200 míľ, teda asi 320 kilometrov.
Larry Nitz, šéf v General Motors pre elektrifikáciu, v roku 2016 tvrdil, že napríklad 160-kilometrový dojazd elektromobilov núti vodičov, aby mali stále v dohľade nabíjacie stanice.
Drvivá väčšina majiteľov elektromobilov však nabíja svoje vozidlá každú noc doma. Nitz dodal, že 320 kilometrov dojazdu považuje za dostatok na to, aby nehrozilo vyčerpanie akumulátorov (batérií), dokonca aj počas zimy, kedy reálny dojazd elektromobilov výrazne klesá. Uvádza tiež, že všetci konkurenti budú musieť prejsť na zlatý štandard 200 míľ dojazdu: „Budú musieť. Tak funguje voľný trh.“
Naopak, podľa inej značky nie je elektrický dojazd až tak podstatný, vraj pritom vychádza z vlastných predajných čísiel. Jose Guerrero, hlavný produktový manažér EV značky BMW pre Severnú Ameriku, v rovnakom roku 2016 s Nitzom nesúhlasil: „Nevidíme exponencionálny nárast predaja s 200-míľovým dojazdom. Navyše vloženie 60 kWh batérie do modelu i3 by zabilo dynamiku vozidla.“
Prešli však štyri roky a zdá sa, že obaja sa mýlili.
Napokon je všetko jednoduchšie
Za najvýznamnejšieho hráča na poli elektromobilov v Európe dnes môžeme považovať Volkswagen, ktorý uviedol značku ID ako súčasť svojej stratégie stať sa lídrom na trhu elektromobilov. Modely ID.3 a ID.4 reprezentujú to najlepšie, čo dnes vie automobilka ponúknuť za stále akceptovateľnú cenu.
Volkswagen ID.3 1st Edition ponúka max. výkon 150 kW (204 koní) a dojazd v rozpätí až 408 – 424 kilometrov podľa metodiky WLTP.
Pokiaľ sa jedná o crossover ID.4, maximálny výkon jeho pohonného systému je 150 kW (204 k) a krútiaci moment dosahuje 310 Nm. Akumulátor má kapacitu 82 kWh (77 kWh netto), hmotnosť 493 kilogramov, maximálny nabíjací výkon až 125 kW a umožňuje automobilu dosahovať reálny dojazd do 520 kilometrov. Za pol hodinu nabíjania tak vozidlo prejde ďalších 320 kilometrov.
Prvá skúsenosť s revolučným VW ID.3: Ako jazdí a prečo je vlastne revolučný?
Aký dojazd elektromobilu je teda dostatočný?
V prvom rade by ste sa mali pýtať seba samého, koľko kilometrov denne najazdíte a v akých podmienkach. Je potrebné počítať s tým, že reálny dojazd elektromobilu v zimnom období klesá až na polovicu a z tohto údaju by ste mali vychádzať ako z maxima. Každý kilometer navyše by ste mali považovať skôr za bonus. Ak je polovica maximálneho dojazdu stále vo vašom bežnom dennom nájazde, môže byť elektromobil vhodnou voľbou aj pre vás.
V prípade Volkswagen ID.3 s dojazdom 408 – 424 kilometrov sa už naozaj nemusíte obávať nedostatočného elektrického dojazdu. Navyše, s rastúcou infraštruktúrou nabíjacích staníc je možné dobiť ďalšie kilometre doslova v rozpätí niekoľkých minút. Stačilo, že od vyjadrení vyššie uvedených prešli štyri roky – a koľko vecí sa zmenilo k lepšiemu.
Toto je auto, na ktoré všetci čakali. Volkswagen ID.4 zmení všetko
VW predstavil nové Golfy Variant a Alltrack: Jeden z nich si asi kúpite aj vy