Kedy by ste mali dať deťom prvý smartfón?
Smartfón vlastní až 91 % 11-ročných detí a stali sa každodennou súčasťou života aj tejto vekovej kategórie. Čo však deti, ktoré telefón nemajú? Prichádzajú o veľa alebo zažívajú prekvapivé výhody? V spoločnosti sa šíri ako huby po daždi moderná dilema: Mali by ste dať svojmu dieťaťu smartfón alebo ho držať čo najdlhšie mimo dosahu zariadení?… Prečítať celé
Smartfón vlastní až 91 % 11-ročných detí a stali sa každodennou súčasťou života aj tejto vekovej kategórie. Čo však deti, ktoré telefón nemajú? Prichádzajú o veľa alebo zažívajú prekvapivé výhody?
V spoločnosti sa šíri ako huby po daždi moderná dilema: Mali by ste dať svojmu dieťaťu smartfón alebo ho držať čo najdlhšie mimo dosahu zariadení?
Ohromujúca škála titulkov týkajúcich sa vplyvu používania smartónov na deti je dostatočne presvedčivá na to, aby ste smartfón chceli zniesť zo zemského povrchu. Dokonca ani celebrity nie sú imúnne voči tomuto modernému rodičovskému problému: Napríklad aj speváčska ikona Madonna ľutovala, že dala svojim starším deťom telefóny vo veku 13 rokov. Uviedla, že už by to neurobila.
Na druhej strane, aj vy vlastníte telefón, ktorý považujete za nevyhnutný nástroj každodenného života – od e-mailov a online nakupovania až po videohovory a rodinné fotoalbumy. Ak všetci spolužiaci a priatelia vášho dieťaťa dostávajú telefóny, nezmeškajú niečo bez neho? Stále existuje množstvo nezodpovedaných otázok o dlhodobých účinkoch smartfónov a sociálnych médií. Nielen na deti, ale aj na tínedžerov. Pozrime sa na hlavné riziká a výhody.
Väčšina doterajších výskumov sleduje skôr vplyv na dospievajúcich. Nezaoberajú sa mladšími vekovými skupinami. Nové dôkazy však ukazujú, že existujú špecifické vývojové fázy. V tých sú deti viac ohrozené negatívnymi účinkami. Odborníci sa navyše zhodujú na niekoľkých kľúčových faktoroch, ktoré musíte zvážiť pri rozhodovaní, či je vaše dieťa pripravené na smartfón – a čo by ste mali robiť, keď ho už bude vlastniť.
Čo hovoria dáta?
Dáta z Ofcom, britského regulátora pre komunikáciu, ukazujú, že deti v Spojenom kráľovstve vlastnia smartfón už ako deväť ročné – až 91 % z nich. Vo veku 9 rokov malo mobilný telefón iba 44 % detí. V USA zasa 37 % rodičov deväť až 11-ročných detí tvrdí, že ich dieťa vlastný smartfón má. Európskej štúdia sa konala v 19 krajinách. Výsledkom bolo, že 80 % detí vo veku od 9 do 16 rokov uviedlo, že používajú smartfón na pripojenie k internetu denne alebo takmer denne.
„Keď sa dostávame medzi tínedžerov, telefón má viac ako 90 % detí,“ hovorí Candice Odgers, profesorka psychologických vied na Kalifornskej univerzite v Irvine v USA. Pre niektorých mladých ľudí sa telefón môže stať záchranným lanom. Človek s nejakým zdravotným postihnutím môže nájsť novú formu prístupu a socializácie. Pre mnohých je aj miestom, kde hľadať odpovede na naliehavé otázky o svojom zdraví.
Vlastné záujmy a pocit bezpečia
„Predstavte si, že ste tínedžer, ktorý sa obáva, že puberta prebieha zle, alebo že vaša sexualita nie je rovnaká ako u vašich priateľov, alebo máte obavy z klimatických zmien, keď sa dospelí okolo vás nudia,“ hovorí Sonia Livingstone, profesorka sociálnej psychológie a spoluautorka knihy Parenting for a Digital Future.
Spoločnosť smarftóny obviňuje aj z toho, že deti trávia menej času vonku. Dánska štúdia 11- až 15-ročných detí tento mýtus vyvrátila. Telefóny dávajú deťom samostatnú mobilitu tým, že zvyšujú pocit bezpečia rodičov a pomáhajú orientovať sa v neznámom prostredí. Deti uviedli, že mobilné zariadenie zlepšuje ich zážitok vonku počúvaním hudby a udržiavaním kontaktu s rodičmi a priateľmi.
Nižšia spokojnosť s vlastným životom
Analýzou údajov od viac ako 17 000 účastníkov vo veku 10 až 21 rokov vedci zistili, že vyššie využívanie sociálnych médií vo veku 11 až 13 rokov u dievčat a od 14 do 15 rokov u chlapcov predpovedalo o rok neskôr nižšiu životnú spokojnosť. Platilo to aj naopak. Nižšie používanie sociálnych médií v tomto veku predpovedalo vyššiu životnú spokojnosť v nasledujúcom roku. Dospievajúce deti môžu mať pocit, že toto miesto je iba pre populárnych a môžu byť z neho jednoducho vylúčení.
Potvrdené riziká a dôležité faktory
Smartfóny sú stále relatívne novou technológiou, pokiaľ ide o pochopenie dlhodobých účinkov. No objavujúce sa dôkazy odhalili niektoré dôležité faktory pre rôzne vekové skupiny:
- Deti od narodenia do ôsmich rokov „obmedzene alebo vôbec nevnímajú online riziká“, pokiaľ ide o používanie smartfónov a aplikácií sociálnych médií, ukázala európska štúdia v siedmich krajinách.
- Rodičia majú veľký vplyv ako vzory: deti často odzrkadľujú používanie smartfónov svojich rodičov
- Tínedžeri môžu byť obzvlášť citliví na spätnú väzbu zo sociálnych médií. Určité vývojové zmeny počas dospievania môžu znamenať, že mladí ľudia sa stanú citlivejšími na postavenie a sociálne vzťahy. Používanie sociálnych sietí môže byť stresujúce.
- Komunikácia a otvorenosť v komunikácii s rodičmi sú nenahraditeľné.
Kedy je ten správny vek na kúpu smartfónu?
Stručná jednoduchá odpoveď neexistuje. Riešenie je individuálne a zložitejšie. Kľúčová otázka, ktorú si rodičia musia položiť, hovorí Odgers, znie: „Ako je toto rozhodnutie vhodné pre dieťa a pre rodinu?“
Kúpa telefónu dieťaťu je pre mnohých rodičov praktickým rozhodnutím. „Vo väčšine prípadoch sú rodičia tí, ktorí chcú, aby mladšie deti mohli byť s nimi v kontakte počas celého dňa,“ hovorí Odgers. Tento posun môžeme vnímať aj ako míľnik na ceste k dospelosti. „Myslím si, že deťom to dáva pocit nezávislosti a zodpovednosti,“ hovorí Anja Stevic, výskumníčka na oddelení komunikácie na Viedenskej univerzite v Rakúsku. „Toto je určite niečo, čo by rodičia mali zvážiť: sú ich deti v štádiu, keď sú dostatočne zodpovedné na to, aby mali svoje vlastné zariadenie?“
Rodičovská kontrola a nastavenie limitov je kľúčové. Inak by ste rolovali 24/7.
Dôležitá je rodičovská kontrola nad aplikáciami a hrami, no nie prehnaná. „Čoraz častejšie pri rozhovoroch s deťmi počúvam, že rodičia im dávajú telefón, ale zavádzajú požiadavky na kontrolu a diskusiu o tom, ktoré aplikácie dostanú, a myslím si, že je to pravdepodobne naozaj múdre,“ hovorí Livingstone. „Existuje určitá miera dohľadu, ale musí existovať aj komunikácia a otvorenosť, aby sme ich mohli podporovať v tom, čo vidia a zažívajú online, rovnako ako offline,“ dodáva Odgers.
V konečnom dôsledku, kedy kúpiť smartfón pre dieťa, závisí od hodnotového rozhodnutia rodičov. Naučiť sa vyrovnať sa so strachom z premeškania, ktorý pociťujú tým, že nemajú telefón, by sa mohlo ukázať ako užitočná lekcia pre starších tínedžerov, ktorí si ho už bez obmedzenia zo strany svojich rodičov nevyhnutne kupujú a potrebujú sa naučiť, ako nastaviť limity. „Problém so strachom z premeškania je ten, že to nikdy nekončí. Každý sa musí naučiť niekde nakresliť čiaru,“ hovorí Livingstone. „Inak by ste len rolovali 24/7.“
ZDROJ: BBC.COM