Európska mobilita
Koniec tichých elektromobilov. EÚ prikázala výrobcom, aby pridali umelé zvuky motora
Prichádzajúci elektromobil nie je vôbec počuť, čo môže byť v mestách problém. Preto sa témou zaoberala aj Európska komisia.
- Európska únia zavádza nové pravidlá pre elektromobily;
- Elektromobily nebudú hlučné, ale po novom už ani tiché;
- Automobilky sú na nové nariadenie pripravené;
- Elektromobily sú v skutočnosti hlučné, aby iba za určitých okolností.
Jednou z nespochybniteľných výhod elektromobilov je ich tichá prevádzka. Tá bude po novom minulosťou. Európska komisia schválila zákon o tom, že výrobcovia budú musieť do svojich elektrických vozidiel integrovať systém akustického upozornenia na jazdu.
Nové nariadenie nadobúda platnosť expresne, už od 1. júla 2019.
Európa dala výrobcom voľné ruky
Európska komisia práve včera prijala legislatívne opatrenie, ktoré dáva výrobcom automobilov za povinnosť vybaviť svoje elektrické vozidlá systémom imitujúcim zvuky jazdy.
Nemusí sa jednať o zvuk spaľovacieho motora, automobilky majú vo výbere zvuku voľné ruky.
Podstatné je iba to, aby zvuk menil svoju intenzitu v závislosti od toho, či automobil akceleruje, spomaľuje alebo ide plynule vpred a takisto aby sa hlasitosť pohybovala v rozpätí 56 až 75 decibelov. Tento systém sa vola AVAS, znamená Acoustic Vehicle Alert System (zvukový výstražný systém vozidla).
Zámer EÚ je reagovať na eventuálne problémy v budúcnosti už dnes, teda v čase, keď elektromobily nie sú tak rozšírené ako automobily so spaľovacím pohonom.
Zaujímavosťou je, že novinka sa týka výhradne dvojstopých vozidiel, teda osobných automobilov, dodávok a vozidiel ako takých so štyrmi kolesami. Elektrické kolobežky, elektrické bicykle, trojkolky alebo elektrické mopedy a mokiky novej regulácii nepodliehajú.
Elektromobily vydávajú umelé zvuky už dnes
Niektoré elektromobily majú možnosť aktivovať istý akustický prejav, ktorý je najčastejšie plynulým tónom pripomínajúcim zvuk motora trolejbusu.
Iné takúto možnosť nemajú, ale počas jazdy nízkou rýchlosťou majú typický zvuk elektromobilu – aj ten je ale údajne príliš tichý na to, aby ho počuli chodci. Sluch je pritom pre chodca rovnako dôležitý ako zrak, pretože môže o prichádzajúcom aute vedieť ešte skôr, ako ho bude mať na dohľad.
Napríklad najpredávanejší elektromobil v Európe Renault ZOE je napravo pod volantom vybavený tlačidlom, ktorým môžete vypnúť alebo zapnúť zvukový prejav jazdy.
Dôležité je pripomenúť, že elektromobily sú v porovnaní s konvenčne poháňanými autami rovnako hlučné už pri rýchlosti 50 km/h. Dôvodom je predovšetkým valivý odpor pneumatík, ktorý je počuť nielen v interiéri, ale aj z hľadiska vonkajšieho pozorovateľa.