LIFESTYLE

Generácia Z pije výrazne menej alkoholu. Slovensko má však v rámci Európy stále nelichotivú priečku

Nové preferencie mladých tvoria pre nápojový sektor obrovskú príležitosť.
Spoločnosti tak môžu priniesť atraktívne nealkoholické nápoje aj pre potenciálnych konzumentov z generácie alfa.
Vydané 29. septembra 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , ,

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Generácia Z vyvracia stereotypy. Kým mladí ľudia sa doposiaľ spájali s nočným životom, ľudia patriaci do nej preferujú iný druh zábavy. Rastie u nich záujem o zdravý životný štýl, čím obmedzujú aj konzumáciu alkoholických nápojov.

Na daný trend poukázali aj štatistiky. To, že mladšie generácie vyhľadávajú skôr hotové a miešané drinky alebo šumivé limonády, už dávno neplatí. Ako informuje Forbes, tridsať percent mladších ako 24 rokov uviedlo, že pije menej ako predošlý rok. Ďalších trinásť percent tvrdí, že sa ho úplne vzdali.

Väčšina opýtaných sa tak rozhodla urobiť kvôli zdraviu. Hodnoty zdravého životného štýlu presadzuje až 74 percent respondentov. Nejde len o obmedzenie alkoholu, ale aj celkovú duševnú a fyzickú pohodu. Byť fit patrí k najdôležitejším atribútom ich života, čo značne ovplyvňuje aj ich výber na bare.

Príležitosť pre nápojový sektor

K abstinencii nepriamo navádzajú aj rôzne stránky a profily na sociálnych médiách. Pred niekoľkými rokmi ju presadzoval trend známy ako suchý február. Išlo o výzvu, kedy sa ľudia snažili celosvetovo nepiť po celý mesiac alkohol. V súčasnosti ide o dlhodobejší cieľ.

Na TikToku a Instagrame sa vyskytuje čoraz viac influencerov prezentujúcich takzvaný „čistý“ životný štýl. Niekoľkokrát do týždňa cvičia, vyvážene sa stravujú a v neposlednom rade propagujú chutné varianty nealkoholických nápojov.

Síce novodobé výsledky sú pre nápojový priemysel obrovskou výzvou, jeho budúcnosť je stále svetlá. To, že mladí ľudia sa vyhýbajú alkoholu, neznamená, že sa nechodia zabávať. Približne 60 percent spomínanej vekovej skupiny navštevuje bary a reštaurácie na týždennej báze. Vzrástol tak záujem o nealkoholické nápoje. Podľa štatistík si ich mladší spotrebitelia objednávajú až o šesť percent častejšie.

INZERCIA

generácia z a pitie alkoholu

Aj napriek tomu, že sa generácia Z vyhýba alkoholu, reštaurácie a bary navštevuje na týždennej báze. Zdroj: pexels.com

Nápojový sektor má tak jedinečnú príležitosť, ako zatraktívniť ponuku nápojov bez alkoholu. S najväčšou pravdepodobnosťou by tak vytvoril aj lákavý variant pre potenciálnych konzumentov z generácie alfa.

„Vzhľadom na to, že umiernenosť sa stáva kľúčovým trendom, najmä medzi mladými spotrebiteľmi, je nevyhnutné ponúkať atraktívne, kvalitné a zdravé nealkoholické nápoje. Dodávatelia, ktorí sa prispôsobia meniacim sa preferenciám, sa bude v novej ére spotreby nápojov dariť,“ uviedla Violetta Njunina, ktorá zastáva funkciu klientskej riaditeľky spoločnosti CGA.

Pre značky alkoholických nápojov tak vzniká výzva. Je len na nich, ako ju pochopia a využijú meniace sa preferencie.

Alkohol na Slovensku stále tvorí obrovský problém

Iné štatistiky však v rámci Slovenska poukazujú na opak. Počet Slovákov konzumujúcich alkoholické nápoje za posledných desať rokov stúpol, uvádza portál Refresher news. Poukazuje na to správa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Podľa nej má alkohol piť až 74 percent Slovákov nad 15 rokov.

V porovnaní s rokom 2014 ide o osem percentný nárast. Najvyšší počet konzumentov sa viaže k mužom.

generácia z a pitie alkoholu

Slováci v konzumácie alkoholu majú stále nelichotivé štatistiky. Zdroj: pexels.com

„V súčasnosti máme na Slovensku 82 percent pijúcich mužov, čo je obrovské množstvo. U žien je počet pijúcich o niečo nižší, ale v čase ich počet tiež stúpa,“ tvrdí klinická psychologička Zuzana Kamendy.

Dobrou správou však je, že množstvo, ktoré Slováci vypijú za rok, kleslo. Pred desiatimi rokmi v prepočte na čistý alkohol jeden obyvateľ Slovenska vypil takmer 12 litrov. Dnes ide o 10,5 litra.

V rámci Európy sa stále nachádzame na nelichotivej priečke. Patrí nám šieste miesto, pokiaľ ide o priame úmrtia v dôsledku konzumácie alkoholických nápojov. Za takmer osem percent úmrtí môže alkohol. Ide najmä o tragické nehody, zranenia či utopenia. Výnimku netvoria ani intoxikácie či choroba pečene.

Pokračujte na ďalší príspevok »