Všetky autá v EÚ majú povinne namontovaný systém eCall. Čo to znamená?
Presne 1.4.2018 sa aj na Slovensku spustila služba eCall, ktorá má za cieľ aktívne znižovať úmrtnosť na cestách. Služba je univerzálna v rámci celej Európskej únie a musia ňou byť povinne vybavené všetky nové automobily do 3,5 tony. Bez výnimky. Čo to znamená v praxi a ako sa to premietne do cien nových áut? Keď ste… Prečítať celé
Presne 1.4.2018 sa aj na Slovensku spustila služba eCall, ktorá má za cieľ aktívne znižovať úmrtnosť na cestách. Služba je univerzálna v rámci celej Európskej únie a musia ňou byť povinne vybavené všetky nové automobily do 3,5 tony. Bez výnimky. Čo to znamená v praxi a ako sa to premietne do cien nových áut?
Keď ste si kupovali nové auto, mohli ste si priplatiť za funkciu automatického privolania záchranných zložiek v prípade nehody. Skrátka, auto zavolalo pomoc, ak ste stlačili červené tlačidlo nad vnútorným spätným zrkadlom. Inak nemusíte robiť nič, služba je automatická a jej prevádzka bezplatná. Doteraz však táto funkcia nebola súčasťou základnej výbavy áut, ale doplnkovou príplatkovou výbavou. Od 31. marca 2018 museli byť všetky novo navrhnuté autá vybavené novým systémom eCall a teraz sa musia stať súčasťou základnej výbavy každého nového auta.
Odteraz je teda každé nové auto predávané v Európskej únii povinne vybavené systémom eCall, čím vlády mienia znížiť úmrtnosť na cestách. Možno sa o tom tak nehovorí a nepíše, ale ide o jednu z najvýznamnejších technologických inovácií v histórii autopriemyslu. Zavolať pomoc už priamo cez auto je logickým pokračovaním toho, ako sa autá vyvíjali v minulosti – spočiatku mali kvôli bezpečnosti namontované brzdy, neskôr airbagy, ABS, systém automatického núdzového brzdenia.
V praxi to bude vyzerať tak, že ak sa dostanete do problémov na cestách, nebudete musieť vyťahovať mobilný telefón a volať 112. Stačí, aby ste vy alebo ktokoľvek iný stlačili červené tlačidlo, ktoré je zvyčajne umiestnené na paneli nad spätným zrkadlom. Systém odošle niekoľko základných informácií o polohe, aby sa k miestu nehody mohli záchranné zložky dopraviť čo najrýchlejšie. Posádka auta pritom môže komunikovať s operátorom tiesňovej linky.
Nová povinnosť automobiliek sa však nepremietne do cien automobilov, v krajnom prípade ich cena stúpne iba o zanedbateľné eurá.