AUTO A TECHNOLÓGIE

Automobilky majú nedostatok elektrosúčiastok, sklady vyprázdnili výrobcovia mobilov a elektroniky

Dopyt po polovodičových súčiastkach sa tak zvýšil, že automobilky musia obmedzovať výrobu nových áut. A nejedná sa o len o niekoľkodňový výpadok, hovoríme o skoro celom tomto roku.
Vydané 15. januára 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Keď pandémia zasiahla priemysel na celom svete, výrobcovia automobilov sa pripravili na problémové obdobie. Očakávali prerušenie dodávateľského reťazca a prudký pokles predaja. Asi im však nenapadlo, že o rok neskôr budú ich najväčším problémom PlayStation a mobily.

Silný dopyt po herných konzolách, osobných počítačoch a ďalšej elektronike zo strany sveta uviaznutého v interiéroch vyťažil zásoby polovodičových súčiastok, čo nútilo automobilky po celom svete viac sa zháňať po čipoch. Tie sa v uplynulých rokoch stali rovnako dôležitými pre mobilitu ako benzín alebo oceľ.

Týka sa to takmer každého výrobcu

Problém s nedostatkom elektroniky neušetril prakticky žiadnu automobilku. Spoločnosť Toyota Motor odstavila výrobné linky v Číne. Spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles dočasne zastavila výrobu v závodoch v Ontáriu a Mexiku. Volkswagen varoval pred problémami s výrobou v továrňach v Číne, Európe a USA. Spoločnosť Ford Motor minulý týždeň uviedla, že z dôvodu nedostatku bola týždeň v odstávke továreň v Louisvill. Spoločnosť BMW so sídlom v Mníchove uviedla, že dokázala udržať výrobu, ale „intenzívne sledovala situáciu“ a bola v neustálom kontakte s dodávateľmi.

Honda v stredu uviedla, že zastaví výrobné činnosti vo svojom závode v anglickom Swindone, najmenej na štyri dni od pondelka. Spoločnosť uviedla problémy v dodávateľskom reťazci, vrátane nedostatku polovodičov.

Continental, ktorý je známy predovšetkým pre pneumatiky, ale tiež vyrába elektronické produkty, už vyzval výrobcov polovodičov na zvýšenie produkcie čipov.

 

INZERCIA

Prečo problém vznikol a ako dlho potrvá?

Keď Covid-19 zasiahol svet, automobilky znížili objednávky na čipy v očakávaní prudkého poklesu predaja. Výrobcovia polovodičov zároveň presunuli svoje výrobné kapacity, aby uspokojili rastúce objednávky čipov používaných v produktoch, ako sú prenosné počítače, webové kamery, tablety a smartfóny. Podniky tiež vylepšili svoju digitálnu infraštruktúru tak, aby zvládali online stretnutia, a zamestnancov pracujúcich z domu, zatiaľ čo telekomunikačné spoločnosti investovali do širokopásmovej infraštruktúry, čo ďalej zvyšovalo dopyt po polovodičoch.

Na konci roku 2020 sa potom predaj automobilov vrátil späť rýchlejšie, ako sa očakávalo. Predpokladá sa, že aktuálny nedostatok čipov potrvá po väčšinu roku 2021, pretože výrobcom polovodičov môže trvať šesť až deväť mesiacov, kým sa výroba vyrovná dopytu.

Aj keď sa neočakáva, že nedostatok spôsobí výrazný nárast cien automobilov, kupujúci možno budú musieť na získanie požadovaných vozidiel počkať dlhšie.

Nedostatok čipov má korene v dlhodobých silách pretvárajúcich automobilový a polovodičový priemysel, ako aj v krátkodobom zmätku z pandémie.

Automobilky sú rovnako dôležitým obchodným partnerom pre výrobcov čipov a elektronických súčiastok, ako akýkoľvek iný výrobca elektroniky. Zdá sa však, že v tomto ťažko predvídateľnom odbobí budú mať prednosť tí odberatelia, ktorí vedia ako-tak garantovať stabilitu svojej výroby a predajov, ako sú výrobcovia herných konzol, smartfónov, tabletov a rôznej ďalšej elektroniky používanej bez ohľadu na pandemickú situáciu.

 

Téme sa podrobne venoval magazín New York Times v článku Lack of Tiny Parts Disrupts Auto Factories Worldwide

 

Ako polícia odomyká zablokované telefóny?

Využitie vodíka pomôže znížiť emisie, aj rozvinúť slovenský priemysel

 

 

Fantastický svetový úspech: Slovenská dizajnérka Lenka Petráková získala ocenenie za skvostný „8. kontinent“

https://www.unitedlife.sk/paradox-prosperity-ako-mozu-inovacie-pozdvihnut-narody-z-chudoby/

Pokrok je zmena a tá sa deje neustále

Lietajúce autá budú podliehať silnej regulácii. Bude lídrom USA, EÚ alebo Ázia?

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »