Digitálne súkromie

Facebook bez reklám môžete mať vďaka novému predplatnému. Aj naďalej zostáva bezplatný

Technologická spoločnosť Marka Zuckerberga prišla s novým modelom financovania. Vznikol pod tlakom Európskej únie.
Dočasne pozastavili všetku reklamu pre mladistivých od 18 rokov na ich sociálnych sieťach.
Vydané 10. novembra 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Ešte niekoľko rokov dozadu ste mohli využívať služby na internete bezplatne, respektíve neplatili za nich používatelia. Reklamné spoločnosti pokryli voľné plochy na webových stránkach, vďaka čomu prevádzkovatelia stránok nemuseli od svojich používateľov vyžadovať žiaden poplatok.

Lenže postupne čoraz viac služieb začalo prechádzať na predplatiteľský model financovania, čím v niektorých prípadoch uzamkli všetok obsah za takzvanú platobnú bránu. V iných prípadoch predplatitelia získali bonusové funkcie alebo iné výhody.

Sociálne siete donedávna odolávali tomuto trendu. Vo svete online komunikácií a sociálnych sietí zrejme dôjde ku zmene. Ako uvádza spoločnosť Meta, predstavili nový predplatný model, vďaka ktorému neuvidíte reklamy na ich sociálnych sieťach.

„Spoločnosť Meta ponúkne ľuďom v rámci Európskej únie, Európskeho hospodárskeho priestoru a Švajčiarska možnosť platiť mesačné predplatné za používanie služieb Facebook a Instagram bez reklám.,“ napísali v oznámení.

Cena webového predplatného vychádza na 9,99 € na mesiac, mobilná verzia vás vyjde 12,99 € mesačne. Od marca budúceho roku pribudne poplatok za každý ďalší zaregistrovaný účet. Vychádza to šesť eur pre webovú verziu alebo osem eur pre mobilné zariadenia s operačným systémom IOS alebo Android.

Boj s Európskou úniou

Ide o veľkú zmenu, pretože ich sociálna sieť Facebook na svojej úvodnej stránke uvádzala, že je „zadarmo a navždy bude.“ Online službu môžete aj naďalej používať bezplatne, no je v tom háčik. Spoločnosť totiž potrebuje váš súhlas, aby mohla zbierať dáta o vašej online aktivite.

Tieto dáta sú pre marketingové spoločnosti dôležité, pretože vďaka nim dokážu lepšie zacieliť reklamu na používateľov, o čom sme vás informovali v predchádzajúcom článku. Ich zbieranie je však na území EÚ regulované, vďaka zákonu o ochrane osobných údajov.

Infographic: Big Tech, Big Fines | Statista

Práve kvôli tomuto zákonu boli vzťahy medzi technologickou spoločnosťou a členskými krajinami napäté. Meta ho totiž niekoľkokrát porušila, keďže predávala spomínané dáta tretím stranám – marketingovým agentúram – bez získania doslovného súhlasu od používateľov. Niekoľkokrát dostala za tieto kroky pokutu.

Nový model je reakciou na rozhodnutie Súdneho dvoru Európskej únie – najvyššieho súdu EÚ – z tohto roku, v ktorom sa píše, že Meta môže ponúkať „alternatívu“ svojich služieb, ktorá sa nebude spoliehať na zbieranie dát, píše portál televízie CNBC.

Ochrana mládeže

Rovnako ako v reálnom svete, aj na internete tvoria najzraniteľnejšiu skupinu deti a mládež. Sociálne siete sú pre nich lákavé, pretože tam nachádzajú zábavný obsah. Zároveň získavajú možnosť ako komunikovať s priateľmi či rodinou. Popritom však môžu naraziť na rôzne riziká.

Jedným z nich je práve zbieranie dát o ich online aktivite a následná cielená reklama. Štúdia, ktorú nájdete na portáli Obesitiy Evidence Hub, hovorí o tom, že austrálski adolescenti sa stretnú až so stovkou reklám na nezdravé potraviny týždenne prostredníctvom digitálneho sveta.

Účet na sociálnych sieťach spoločnosti Meta si môže vytvoriť ktokoľvek, kto má viac než 13 rokov. Ich však spomínaná zmena neovplyvní, pretože spoločnosť im neumožní zaplatiť si predplatné. Pre nich dočasne pozastavili zobrazovanie reklám, uvádza The Wall Street Journal.

Facebook bez reklám

Podobné predplatné má platforma X, niekedy známa ako Twitter. Jeho zakúpením získat overovaciu fajku a neuvidíte reklamy. Zdroj: unsplash.com/@julianchrist

„Predplatné bez reklám bude dostupné pre ľudí vo veku od 18 rokov a naďalej skúmame, ako poskytnúť dospievajúcim užitočnú a zodpovednú skúsenosť s reklamami vzhľadom na vyvíjajúce sa regulačné prostredie,“ informujú v oznámení.

Neutíchajúca kritika

Meta bola pod paľbou kritiky aj v minulosti a vyzerá to, že sa z nej vymania ani týmto spôsobom. Podľa regulačných orgánov a aktivistov za ochranu osobných údajov ide o posledný spôsob obrany voči zmenám, ktorými by sa zosúladili s európskymi zákonmi.

Tobias Judin, hovorca nórskeho úradu pre ochranu osobných údajov, nepovažuje túto zmenu za legálnu alternatívu, píše portál Wired. „V podstate ide o vydieranie: „Buď nám zaplatíte, alebo sa vzdáte všetkých svojich práv,“ povedal.

Odvoláva sa na to, že používatelia nemôžu jednoducho prejsť na inú službu, pretože väčšina ich rodiny a priateľov je práve na Facebooku alebo Instagrame. Hovorca spoločnosti Meta Al Tolan však poukazuje na rozhodnutie Súdneho dvoru Európskej únie, ktorý im túto alternatívu navrhol. Budujeme v súlade s týmto prístupom, dodal.

Pokračujte na ďalší príspevok »