detektív umeleckých diel
Arthur Brand: Indiana Jones zo sveta umenia
Stačí jeden telefonát. To stačí, aby Arthur Brand mohol začať pátrať po umeleckom diele za niekoľko miliónov eur. V marci minulého roka tento 50-ročný detektív s modrými očami, svetlými rozpustenými vlasmi a šibalským úsmevom získal späť Picassov obraz Buste de Femme, ktorý má podľa neho hodnotu približne 75 miliónov eur. Začiatky Brand žil v južnom… Prečítať celé
Stačí jeden telefonát. To stačí, aby Arthur Brand mohol začať pátrať po umeleckom diele za niekoľko miliónov eur. V marci minulého roka tento 50-ročný detektív s modrými očami, svetlými rozpustenými vlasmi a šibalským úsmevom získal späť Picassov obraz Buste de Femme, ktorý má podľa neho hodnotu približne 75 miliónov eur.
Začiatky
Brand žil v južnom Španielsku a ako študent na výmennom pobyte sa prvýkrát začal zaujímať o svet umenia, keď sa pridal k niekoľkým mladým ľudom, ktorí hľadali poklad. Pri tomto pátraní objavili tri strieborné rímske mince. Vtedy nastal v jeho živote zlom a rozhodol sa, že jeho život sa bude uberať podobným smerom. Začal prečesávať noviny a vyhľadávať príbehy o ukradnutých umeleckých dielach, pričom si zapisoval mená ľudí, ktorých sa to týkalo.
V súčasnosti pracuje na viacerých prípadoch vrátane krádeže obrazu La Nappe Blanche od Georgesa Braqua zo švédskeho múzea v roku 1993 a prípadu z Isabella Stewart Gardner Museum z roku 1990: najväčšej umeleckej lúpeže v histórii, pri ktorej dvaja zlodeji prezlečení za policajtov ukradli z bostonskej inštitúcie umelecké diela v hodnote približne 500 miliónov dolárov. Hoci je známy svojou detektívnou prácou, jeho hlavným zdrojom príjmov je tradičnejšie poradenstvo v oblasti umenia. Zaujímavé je, že tento detektív sa väčšinou púšťa do vyšetrovania na vlastnú päsť a na vlastné náklady. Iba raz si ho najalo múzeum. Za svoje úspechy tiež zriedkavo dostáva priamu finančnú odmenu, hoci za svoj posledný nález z decembra minulého roka, keď vrátil do Magdalen College Oxfordskej univerzity ukradnutý prsteň Oscara Wilda, prijal skromnú sumu 3 tisíc libier.
„Rozlúsknutie typického prípadu môže trvať asi osem rokov. Je to veľmi ťažká práca. Veľa krvi, potu a sĺz. Nikto vás neplatí, ale nakoniec o tom môžete písať knihy, ktoré sú preložené do siedmich alebo ôsmich jazykov.“
.@Madonna Madonna, this one is for you. We recovered the stolen 'La Musicienne' by De Lempicka, from your Vogueclip pic.twitter.com/2bYqF2pZy0
— Arthur Brand (art detective) (@brand_arthur) July 27, 2016
Ukradnutý prsteň
Vrátenie dávno strateného prsteňa neprebiehalo úplne podľa predstáv. Arthur poslal fotografie nájdeného prsteňa Oxfordskej univerzite. Tí mu však povedali, že je falošný. Domnievali sa totiž, že grécky nápis na prsteni je na vnútornej strane, nie na vonkajšej.
„Nemohol som tomu uveriť: Neviem šoférovať auto, neviem vymeniť žiarovku, ale vo svojej práci nerobím chyby.“
Brand bol presvedčený, že má pravdu a Oxford sa mýli. Tak sa pustil do vlastného výskumu. Nakoniec sa mu podarilo objavť list, v ktorom Wilde tvrdí, že nápis je na vonkajšej strane.
„Bol som na Oxford taký nahnevaný. Bolo to najhlúpejšie dobrodružstvo môjho života. Cítil som sa nimi tak neuveriteľne znevážený, že som sa rozhodol na odovzdanie prsteňa neprísť.“
Boj sa časom
Koncom roka 2018 dostal Arthur Brand zaujímavý telefonát. Zavolal mu iránsky obchodník s umením žijúci v Nemecku. Iránskemu zberateľovi kníh Džafarovi Gháziovi ukradli niekoľko veľmi cenných kníh. Obchodník s umením Brandovi povedal, že ho oslovili traja muži s väzbami na iránske veľvyslanectvo, ktorí povedali, že hľadajú knihu s názvom Diván Háfeza, rukopis z 15. storočia. Iránci si mysleli, že ak nájdu knihu prví, budú ju môcť doniesť do Iránu, aj keď legálne kniha patrí niekomu inému.
„Kriminálny svet umenia je ako pyramída, na vrchole je 30 alebo 40 osôb, ktoré viac-menej kontrolujú celý nelegálny trh s umením.“
Svoje vyšetrovanie začal v Londýne, pretože podľa neho je to jedno z centier zločineckého sveta umenia. Nakoniec sa mu podarilo vyhrať tento boj s časom a knihu navrátiť pôvodnému majiteľovi.
Svet umenia
Falošné umenie je po drogách a zbraniach treťou najväčšou trestnou činnosťou na svete. Arthur Brand sa dokonca domnieva, že až 10 % toho, čo je vystavené v múzeách, je falošné.
Zdroj: BBC