Azda je to posledný autosalón v Európe / Reportáž z parížskeho autosalóna 2022
Po niekoľkých rokoch absencie autosalónov v Európe vzhľadom na COVID-19 bola pre mňa cesta do Paríža na parížsky autosalón 2022 zážitkom. Nevedel som, čo môžem očakávať. Mnohé celosvetovo známe autosalóny zrušili prezentácie v takých mestách ako Ženeva a Frankfurt. Môj prvý dojem bol však dychberúci. Prekvapilo ma množstvo ľudí, ktorí sa valili cez brány autosalónu…. Prečítať celé
Vladimír Orth
Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko
Po niekoľkých rokoch absencie autosalónov v Európe vzhľadom na COVID-19 bola pre mňa cesta do Paríža na parížsky autosalón 2022 zážitkom. Nevedel som, čo môžem očakávať. Mnohé celosvetovo známe autosalóny zrušili prezentácie v takých mestách ako Ženeva a Frankfurt.
Môj prvý dojem bol však dychberúci. Prekvapilo ma množstvo ľudí, ktorí sa valili cez brány autosalónu. Chceli vidieť novinky na autosalóne, ktorý je situovaný v širšom centre Paríža.
Čím bližšie som bol k priestorom salónu, tým viac ľudí bolo všade naokolo.
Už v okolí autosalónu som si všimol prekvapenie. Vietnamská automobilka VinFast v okolí salónu zaparkovala väčšie množstvo áut na rôznych miestach, kde bol ich debutový automobil zakrytý bielou plachtou, na ktorej bol popis, že ide o výnimočný dizajn z dielne Pinifarina. Každý premýšľal, čo je pod tou plachtou. Aj takto sa dá robiť guerilla marketing v uliciach jedného z najväčších miest Európy.
Po vstupe do haly 3 som zaregistroval výstavnú plochu, kde vozidlá z dielne Stellantisu ponúkali hlavne elektrické novinky, najmä model Jeep Avenger. Následne som pokračoval v oboznamovaní sa s novinkami značky Peugeot a následne luxusnej značky DS. Značka Citroën nebola predstavená.
Francúzskym šarmom poznačený dizajn vozidiel bol cítiť na celom portfóliu automobilov spoločnosti Stellantis. Najviac ma upútal model Peugeot 408, ktorý je neuveriteľne pekný, vymyká sa zo štandardu a každého jedného návštevníka zaujal. Je to zmena a myslím, že pozitívna. Zaužívané štandardy strednej triedy sa pri tomto modeli vymykajú a prekvapujúco sú pekné a pôsobivé.
Ďalšie prekvapenie bolo hneď vedľa z dielne DS. Model DS 9. Luxus, ktorý ponúka, som ešte u Francúzov nikdy nevidel. Výnimočne sfarbené vozidlo v odtieni fialovej metalízy s perleťou zaujalo snáď každého. Prvky výbavy a miera luxusu nemali obmedzenia. Kvalita jednotlivých doplnkov, ktorú som pozoroval, bola výnimočná a zdá sa, že DS si dalo na tomto modeli veľmi záležať.
Zároveň bol predstavený modernizovaný model DS 7, ktorý s malými zmenami získal výrazne príťažlivejšie tvary ako predchodca. Podľa všetkého mu predlohou bol mimoriadne úspešný model DS 4.
Pri návšteve haly 6, kde vystavovala ďalšia francúzska automobilka Renault, bolo možné vidieť modely Renaultu a Dacie. Mal som možnosť vidieť odvážne vízie Dacie, ktorá pomaly ale iste začína ovládať veľkú časť európskeho trhu. Rozumná cena sa spája s nadčasovým jedinečným nezameniteľným dizajnom. V čase, keď sa všetky autá začínajú na seba podobať, je cesta Dacie jedinečná a veľmi úspešná. Dacia na autosalóne predstavila nové inovované logo, ktoré pôsobí ako z budúcnosti, akoby som ho už videl v nejakom sci-fi filme.
Noviniek od Renaultu bolo tak isto veľmi veľa, vrátane štúdií:
Novinka Renault 5 EV, štúdia Renault 4 a predstavenie Renault Austral. Alpine A110 R v podaní Renaultu bola obliehaná fanúšikmi z Francúzka, takže som sa k tomu vozidlu ani nevedel dostať.
Prvýkrát som videl prezentovať spin-off spoločnosť Renaultu, ktorú oddelili od základnej časti skupiny značky za účelom vyrábať len elektrické vozidlá. Názov tejto značky je „Mobilize“.
Prekvapením pre mňa bolo predstavenie americkej automobilky Fisker, ktorá plánuje začať výrobu svojho modelu Fisker Ocean v Európe, v neďalekom rakúskom Grazi, už tento rok.
Čo ma však najviac prekvapilo, bol nástup množstva čínskych automobiliek s viacerými modelmi a prezentácia vietnamskej automobilky. Tieto zabrali viac ako tri štvrtiny všetkých výstavných plôch.
Predstavili sa nasledovné automobilky a ich značky a modely:
Great Wall
|
BYD (Built Your Dream)
|
VinFast (vietnamská automobilka)
|
Po zahliadnutí týchto ázijských rivalov som mohol len skonštatovať, že dizajn, ktorý dnes ponúkajú, nie je úplne podľa gusta Európanov. Ešte tam chýba empatia, ktorej sa Japonci učili v 70. rokoch minulého storočia a Kórejčania začiatkom milénia. Obe ázijské krajiny sa to však naučili a pochopili, že žiadaný dizajn v Ázii nie je to isté ako v Európe. Zároveň však musím podotknúť, že kvalita týchto vozidiel sa na prvý pohlaď dá prirovnať úrovni 90. rokov.
Určite však ich vstup do Európy vnímam ako pozitívny marketing. Vzhľadom na ich cenu a výbavu sa určite nájde dostatok Európanov, ktorí to risknú a nechajú sa presvedčiť kúpiť automobil, ktorý ešte poriadne nikto nevidel a ani nejazdil, no za relatívne rozumné peniaze oproti konkurencii zo starého kontinentu.
Pochopenie potrieb dizajnu, názvov a úrovne kvality bude trvať určite čínskym automobilkám nejaký čas. Nebude to len o kopírovaní a cene. Európa je náročnejšia ako ostatné časti sveta. Budú musieť investovať do marketingu a rozoznateľnosti značky na trhu.
V neposlednom rade pre Európana vyslovovanie náročných čínskych názvov automobilov s ďalšími prívlastkami je ťažko zapamätateľné a čoskoro určite budú musieť prísť s verziami názvov, ktoré sa viac priblížia európskemu zákazníkovi a jeho potrebám. Práve tak ako McDonald’s či Coca-Cola majú rôzne špecifiká vo svete a na každom kontinente nie sú rovnaké, tak aj automobilky z Činy budú musieť rešpektovať potreby a špecifiká Európanov, pokiaľ budú mať záujem uspieť.
Na záver môžem povedať, že napriek tomu, že sme tu mali 2 roky uzavreté verejné priestory súvisiace s COVID-19, ľudia veľmi radi objavujú a vidia novinky. Z pohľadu množstva návštevníkov tohtoročný autosalón v Paríži nepatrí medzi menej úspešné, práve naopak.