Auto & Moto
Elektrickej budúcnosti sa zrejme nevyhneme. Aké sú najväčšie problémy elektromobilov?
Aké sú najväčšie problémy elektromobilov?
Elektromobily sa stávajú čoraz populárnejšou voľbou pre mnohých vodičov. Najmä preto, že ceny benzínu a nafty neustále stúpajú, a z každej strany cítime nátlak v súvislosti s emisnou normou Euro 7.
Plánovaná emisná norma Euro 7 má ambiciózne ciele v obmedzovaní emisií oxidov dusíka a pevných častíc z vozidiel. Nové pravidlá sa nebudú týkať len výfukov, ale aj bŕzd a pneumatík. Ide prakticky o zákaz predaja klasických spaľovacích motorov v nových autách od roku 2035. Nemecko však vybojovalo výnimku pre využívanie e-palív.
Napriek tomu sa objavujú isté problémy, ktoré môžu odradiť ľudí od kúpy elektromobilu.
PROBLÉMY SO SPOĽAHLIVOSŤOU
Výskumy vo všeobecnosti ukazujú, že elektrické vozidlá sú rovnako bezpečné ako ich benzínoví konkurenti. Pri elektromobiloch sa vynára najväčší problém a to so spoľahlivosťou a výrobnými chybami, ktoré sú jedinečné. Podľa nedávnej štúdie od Consumer Reports sú elektrické SUV najmenej spoľahlivými vozidlami na cestách. Tieto autá majú výrazne vyššie percento chýb v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom.
Konkrétne sa môžu vyskytnúť problémy s elektronikou v aute, klimatizačnými systémami, nežiaducimi zvukmi, pohonnými systémami, elektrickým vybavením, karosériou a jej súčasťami a pod. Taktiež je známe, že elektrické autá môžu mať problémy s požiarmi batérie a navigačnými systémami.
Highway Loss Data Institute (HLDI) uskutočnila štúdiu, v ktorej mapovala počet úrazov vodičov a pasažierov v elektrických vozidlách. Počas ôsmich rokoch, medzi rokmi 2011-2019, bola nehodovosť a úrazovosť o 40 percent nižšia ako pri identických modeloch so spaľovacími motormi. Elektrické autá teda nezvyšujú riziko úrazu pri dopravnej nehode.
Avšak opäť sa potvrdilo, že na cestách sa nachádzajú elektrické vozidlá, ktoré majú výrobné chyby. Majitelia elektrických áut majú často problémy s obrazovkami, vonkajšími svetlami dverí, zlyhávaním teplotných senzorov, tesneniami a tesnením proti poveternostným vplyvom.
AKÉ SÚ ĎALŠIE PROBLÉMY S ELEKTROMOBILMI?
Elektrické autá môžu predstavovať aj ďalšie výzvy. Napríklad, elektrické autá sú drahšie v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Priemerná cena za nové elektrické auto v USA je takmer 60-tisíc dolárov, čo je výrazne viac ako u vozidiel s ekvivalentným spaľovacím motorom
Obmedzený dojazd
Elektromobily majú obmedzený dojazd, ktorý závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad počasie, rýchlosť jazdy alebo používanie klimatizácie. Aj keď sa s rastúcou popularitou elektromobilov zvyšuje počet nabíjacích staníc, stále je to problém, ktorý môže niektorých vodičov odradiť od kúpy elektromobilu. Najmä na Slovensku nemáme dostatočne vybudovanú nabíjaciu infraštruktúru.
Elektromobily sú drahšie
Ďalším problémom je už spomínaná cena. Elektromobily sú často drahšie ako vozidlá s spaľovacím motorom. Aj keď sú náklady na elektromobily stále nižšie, stále sú pre mnohých ľudí nedostupné.
Životnosť batérie
Jedným z problémov je aj závislosť elektromobilov na batériách. Batérie elektromobilov sú drahé a majú obmedzenú životnosť, ktorá môže byť ovplyvnená mnohými faktormi, ako je napríklad teplota okolia alebo spôsob jazdy. Ak sa batéria elektromobilu poškodí alebo sa opotrebuje, môže to viesť k veľkým nákladom na jej výmenu alebo opravu.
Batérie elektromobilov sú ťažké a to znamená, že elektromobily sú ťažšie ako vozidlá s spaľovacím motorom.
Ponuka je limitovaná
Napriek tomu, že sa počet elektromobilov na trhu zvyšuje, stále je to relatívne nová technológia a výber elektromobilov je stále obmedzený. Niektorí vodiči sa môžu sťažovať na nedostatok veľkých a praktických elektromobilov pre rodiny alebo pre dlhšie cesty. S dostupnosťou je to podobne aj pri prenájme aút – len máloktorá autopožičovňa má k dispozícii elektromobily.
Požiar batérie je ťažšie uhasiť
Pri elektromobiloch je nižšie riziko vzniku požiaru ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Ak však k požiaru napokon dôjde, je omnoho náročnejšie ho uhasiť. To znamená, že hasiči môžu potrebovať väčšie množstvo vody alebo špeciálny hasiaci prístroj na úspešné zvládnutie požiaru. V súčasnosti odborníci vyvíjajú nové batérie, ktoré obsahujú nehorľavé elektrolyty, čo by malo úplne eliminovať riziko požiarov.
Doba nabíjania
Hlavnou nevýhodou je čas nabíjania. Zatiaľ čo naplnenie napr. benzínovej nádrže trvá len niekoľko minút, nabíjanie elektrického vozidla predstavuje interval od 15 minút do 48 hodín – v závislosti od typu nabíjačky, ktorú používate.
Na záver už len podotkneme, že ani elektromobily nie sú také zelene, ako by ste si mysleli. Hoci sú so svojimi nulovými emisiami takmer určite lepšie pre životné prostredie, ale to neznamená, že sú 100-percentne uhlíkovo neutrálne.
Pokiaľ nenabíjate svoje auto obnoviteľnou energiou generovanou veternou alebo solárnou energiou, pravdepodobne využívate elektrinu vyrobenú v elektrárni, ktorá vypúšťa CO2 a výroba elektromobilov rovnako zahŕňa aj uvoľňovanie uhlíkových emisií.