BMW i8 – evolúcia superšportov v priamom prenose
Plug-in hybrid BMW i8 je automobil, ktorý vzbudzuje kontroverzie. Je to avantgarda ekologických športiakov, ale na elektrinu prejde iba 35 kilometrov. Po osobnej skúsenosti s i8 si však myslíme, že BMW malo záujem stavať predovšetkým na emóciách. Tie vás opantajú ešte predtým, ako nasadnete do futuristického kokpitu. Apel na ekologické pohonné jednotky je najväčší… Prečítať celé
Plug-in hybrid BMW i8 je automobil, ktorý vzbudzuje kontroverzie. Je to avantgarda ekologických športiakov, ale na elektrinu prejde iba 35 kilometrov. Po osobnej skúsenosti s i8 si však myslíme, že BMW malo záujem stavať predovšetkým na emóciách. Tie vás opantajú ešte predtým, ako nasadnete do futuristického kokpitu.
Apel na ekologické pohonné jednotky je najväčší v histórii dopravy. Ešte nikdy predtým sa automobilky nesnažili tak radikálne znižovať emisie a spotrebu paliva. Je preto celkom pochopiteľné, že silu klasických spaľovacích motorov dopĺňajú o iné pohonné jednotky, ktoré akoby dopomáhajú k znižovaniu spotreby paliva a zvyšujú celkový výkon – vtedy hovoríme o hybride. BMW i8 je celkom typickým predstaviteľom tohto záujmu a demonštruje pozitívne vlastnosti tohto konceptu.
Základnou pohonnou jednotkou dnes už ikonického vozidla je benzínový motor TwinPower Turbo s objemom iba 1,5 litra, ktorého tri valce poháňajú zadnú nápravu. Predná náprava je podporená elektrickým motorom, celkovo je teda automobil vybavený pohonom všetkých štyroch kolies. V športovom vozidle vyzerá 1,5-litrový trojvalec trocha úsmevne, ale v spolupráci s tým elektrickým vytvárajú veľmi dôstojný základ pre výborné jazdné vlastnosti. A, samozrejme, radosť z jazdy, ktorá je pre BMW typická. Celkový výkon motorov je 266 kW (362 koní) a dosahujú spoločný krútiaci moment 570 N.m.
Keď si kupujete nové BMW i8, budete v ňom mať aktivovaný obmedzovač rýchlosti na 250 km/h (155 mph). Vozidlo by nepochybne zvládlo aj viac, najmä pri pohľade na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Priemerná spotreba BMW i8 je podľa výrobcu iba 2,5 litra na 100 kilometrov jazdy, čo znie až priveľmi optimisticky.
Na jedno nabitie, ktoré trvá mimochodom v zrýchlenom režime asi 90 minút, môžete prejsť asi 35 kilometrov na čisto elektrický pohon. Vtedy sa budete musieť zmieriť s tým, že vaše BMW jazdí iba na predný pohon. Jazda by vtedy bola extrémne tichá, keby nebolo aktivované imitovanie zvukov spaľovacieho motora z reproduktorov.
Všetko vyššie boli technické vlastnosti vozidla, ktoré púta pozornosť atypickým pohonom a postmoderným dizajnom. Krása modelu i8 ale tkvie v jeho schopnosti potešiť svojho vodiča a jeho spolujazdca. Je to o detailnom spracovaní moderného interiéru, použitých materiáloch, komfortných sedadlách s výborným bočným vedením, o modrých bezpečnostných pásoch a tiež o skutočnosti, že keď stlačíte akceleračný pedál až k podlahe, nízky automobil vyštartuje ako raketoplán. Fakt, že nesedíte v plnokrvnom elektromobile, dokazuje hluk motora za vaším chrbtom, ktorý je aj napriek malej kubatúre dostatočne silný a počuteľný.
Druhým detailom, ktorý si nemôžete počas jazdy nevšimnúť, je pozornosť okolia. Nech ste kdekoľvek – na čerpacej stanici, na diaľnici, na parkovisku pred fastfoodom – budete centrom pozornosti stoviek až tisícov ľudí každý deň. Každé ráno sa budete tešiť na to, kedy konečne nasadnete do svojho hybridu a vaše sebavedomie vďaka tomu stúpne až ku stropu. V takomto automobile je naozaj ťažké odhadnúť, kde už končí hrdosť a začína namyslenosť.
Model i8 je všetkým, len nie bežným vozidlom. Má nezvyčajný pohon, ktorý môže niekoho tešiť, iných sklamať pre veľmi slabý dojazd. Vyniká expresívnym futuristickým dizajnom, ktorý predbehol svoju dobu, a preto pôsobí na ceste tak spektakulárne. Púta veľkú pozornosť, ktorá občas prechádza do sklamania z absencie burácajúceho zvuku typického pre superšporty.
BMW i8? Určite áno, ale radi by sme nechali automobilke z Mníchova čas, aby sa s jej najkontroverznejším modelom ešte trocha vyhrala.
Erik Stríž