LIFESTYLE
Každý tretí Slovák znižuje konzumáciu živočíšnych produktov. Na prvom mieste dominujú tradičné sójové výrobky
Hodnota nákupov rastlinných alternatív v roku 2022 dosiahla 40,4 miliónov eur.
Najväčší záujem sa zaznamenal u ľudí vo veku 25 až 34 rokov.
Lenka Šamajová
Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.
Odporučil vám lekár konzumovať menej mäsa? Síce ide o obľúbenú potravinu Slovákov, jej nadmerná konzumácia predstavuje viacero zdravotných rizík. Najčastejšie sa môžeme stretnúť so srdcovo-cievnymi ochoreniami, výnimku však netvorí ani tvorba zhubných nádorov.
Pokiaľ ide o váš prípad, nezúfajte. Súčasná gastronómia ponúka bohatý výber bezmäsitých pokrmov, ktoré si dokážete pripraviť za pár minút z pohodlia domova. Široký sortiment rastlinných produktov ponúkajú aj obchodné reťazce, pričom sa k ním prikláňajú aj ľudia, ktorých jedálniček bežne obsahujú mäsité pokrmy.
Nejde o trend dnešnej doby, prelom vegetariánstva nastal už počas staroveku. Ako informuje portál hnonline.sk, viacerí Slováci v 19. storočí aktívne praktizovali daný spôsob stravovania. Platí to aj pre súčasnosť, síce konzumácia mäsa na našom území každoročne stúpa.
Zo správy neziskového programu Jem pre Zem vyplýva, že každý tretí obyvateľ Slovenska znižuje alebo zvažuje znížiť konzumáciu živočíšnych produktov, uvádza Forbes. Dokazuje to aj hodnota nákupov rastlinných alternatív, ktorá v roku 2022 dosiahla 40,4 miliónov eur.
Najväčšie zastúpenie tvorí mladšia generácia
Prieskum pre neziskový program Jem pre Zem, ktorý presadzuje udržateľné spôsoby stravovania, realizovala agentúra Focus. Zúčastnili sa ho ľudia od 18 rokov, avšak veľkú časť tvorili aj dáta od spoločnosti GfK, ktoré sa zbierali prostredníctvom metódy spotrebiteľského panelu reprezentatívneho pre slovenské domácnosti. Uvedený spôsob eviduje osoby staršie ako 16 rokov.
Z výsledkov vyplýva, že záujem o menšiu konzumáciu živočíšnych produktov sa prejavuje naprieč všetkými generáciami. Najväčšie zastúpenie sa však zaznamenalo u ľudí vo veku 25 až 34 rokov.
Portál Refresher News píše, že v spomínanej vekovej kategórii takmer každý štvrtý človek nahrádza živočíšne produkty za ich rastlinnú alternatívu. Ďalších 22,9 % nevylučuje zrealizovanie daného kroku v budúcnosti. Z hľadiska pohlavia sa k nemu viac prikláňajú ženy.
Produkty zo sóje na prvom mieste
Spomedzi sledovaných rastlinných výrobkov na prvom mieste dominujú tradičné sójové produkty, ako napríklad tofu, tempeh, sójové kocky či granulát, dodáva Forbes. Podľa štatistík ich zakúpilo až 37,9 % percent slovenských domácností.
Druhú najžiadanejšiu položku predstavujú rastlinné alternatívy mlieka. Počas minulého roka si ich kúpila približne každá tretia domácnosť.
Pri všetkých sledovaných kategóriách potravín rastlinného pôvodu sa zaznamenalo takmer dvojnásobne vyššie zastúpenie ľudí vo veku 18 až 44 rokov, ktorí realizovali nákup jednotlivých produktov aspoň jedenkrát za mesiac, než u ľudí starších ako 44 rokov, informuje Refresher News.
„Trh s rastlinnými alternatívami rýchlo rastie, no stále predstavuje relatívne malú časť v porovnaní s ich náprotivkami živočíšneho pôvodu. To vytvára veľmi zaujímavé okno príležitosti pre výrobcov a predajcov potravín na to, aby včas naskočili na tento trend,“ tvrdí v súvislosti so správou projektový manažér neziskového programu Jem pre Zem Marian Milec.
„Už aj na Slovensku vidíme, že stále viac tradičných výrobcov potravín chápe, že je pre nich výhodné vstúpiť do tejto kategórie,“ dodáva.
Hodnota rastlinných výrobkov rástla v porovnaní s predošlými rokmi o 8,7 % pomalšie, pričom v rokoch 2020 až 2021 dosahovala približnú úroveň v podobe 20 %.
Najväčšiu časť hodnoty nákupov slovenských domácností tvorili rastlinné alternatívy mlieka, pričom predstavovali 7,3 %.
Efektívny spôsob, ako znížiť konzumáciu mäsa
Ako sme spomínali v predchádzajúcom článku, súčasné štatistiky poukazujú v rámci konzumácie mäsových výrobkov na Slovensku na nie príliš pozitívne výsledky. Vyplýva z nich, že priemerný obyvateľ našej krajiny zje za rok 70 kilogramov mäsa.
Spotreba daných produktov na území Slovenska vzrástla v priebehu posledných rokov o takmer 37 %. Poukazuje na to aj jeden z prieskumov spoločnosti Danone, pričom polovica opýtaných ich konzumuje takmer každý deň.
Vzhľadom na to, že ide o jeden z najdôležitejších prísunov bielkovín, na ich samotnej konzumácii nie je nič zlé. Odporúča sa však si ich zaradiť do jedálnička len v podobe pár dní v týždni.
Počiatky čiastočného obmedzenia mäsových výrobkov môžu pre pravidelných spotrebiteľov tvoriť väčšiu výzvu než úplný prechod na rastlinnú stravu. Na základe toho sa odporúča si počas prvých pokusov stanoviť len jeden deň, kedy siahnete po ich alternatívach.
Za pozitívny príklad možno považovať kampaň Meatless Monday, ktorú už 20 rokov propaguje Centrum Johna Hopkinsa. Po zaužívaní tohto malého zvyku môžete postupne pridávať ďalšie dni, na základe čoho by ste sa mali cítiť viac fit.