Všetky autá v EÚ majú povinne namontovaný systém eCall. Čo to znamená?

Presne 1.4.2018 sa aj na Slovensku spustila služba eCall, ktorá má za cieľ aktívne znižovať úmrtnosť na cestách. Služba je univerzálna v rámci celej Európskej únie a musia ňou byť povinne vybavené všetky nové automobily do 3,5 tony. Bez výnimky. Čo to znamená v praxi a ako sa to premietne do cien nových áut? Keď ste… Prečítať celé
Vydané 16. apríla 2018 / Autor / Obsahuje tieto témy: , ,

Presne 1.4.2018 sa aj na Slovensku spustila služba eCall, ktorá má za cieľ aktívne znižovať úmrtnosť na cestách. Služba je univerzálna v rámci celej Európskej únie a musia ňou byť povinne vybavené všetky nové automobily do 3,5 tony. Bez výnimky. Čo to znamená v praxi a ako sa to premietne do cien nových áut?

Keď ste si kupovali nové auto, mohli ste si priplatiť za funkciu automatického privolania záchranných zložiek v prípade nehody. Skrátka, auto zavolalo pomoc, ak ste stlačili červené tlačidlo nad vnútorným spätným zrkadlom. Inak nemusíte robiť nič, služba je automatická a jej prevádzka bezplatná. Doteraz však táto funkcia nebola súčasťou základnej výbavy áut, ale doplnkovou príplatkovou výbavou. Od 31. marca 2018 museli byť všetky novo navrhnuté autá vybavené novým systémom eCall a teraz sa musia stať súčasťou základnej výbavy každého nového auta.

Odteraz je teda každé nové auto predávané v Európskej únii povinne vybavené systémom eCall, čím vlády mienia znížiť úmrtnosť na cestách. Možno sa o tom tak nehovorí a nepíše, ale ide o jednu z najvýznamnejších technologických inovácií v histórii autopriemyslu. Zavolať pomoc už priamo cez auto je logickým pokračovaním toho, ako sa autá vyvíjali v minulosti – spočiatku mali kvôli bezpečnosti namontované brzdy, neskôr airbagy, ABS, systém automatického núdzového brzdenia.

V praxi to bude vyzerať tak, že ak sa dostanete do problémov na cestách, nebudete musieť vyťahovať mobilný telefón a volať 112. Stačí, aby ste vy alebo ktokoľvek iný stlačili červené tlačidlo, ktoré je zvyčajne umiestnené na paneli nad spätným zrkadlom. Systém odošle niekoľko základných informácií o polohe, aby sa k miestu nehody mohli záchranné zložky dopraviť čo najrýchlejšie. Posádka auta pritom môže komunikovať s operátorom tiesňovej linky.

Nová povinnosť automobiliek sa však nepremietne do cien automobilov, v krajnom prípade ich cena stúpne iba o zanedbateľné eurá.

 

INZERCIA

Pokračujte na ďalší príspevok »