Startupy
Alli Webb vybudovala biznis za 255 miliónov dolárov. Jej nápad je na Slovensku bežný, no nikto ho nerozbehol vážne
Začala tým, že robila fúkanú za 40 dolárov. Pre našinca príliš drahé, no Američanky to ohromilo.
Dnes je v prevádzke takmer 150 pobočiek značky Drybar, neponúka pritom strih ani farbenie vlasov.
Aby splatila dlhy, musela mať aspoň 30 zákazníkov denne, napokon ich mala 80. Typický americký príbeh startupu je možný ešte aj dnes, teda v čase, keď si mnohí myslia, že už všetko bolo vymyslené a presadiť sa je skoro nemožné. Tento príbeh pritom začal iba pred niečo vyše desiatimi rokmi.
Alli Webb premenila svoje „fušky“ s mobilným fénovaním na regulárny biznis, ktorý napokon v roku 2020 predala 255 miliónov dolárov. Začala tým, že išla ku klientke domov a vyfénovala jej vlasy za 40 dolárov. Po tom, čo zistila, že má služba úspech, si v roku 2010 otvorila prvú pobočku. Dnes vlastní po celej krajine takmer 150 takýchto prevádzok vo forme franšíz.
Bežná služba poňatá inak
Alli Webb strávila svoje dvadsiate roky prácou v kaderníckych salónoch. Keď sa presťahovala do Los Angeles a stala sa z nej mama, ktorá zostala doma, potrebovala flexibilnú prácu neštandardnej povahy – a tak chodila ku klientom domov, fénovala im vlasy a upravovala ich za 40 dolárov. Žiadne strihy ani farbenie vlasov, iba fúkaná.
„Získala som veľa klientov,“ povedala Webb v rozhovore s podnikateľom Jeffom Bermanom v podcaste Masters of Scale začiatkom tohto mesiaca. Oplatí sa ho vypočuť.
Tvrdí, že na rozbehnutie potrebovala iba vlastný mobil. Do skupiny na stránke Yahoo, ktorú u nás prakticky nikto nenavštevuje, ale v USA je fenoménom, napísala jednoduchý inzerát: „Som mama v domácnosti a dlhoročná kaderníčka. Prídem a vyfúkam ti vlasy len za 40 dolárov, kým tvoje deti spia.“
Napriek tomu, že tento inzerát neznie práve atraktívne, dámy o službu záujem mali. A veľký, pretože Webb čoskoro nestíhala držať krok s dopytom, ako sama vraví.
Kde vziať peniaze na rozbeh firmy?
Pomerne skoro začala uvažovať o otvorení kamennej prevádzky, aby jej klienti mohli prísť za ňou, namiesto toho, aby ona chodila k nim. Nemala však na to peniaze, pretože s manželom mali našetrených asi 50-tisíc amerických dolárov, čo je tamojšie pomery menej ako štartovací kapitál malej firmy.
Preto jej brat, bývalý marketingový riaditeľ Yahoo Michael Landau, bol ochotný finančne pomôcť s podnikaním, hoci mal spočiatku nejaké otázky.
„Bol trochu zmätený. Ako napríklad, prečo si ženy nemôžu vyfúkať vlasy samy,“ hovorí Webb v podstaste.
Landau nakoniec presvedčil úspech, ktorý Webb videl v jej podnikateľskom startupe. Investoval vskutku dosť – až 250 000 dolárov , zatiaľ čo Webb a jej vtedajší manžel Cameron Webb vložili svoje úspory zmienených 50-tisíc dolárov. V roku 2010 tak otvorila prvý salón Drybar v Brentwoode v Kalifornii s malým tímom ľudí. Avšak, na rozdiel od iných kaderníckych salónov, značka Drybar neponúkala ani strih, ani farbenie vlasov. V ponuke je iba umytie, fúkanie a finálna úprava.
Aj to stačilo a nárast biznisu do nevídaných rozmerov. Sama Webb pritom tvrdí, že o obchodný model firmy sa veľmi nezaujímala. Vedela, že potrebovala vybaviť 30 až 40 zákazníkov denne, napokon ich mala 60 až 80 za deň.
Webb ďalej hovorí, že veľmi rýchlo si ona aj jej tím uvedomili, že sa im podarilo vystihnúť správnu službu v správnom čase. Zaznamenali dokonca taký nápor zákazníkov, že ich nestíhali obsluhovať. A čo viac, tento záujem neustával.
Drybar sa za desaťročie rozrástol na 141 salónov po celej krajine. Historickým momentom pre Webb bol rok 2020, keď v roku 2020 predala značku Drybar Products LLC firme Helen of Troy Limited za 255 miliónov dolárov v hotovosti.
Napokon o rok neskôr, v roku 2021, iná spoločnosť WellBiz Brands získala franšízové práva na salóny Drybar za nezverejnenú sumu. Cenu nepoznáme, ale vieme, že mesačné náklady na franšízovú prevádzku Drybaru sa pohybujú medzi 45- až 70-tisíc dolármi.
Nečakala milióny, dostala ich stovky
Keď si Webb zadávala na Yahoo inzerát, že príde domov ku klientke a spraví jej fúkanú, iba sotva vtedy mohla tušiť, ako sa jej biznis rozrastie. Je jedným z pozitívnych príkladov rozvoju relatívne bežnej veci do rozmerov, ktoré presahujú každodennú skúsenosť.
„Bola som z toho naozaj nadšená. Nemyslela som si, že to zmením na toto obrovské impérium s mnohými miliónmi dolárov,“ bilancuje Alli Webb.
Webb na svojom webe uvádza, že v jej portfóliu sú aj ďalšie trendové spoločnosti: Canopy, Squeeze a Becket & Quill.