Podrobný vhľad do problematickej budúcnosti

Aký spôsob dopravy bude prevládať po Covide a prečo?

S čím máme vlastne do činenia? Ako nás to ovplyvní a čo sa zmení?
Vydané 8. septembra 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Moderná spoločnosť, ako ju poznáme od 60. rokov minulého storočia, nezažila takéto rázne brzdenie ekonomiky ako práve teraz v druhom a treťom kvartáli2020.

Následky sú hrozivé a stále si to málokto uvedomuje. Okrem toho spoločnosť a jej návyky sa následkom toho menia a budú meniť.

Lokomotívy ekonomiky mnohých štátov sa zabrzdili a niekde aj zastavili. Služby a produkcia v cestovnom ruchu má obrovské straty.

Ani päťnásobne väčšie tlačenie peňazí ako v roku 2008 zatiaľ pád nezastavilo a dôsledky výrazne nezmiernilo.

 

S čím máme vlastne do činenia? Ako nás to ovplyvní a čo sa zmení?

INZERCIA

V prvom rade, žiaľ, reakcie všetkých krajín neboli jednotné a vírus sa šíril exponenciálne. Preto nemôže byť ani reči o tom, že náš aktuálny stav bude čoskoro za nami. Opatrenia vo veľkej väčšine skĺzli na úroveň, aby upokojili verejnosť, že vlády robia niečo pre ochranu ľudí. Narušenie kolobehu, v ktorom dnešný svet funguje, bolo extrémne. Zastavil sa cestovný ruch, lietali prázdne lietadlá, zatvorili sa hotely, neprenajímali sa autá, stáli fabriky, ktoré produkovali výrobky.

Skúsme si pozrieť cestovný ruch a dopravu.

Čoho dôsledkom je, že dvaja najväčší výrobcovia lietadiel majú najhorší rok v histórii pred sebou? Zastavili množstvo liniek, prepustili veľkú časť personálu.

Len pre uvedenie do obrazu:

Letecké spoločnosti: SAS airlines, škandinávske aerolinky prepustili v apríli 2020 90% svojho personálu. Americké aerolinky, ktoré dostali od vlády USA obriu injekciu na podporu vo výške 60 miliárd amerických dolárov, žiaľ, nestačili a v auguste požiadali o ďalšiu podporu, ktorú už nedostali a musia prepustiť 17 500 zamestnancov. United Airlines hlási následkom toho istého predpoklad prepúšťania 36 000 zamestnancov, čo je tretina všetkých zamestnancov celej spoločnosti. American Airlines ohlásil prepúšťanie v 8/2020 na úrovni 19 000 zamestnancov. V apríli letecké spoločnosti odhadli globálny zásah COVID-19 a jeho následkov v objeme 250 miliárd USD. Pre porovnanie, HDP Slovenskej republiky malo v roku 2019 výkon 88,9 miliardy eur a v celej EU-28 to bolo v roku 2017 15,3 bilióna eur. Ľahko pochopiť, aký veľký následok má uvedené na celkové hospodárstvo.

Prečo vlastne havarovali lietadlá Boeing 737 Max?

Airbus zastavil výrobu obrieho A 380 a plne sa sústredil na menšie lietadlá A 320. Za rok 2020 predpokladá stratu 500 miliónov eur. Oveľa horšie je na tom americký výrobca lietadiel Boeing, ktorý ešte pred COVID-19 mal problém s uzemneným B 737Max (uzemnené od 3/2019, celkovo uvedený stroj lietalo 59 aerolínií, to je 790 lietadiel a strata Boingu k 3/2020 činila 18,7 miliardy USD,kapitalizácia Boeingu je 99,2 miliardy USD), ktorý ani dnes ešte nelieta a zastavil jeho výrobu. Spolu s ním zastavil výrobu obľúbeného B 747 (Jumbo), ktorý dnes ani v najbližších rokoch nebude mať využitie. Jeho strata za prvú polovicu roku 2020 sa zvýšila na 2,4 miliardy USD. Zle otestované lietadlo, ktorého masové použitie bolo kľúčom k úspechu a následný COVID-19 spôsobil tejto spoločnosti veľké vrásky, ktoré nebude ľahké prekonať.

Roger Dow, ktorý riadi americkú asociáciu cestovného ruchu (USTA) odhaduje dopad COVID-19 na 6 až 7-násobne väčší ako boli dôsledky 9/11.

 

Prenájom automobilov: zasiahla kríza tak isto prudko, jedna z najväčších autopožičovní na svete Hertz, čelí ochrane pred veriteľmi a ostatné na tom nie sú lepšie. Prepustil viac ako 10 000 zamestnancov, čo je 1/3 všetkých, ktoré mal pred COVID-19. Avis Budget Group prepustil 70% pracovnej sily. Ich tržby klesli v máji o 80% a postupne v ďalších mesiacoch sa budú vylepšovať.

Globálny pokles autopožičovní je za prvých šesť mesiacov  roka až 41,5%. Očakáva sa, že návrat k predchádzajúcim číslam dosiahne globálny trh až v rokoch 2023 až 2024. Odhaduje sa, že 25% autopožičovní nebude vedieť pokračovať vo svojej činnosti vzhľadom na neschopnosť platiť svoje pohľadávky. Globálne značky, ktoré držia licenčné siete, prídu o zastúpenia v mnohých krajinách. Spoločnosti na prenájom áut patria medzi najviac zadlžené spoločnosti z pohľadu P/E.

Z celkového trhu predaných áut v USA v roku 2019 (17 047 725 ks) nakúpili všetky autopožičovne viac ako 10% tohto množstva. Ide o významného individuálneho nákupcu na trhu ovplyvňujúceho výsledky automobilového priemyslu.

 

Výroba automobilov: Výroba automobilov, ktorá je naviazaná na ekonomický rozvoj a je silne cyklickým produktom, bola vo veľkej miere zastavená a určitá časť subdodávateľov ukončila činnosť pre neschopnosť splácať pohľadávky v konkurzoch. Aktuálne predpokladaný pokles registrácií automobilov v Európe pre rok 2020 je -25%. Veľkou výzvou pre automobilky je plniť pravidlá Európskej komisie o emisiách, ktoré určujú pre rok 2020 emisie na úrovni 95g CO2/km a pokutu vo výške 95 eur za každý g/km naviac. Tieto rozhodnutia pre zlepšenie environmentálnej záťaže ešte viac zaťažia automobilový priemysel, ktorý je, zdá sa, v slepej uličke nízkeho dopytu a zvyšovania nákladov na bez emisné automobily. Preto väčšina z nich vidí prežitie v spolupráci a spájaní sa rôznych platforiem, ktoré umožnia výrobu čo najviac bezemisných áut v EÚ. V roku 2020 je v Európskej únii viac ako 82% automobilov predaných s konvenčnými spaľovacími motormi.

Pokles výroby automobilového priemyslu v EU-28 bude podľa asociácie ACEA za rok 2020 vo výške 25%. Celkový ročný predaj uzavrie na 13,6 miliónoch automobiloch. Automobilový priemysle vytvára pritom 7% z HDP EU-28.

Pokles predaja automobilov v USA je očakávaný v konsenze -24% s predajom na úrovni 13,4 mil automobilov.

Očakávaný globálny trh s automobilmi prepadne z čísel roku 2019, keď sa predalo 90 miliónov automobilov, na 71,9 miliónov automobilov v roku 2020, čo spôsobí globálny pokles výroby na medziročných -20,1%.

V mesiacoch 4-6/2020 poklesla americká ekonomika o 32,9%,  čo je najhlbší pokles od roku 1949.

 

Zdroj grafu: https://www.bbc.com/news/business-53574953

 

V USA stratili od 2/2020 viac ako 15 miliónov pracovných miest. Viac ako polovica domácností zaznamenala pokles príjmov.

Čo bude nasledovať?

S veľkou pravdepodobnosťou budeme účastníkmi dlhšieho obdobia, kedy COVID-19 a jeho ekonomické následky budú súčasťou našej existencie a budeme sa mu musieť prispôsobiť.

Budeme mať nižšie príjmy, budeme menej často cestovať a keď cestovať budeme, využijeme individuálnu dopravu.

Výdavky domácností na nákup tovarov dlhodobej spotreby klesnú, ako aj výdavky na cestovanie. Svet sa bude meniť a v mnohých našich zvyklostiach sa vrátime späť v čase, kde sme boli pred 30 rokmi nášho života. Keď sme menej lietali a viac cestovali automobilmi.

 

 

Zdroje:

  • Automotive World, How will Europe’s automotive industry recover from COVID-19?
  • National Geographic ,How hard will the coronavirus hit the travel industry?Elizabeth Becker
  • BBC News, Coronavirus: US economy sees sharpest contraction in decades
  • ACEA
  • Counterpoint, 25. august 2020

Pokračujte na ďalší príspevok »