Naučte sa tieto asertívne komunikačné techniky
Asertívne správanie vie posilniť vaše vzťahy tým, že zníži stres z konfliktov a poskytne vám podporu v ťažkých chvíľach. Zdvorilé, ale asertívne „nie“ na nadmerné požiadavky iných vám umožní vyhnúť sa preťaženiu vášho programu a podporí rovnováhu vo vašom živote. Asertívna komunikácia vám napokon umožní stanoviť potrebné hranice, ktoré vám umožnia uspokojiť vaše potreby vo… Prečítať celé
Asertívne správanie vie posilniť vaše vzťahy tým, že zníži stres z konfliktov a poskytne vám podporu v ťažkých chvíľach. Zdvorilé, ale asertívne „nie“ na nadmerné požiadavky iných vám umožní vyhnúť sa preťaženiu vášho programu a podporí rovnováhu vo vašom živote. Asertívna komunikácia vám napokon umožní stanoviť potrebné hranice, ktoré vám umožnia uspokojiť vaše potreby vo vzťahoch bez toho, aby ste sa odcudzili druhým a nedovolili, aby sa do nich vkradla nevôľa a hnev.
Charakteristika asertívnej komunikácie
Vedci Maria Pipas, Mohammed Jaradat a Sue Bishop uvádzajú tieto verbálne aj neverbálne charakteristiky pre správnu asertívnu komunikáciu:
1. Priamy očný kontakt: oznamuje, že osoba nie je zastrašená.
2. Asertívne držanie tela: rovnováha medzi príliš agresívnym a príliš slabým vzhľadom.
3. Tón hlasu: mal by byť silný, ale nie agresívny.
4. Výraz tváre: dôležité je nevyjadrovať hnev alebo úzkosť.
5. Načasovanie: osoba musí byť sociálne uvedomelá, aby asertívne komunikovala v správnom čase.
6. Jasnosť: používanie konkrétnych slov, ktoré jasne vyjadrujú potreby.
7. Nevyhrážanie: osoba by nemala druhú osobu obviňovať ani jej vyhrážať.
8. Pozitivita: formulovanie požiadavky pozitívnym spôsobom.
9. Žiadna kritika: hoci to môže byť lákavé, pri snahe byť asertívny je dôležité nekritizovať seba ani ostatných.
Je zrejmé, že existuje tenká hranica medzi tým, keď ste v komunikácii asertívny a keď pôsobíte príliš agresívne alebo pasívne. Pozrime sa bližšie na tieto rôzne aspekty asertívnej komunikácie a ich hranice.
Pasívna verzus agresívna verzus asertívna komunikácia
V komunikácii môžete reagovať tromi spôsobmi:
- Agresívna reakcia: „V žiadnom prípade. Musíš sa začať učiť, ako si riadiť svoj život, skôr než ma požiadaš, aby som všetkého nechala a pomohla ti.“
- Pasívna odpoveď: „Áno, samozrejme. Vôbec žiadny problém.“
- Asertívna odpoveď: „Aj keď by som veľmi rada pomohla, bohužiaľ, dnes mám veľa práce. Dúfam však, že sa ti podarí nájsť niekoho iného.“
Je zrejmé, že s agresívnymi a pasívnymi odpoveďami sú určité problémy. Agresívne odpovede môžu vyznieť príliš tvrdo alebo hrubo, zatiaľ čo pasívne odpovede sú slabé a súhlasné.
Ako zlepšiť svoj komunikačný štýl?
Asertívna komunikácia nás učí rešpektovať potreby a práva všetkých, vrátane tých vlastných, a udržiavať hranice vo vzťahoch. Nasledujúce kroky vám pomôžu rozvinúť tento zdravý komunikačný štýl.
- Hovorte vecne o tom, čo sa vám nepáči
Keď niekoho oslovujete v súvislosti so správaním, ktoré by ste chceli zmeniť, držte sa vecných opisov toho, čo urobil, a nepoužívajte negatívne nálepky alebo slová, ktoré vyjadrujú odsúdenie.
- Nesúďte a nepreháňajte
Dôležité je vecné vyjadrenie toho, čo sa vám na správaní niekoho nepáči, bez dramatizovania alebo posudzovania. To isté platí aj pre opisovanie dôsledkov ich správania.
- Používajte „ja“ namiesto „ty“
Keď začínate vetu slovami „Ty…“, vyznieva to ako odsudzovanie alebo útok a ľudí to stavia do defenzívy. Ak začnete slovom „ja“, sústredíte sa viac na to, ako sa cítite a ako vás ovplyvňuje ich správanie.
Nesprávne: „Musíš s tým prestať!“
Správne: „Bol by som rád, keby si s tým prestal.“
- Keď [ich správanie], potom [výsledky ich správania] a cítim [ako sa cítite] Skúste nájsť kompromis alebo spôsob, ako by ste mohli obaja uspokojiť svoje potreby. V prípade vždy meškajúceho priateľa by mu možno pomohlo iné miesto stretnutia, aby bol načas. Alebo sa môžete rozhodnúť, že si budete plánovať stretnutia len v čase, keď je váš rozvrh voľnejší a ich meškanie vám nespôsobí taký stres.
Napríklad: „Keď prídeš neskoro, musím čakať a cítim sa frustrovaný.“
Zdroje: VeryWellMind, BerkeleyWellbeing
Ilustračná foto: Anna Vander Stel, Unsplash