Biznis | Čína
Čínska spotreba sa zotavuje z COVID-19: počas Singles‘ Day Číňania minuli 74 miliárd USD!
Číňania tradične minú počas nákupného sviatku viac ako Američania počas Black Friday a Cyber Monday kombinovane, tento rok sa trend potvrdil opäť.
Michaela Královičová
CEO Infinity Standard | Wanderer Capital | Bratislava, Slovensko
Najväčší nákupný sviatok na svete, Singles‘ Day, začal v roku 2009. Spropagovala ho Alibaba, ktorá z neho pod vedením Jacka Ma urobila komerčný sviatok. Originálny nápad, ktorým je oslava „samoty“, čiže toho, že človek nemá partnera, ale pochádza z vysokoškolského prostredia.
Študenti v čínskom meste Nanjing začali na internáte oslavovať to, že sú „single“, nakoľko ich iritoval Valentín a aj oni, samotári, chceli mať svoj sviatok. Ich nápad získal obrovskú odozvu na „čínskom Twitteri“ Weibo a Alibaba posunula ich nápad vpred tým, že mladých ľudí bez partnerov presvedčila o tom, že nemusia zúfať, ak im nemá kto kúpiť kvety alebo darčeky – môžu si ich predsa kúpiť sami.
Alibaba slobodným ľudom vlastne dala deň v roku, počas ktorého si môžu dopriať to, po čom túžia, a to bez akýchkoľvek výčitiek. Dátum pre tento sviatok bol vybraný vskutku výstižne, 11.11., obsahuje samé jednotky, čiže priamo odkazuje na jednotlivcov. Okrem online nákupov sa počas tohto dňa organizujú v Číne párty a ďalšie oslavy, na ktorých sa oslavuje sloboda. Tento sviatok je teda akýmsi „anti-Valentínom“.
Singles‘ Day, alebo Singles Day, znamená Deň nezadaných, čínsky 光棍节
Nazýva sa aj Double 11, čínsky 双11
Tržby v rámci Singles‘ Day neustále stúpajú. Tento rok dosiahli rekord aj napriek COVID-19
Už pred niekoľkými rokmi predbehol čínsky nákupný sviatok tržby Black Friday. Tržby počas Singles‘ Day zaznamenávajú v poslednej dekáde každoročný rast. Tento rok dosiahli bezprecedentných 74 miliárd amerických dolárov. V porovnaní s minulým rokom, ktorý bol doterajším rekordom, sa tržby tento rok takmer zdvojnásobili (minulý rok boli vo výške 38 miliárd dolárov).
Číňania tradične minú počas nákupného sviatku viac ako Američania počas Black Friday a Cyber Monday kombinovane, tento rok sa trend potvrdil opäť.
Rekordné predajné čísla svedčia o tom, že spotrebiteľský dopyt v Číne sa zotavil z rany, ktorú mu uštedril COVID-19. Je však potrebné zmieniť, že rekordné čísla z tohtoročného predaja nie sú predajnými číslami za jeden deň. Alibaba sa tento rok nechala inšpirovať americkými značkami, ktoré počas Black Friday umožňujú zákazníkom nakupovať už niekoľko dní alebo týždňov dopredu. Tento rok bolo možné nakupovať na Tmall a Taobao, online shopping platformách Alibaby v Číne, tovary už od prvého novembra. Do skorého predaja sa zapojili aj západné značky ako Adidas či Nike.
Alibaba priebežne nezverejňovala čísla z „predpredaja“. Informovala iba, že sú viac než priaznivé. Finálne čísla zverejnené tesne po polnoci, ktorou začal 12. november, preto mnohým vyrazili dych.
Číňania minuli tento rok počas dvoch nákupných sviatkov viac ako 251 miliárd dolárov!
Rast predaja v rámci online kanálov v Číne nezaznamenáva iba Alibaba. Celý e-commerce segment narástol v medziročnom porovnaní približne o 17 percent. Aj najväčší konkurent Alibaby v online predaji, spoločnosť JD, ktorá má v júni vlastný nákupný sviatok, zaznamenáva tento rok podobne priaznivé výsledky. Skutočnosť, že má spoločnosť JD vlastný nákupný sviatok, jej však nebráni participovať aj na tom, ktorý je pod taktovkou Alibaby. Transakcie uskutočnené na tejto platforme počas tohtoročného Singles‘ Day dosiahli hodnotu takmer 41 miliárd dolárov.
Alibaba na druhú stranu tiež participuje na nákupnom sviatku JD a dlhodobo dosahuje vyššie predajné čísla ako samotné JD. Počas júnového a novembrového nákupného festivalu minuli tento rok čínski spotrebitelia bezprecedentných viac ako 251 miliárd amerických dolárov.
Na nákupnom festivale bola tento rok výrazne vyššia participácia západných značiek
Čínski spotrebitelia tradične uspokojujú svoj vysoký dopyt po značkových západných tovaroch počas svojich ciest do zahraničia. Tento rok nie je kvôli pandémii COVID-19 možné a preto využili možnosť kúpiť si exkluzívne tovary, ktoré si nemôžu nechať ujsť ani kvôli pandémii, na internete prostredníctvom online kanálov v Číne. Na platformách pod vedením spoločnosti Alibaba predávalo počas Singles‘ Day tento rok až 31-tisíc zahraničných firiem. Najviac z nich bolo z USA, ktorým prislúchalo viac ako 5 miliárd z celkových predajov.
Alibaba a JD sa čoraz viac orientujú na odľahlejšie oblasti v Číne
Prvotnými cieľovými destináciami nákupov zákazníkov v rámci čínskych online platforiem pod taktovkou Alibaba a JD boli najväčšie čínske mestá s rozvinutou strednou a vyššou strednou vrstvou. Pod vplyvom novej konkurencie si ale obe platformy uvedomili obrovský potenciál menších územných celkov a miest, kde žije stále značná časť čínskej populácie.
Tento rok už Alibaba a JD vyvíjali značné úsilie zaujať týchto potenciálnych kupujúcich a možno očakávať, že na nich budú kvôli ich obchodnému potenciálu cieliť aj v budúcnosti.
Čínski spotrebitelia nakupovali počas sviatku spotrebiteľskú elektroniku, domáce spotrebiče, potraviny, luxusné oblečenie, kozmetiku či jedlo pre domáce zvieratá. Tohtoročné predajné čísla sú síce obdivuhodne vysoké, iba čas však ukáže, do akej miery je zvýšený predaj spôsobený zvýšenou spotrebou v Číne a do akej miery sú tieto čísla výsledkom zmeny pomeru medzi nákupmi online a offline v Číne vyvolané pandémiou COVID-19.
Ja považujem za významnejší faktor zmenu nákupného kanálu do elektronického prostredia.