AUTO A TECHNOLÓGIE
Automobilky majú nedostatok elektrosúčiastok, sklady vyprázdnili výrobcovia mobilov a elektroniky
Dopyt po polovodičových súčiastkach sa tak zvýšil, že automobilky musia obmedzovať výrobu nových áut. A nejedná sa o len o niekoľkodňový výpadok, hovoríme o skoro celom tomto roku.
Keď pandémia zasiahla priemysel na celom svete, výrobcovia automobilov sa pripravili na problémové obdobie. Očakávali prerušenie dodávateľského reťazca a prudký pokles predaja. Asi im však nenapadlo, že o rok neskôr budú ich najväčším problémom PlayStation a mobily.
Silný dopyt po herných konzolách, osobných počítačoch a ďalšej elektronike zo strany sveta uviaznutého v interiéroch vyťažil zásoby polovodičových súčiastok, čo nútilo automobilky po celom svete viac sa zháňať po čipoch. Tie sa v uplynulých rokoch stali rovnako dôležitými pre mobilitu ako benzín alebo oceľ.
Týka sa to takmer každého výrobcu
Problém s nedostatkom elektroniky neušetril prakticky žiadnu automobilku. Spoločnosť Toyota Motor odstavila výrobné linky v Číne. Spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles dočasne zastavila výrobu v závodoch v Ontáriu a Mexiku. Volkswagen varoval pred problémami s výrobou v továrňach v Číne, Európe a USA. Spoločnosť Ford Motor minulý týždeň uviedla, že z dôvodu nedostatku bola týždeň v odstávke továreň v Louisvill. Spoločnosť BMW so sídlom v Mníchove uviedla, že dokázala udržať výrobu, ale „intenzívne sledovala situáciu“ a bola v neustálom kontakte s dodávateľmi.
Honda v stredu uviedla, že zastaví výrobné činnosti vo svojom závode v anglickom Swindone, najmenej na štyri dni od pondelka. Spoločnosť uviedla problémy v dodávateľskom reťazci, vrátane nedostatku polovodičov.
Continental, ktorý je známy predovšetkým pre pneumatiky, ale tiež vyrába elektronické produkty, už vyzval výrobcov polovodičov na zvýšenie produkcie čipov.
Prečo problém vznikol a ako dlho potrvá?
Keď Covid-19 zasiahol svet, automobilky znížili objednávky na čipy v očakávaní prudkého poklesu predaja. Výrobcovia polovodičov zároveň presunuli svoje výrobné kapacity, aby uspokojili rastúce objednávky čipov používaných v produktoch, ako sú prenosné počítače, webové kamery, tablety a smartfóny. Podniky tiež vylepšili svoju digitálnu infraštruktúru tak, aby zvládali online stretnutia, a zamestnancov pracujúcich z domu, zatiaľ čo telekomunikačné spoločnosti investovali do širokopásmovej infraštruktúry, čo ďalej zvyšovalo dopyt po polovodičoch.
Na konci roku 2020 sa potom predaj automobilov vrátil späť rýchlejšie, ako sa očakávalo. Predpokladá sa, že aktuálny nedostatok čipov potrvá po väčšinu roku 2021, pretože výrobcom polovodičov môže trvať šesť až deväť mesiacov, kým sa výroba vyrovná dopytu.
Aj keď sa neočakáva, že nedostatok spôsobí výrazný nárast cien automobilov, kupujúci možno budú musieť na získanie požadovaných vozidiel počkať dlhšie.
Nedostatok čipov má korene v dlhodobých silách pretvárajúcich automobilový a polovodičový priemysel, ako aj v krátkodobom zmätku z pandémie.
Automobilky sú rovnako dôležitým obchodným partnerom pre výrobcov čipov a elektronických súčiastok, ako akýkoľvek iný výrobca elektroniky. Zdá sa však, že v tomto ťažko predvídateľnom odbobí budú mať prednosť tí odberatelia, ktorí vedia ako-tak garantovať stabilitu svojej výroby a predajov, ako sú výrobcovia herných konzol, smartfónov, tabletov a rôznej ďalšej elektroniky používanej bez ohľadu na pandemickú situáciu.
Využitie vodíka pomôže znížiť emisie, aj rozvinúť slovenský priemysel
https://www.unitedlife.sk/paradox-prosperity-ako-mozu-inovacie-pozdvihnut-narody-z-chudoby/
Lietajúce autá budú podliehať silnej regulácii. Bude lídrom USA, EÚ alebo Ázia?