EKONOMIKA A BIZNIS
Sieť rýchleho občerstvenia McDonald’s plánuje otvoriť nový koncept. So svojimi nápojmi chce konkurovať Starbucksu
Typické hamburgery nahradia nápoje šialených kombinácií.
Do konca ďalšieho roka sa v USA plánuje otvoriť približne 10 nových pobočiek CosMc’s.
Lenka Šamajová
Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.
Príbeh jednej z najobľúbenejších sietí rýchleho občerstvenia McDonald’s sa začal písať v roku 1940. Jej rozmach sa zaznamenal však až po tom, kedy ju v roku 1955 prevzal syn česko-slovenských emigrantov Ray Kroc. Odvtedy jej prevádzky možno nájsť vo viac ako 100 krajinách sveta.
Spotrebitelia si pod názvom tohto nadčasového amerického stravovacieho zariadenia zväčša predstavia hamburgery širokej ponuky či legendárne hranolčeky s tajnou receptúrou. Aj cez to, že konkurencia v priebehu posledných rokov narastá, o zákazníkov nemá núdzu, o čom svedčia aj jeho nové podnikateľské vyhliadky.
Ide o úplne nový koncept ako doposiaľ, ktorý svoju cieľovú skupinu nachádza v popoludňajších hodinách. Ako informuje portál CzechCrunch, šéf McDonald’s Chris Kempczinski predstavuje novú značku CosMc’s.
V jej ponuke možno nájsť nápoje rôznych chutí, avšak známe burgery nemajú v nej miesto. Prvé pobočky sa otvoria na území Spojených štátov amerických, pričom má ísť o vyrovnanie sa v oblasti, ktorej dominuje kaviarenská spoločnosť Starbucks.
Prvá ochutnávka v Chicagu
Prvá pobočka plánovaného reťazca sa má otvoriť na predmestí Chicaga blízko sídla firmy. Pre názov nového konceptu siahla do svojho fiktívneho sveta McDonaldlandu, ktorý obýva klaun a hlavný maskot Ronald McDonald s priateľmi.
Nedávno sa k ním pridal aj oranžový mimozemšťan CosMc, ktorého meno sa vyslovuje ako cosmic. Jeho vzhľad dotvára šesť rúk, pričom mu nechýbajú ani imidžové doplnky v podobe tenisiek a skafandru. Starší konzumenti ho mohli zaznamenať už v 80. rokoch 20. storočia, kedy sa objavoval v reklamách pôvodného konceptu.
V súčasnosti ho možno vidieť ako hlavnú tvár novej myšlienky, ktorá sa má od McDonald’s líšiť so šialenými kombináciami nápojov, vrátane limonád, čajov a kávy. Súčasťou menu je aj niekoľko obľúbených produktov z jeho pôvodnej formy. Netreba sa však tešiť na obrovskú ponuku jedál, nakoľko bude obsahovať menej pokrmov, než je bežný zákazník zvyknutý.
Široký sortiment nápojov
Aktuálne menu nového projektu ponúka viac ako 40 nápojov. Od klasických druhov čaju a kávy si možno objednať špeciálne drinky, ako napríklad Churro Frappe, Tropical Spiceade so sušeným dračím ovocím, limonádu Berry Hibiscus Sour-ade so sladkou bobuľovou zmesou či čerešňovú triešť Sour Cherry Energy Burst, v ktorej sa nachádzajú ovocné boba guľôčky známe z populárneho nápoju bubble tea.
Podobný sortiment ponúka Starbucks, ktorý pre McDonald’s tvorí značnú konkurenciu. Návštevy McDonald’s v popoludňajších hodinách klesajú, nakoľko v tom čase ľudia nezvyknú byť až takí hladní.
„Ide o kategóriu v hodnote 100 miliárd dolárov, ktorá rastie rýchlejšie než zvyšok neformálneho stravovania a má vyššie tržby. A ide o oblasť, o ktorej sme presvedčení, že máme právo v nej zvíťaziť,“ tvrdí výkonný riaditeľ McDonald’s Chris Kempczinski.
Dostupnosť len v novom reťazci
Drinky, ktoré nový koncept ponúka, sú príliš komplexné a zložité na to, aby sa predávali v doposiaľ existujúcich reštauráciách. Priaznivci McDonald’s sa však môžu tešiť na známe vajíčkové McMuffiny, ktoré zvyknú byť súčasťou raňajok. Výnimku netvorí ani zmrzlina McFlurry, ktorá je obľúbená najmä kvôli svojim chutným posýpkam.
Ponuku občerstvenia CosMc’s budú dotvárať praclíky, šišky, sušienky či sendviče, ktoré doposiaľ v doterajších prevádzkach neboli. Možno si objednať z ich dvoch variantov. Kým jeden bude o niečo viac fit s avokádom a vajíčkom, druhý poteší chuťové bunky milovníkov pikantnejších pokrmov.
Do konca ďalšieho roka sa v USA plánuje otvoriť približne 10 pobočiek. Pokiaľ sa im bude dariť, spoločnosť sa nebráni ani ich prípadnému rozšíreniu. Rozšírenie čaká aj pôvodný koncept, pričom počas nasledujúcich štyroch rokov by sa malo po celom svete otvoriť takmer 10-tisíc nových pobočiek. Pokiaľ tomu tak bude, ich celkový počet sa zvýši približne na 50-tisíc.
Podobné plány má aj Starbucks, ktorý zavítal na Slovensko v roku 2016. Minulý mesiac oznámil, že do roku 2030 chce zvýšiť počet svojich pobočiek zo súčasných približne 38-tisíc na 55-tísic.
Lacná kaviarenská sieť na Slovensku
V Česku sa nedávno otvoril americký reťazec rýchleho občerstvenia Popeyes. Jeho prvá pobočka sa otvorila priamo v centre Prahy na Václavskom námestí. V nasledujúcom desaťročí chce spoločnosť preraziť u našich susedov ešte viac, pričom plánuje otvoriť ďalších 60 reštaurácií, uvádza portál aktuality.sk.
„V tejto chvíli sa tím sústredí na otvorenie prvých reštaurácií v Česku a Poľsku, plány sú ambiciózne. Aj keď by bol slovenský trh logickým ďalším krokom, najskôr musíme vyskúšať náš koncept v Česku a Poľsku,“ tvrdí Marko Blaževic, ktorý má stravovací koncept v Česku a Poľsku na starosti.
Avšak aj napriek tomu Slovensku nemá o nové pobočky núdzu. Rumunská kaviarenská sieť 5 to go, ktorá je známa najmä kvôli svojim nízkym cenám, chce začiatkom nasledujúceho roku expandovať do našich končín. Potenciálni zákazníci sa tak môžu tešiť na espresso za približne jedno euro či kapučíno za 1,4 eura.
„Po komplexnej analýze trhu a spotrebiteľského správania sme presvedčení, že značka 5 to go bude veľmi dobre prijatá na Slovensku, kde chceme prilákať a udržať si spotrebiteľov z miestnych komunít tým, že sa zameriavame na chuť, kvalitu, rozmanitosť, férové ceny a uvoľnenú atmosféru našich kaviarní,“ uviedol spoluzakladateľ spoločnosti Lucian Bădilă.
V súčasnosti sa v Rumunsku nachádza cez 430 kaviarní danej spoločnosti. Do roku 2028 sa ich na Slovensku plánuje otvoriť asi 50.