V hlavnej úlohe: muži
Bojujú za spravodlivosť a lámu srdcia: Mužské postavy vo filme
Silní, neohrození, nebojácni – dlhé roky sme videli mužov na filmovom plátne iba v pozícii tvrdých hrdinov. To, že mužské postavy dokážu prejaviť emócie sa v súčasných príbehoch ukazuje oveľa častejšie. Niektoré označenia dnešný svet vníma ako zastaralé, iným vdýchli scenáristi nový život. Kúzlo dobrého chlapca Byť milým, pozorným a chápavým je poslaním dobrého chlapca. Všetci… Prečítať celé
Silní, neohrození, nebojácni – dlhé roky sme videli mužov na filmovom plátne iba v pozícii tvrdých hrdinov. To, že mužské postavy dokážu prejaviť emócie sa v súčasných príbehoch ukazuje oveľa častejšie. Niektoré označenia dnešný svet vníma ako zastaralé, iným vdýchli scenáristi nový život.
Kúzlo dobrého chlapca
Byť milým, pozorným a chápavým je poslaním dobrého chlapca. Všetci ho majú radi, pretože je nekonfliktný a vždy pomôže. Často je nenapraviteľným romantikom a žije vo svojej hlave. Prototyp dobrého chlapca je dnes viac kritizovaný než vyzdvihovaný. Je to sčasti tým, že okázalé gestá, ktoré robil preto, aby si získal svoju vysnenú, zanechali u dnešného diváka horkú pachuť. Tieto postavy svoj objekt záujmu nerešpektovali a prehliadali, ak chceli od života niečo iné. Príkladom je Ross Geller (Priatelia), ktorý sa na Rachel fixoval od samého začiatku a bola preňho jedinou.
Ešte desaťročie dozadu diváci takýmto typom fandili, pekným príkladom je 500 dní so Summer (2009). Aj keď už vtedy bolo zámerom filmu ukázať ako si Tom vykonštruoval dokonalý obraz o Summer, na jej konanie sa zniesla vlna kritiky. Nechcela vzťah, aký si s ňou Tom vysníval a praskla jeho romantickú bublinu. To ale neznamená, že dobrí chlapci neexistujú. Ich motiváciou však nesmie byť pocit, že sú vďaka svojim vlastnostiam lepší než ostatní.
Magnetizmus toho zlého
Zlý chlapec vo svojej podstate zosobňuje pokušenie. Je proti zaužívaným normám a netrápi ho čo si o ňom pomyslia. Kým v 40. rokoch sa takéto mužské postavy trestali, od 50. rokov sa stal ich charakter viacrozmerným. Marlon Brando, James Dean rebelovali konaním a garderóbou. Biele tričká v dobe uniforiem symbolizovali zraniteľnosť napriek drsnému zovňajšku. Ten je takisto podstatný, pretože všetkých zlých chlapcov spája jeden znak – atraktivita. Edward Cullen a Damon Salvatore patria k najznámejším filmovým upírom tohto storočia. Z veľkej časti to bolo aj vďaka ich uhrančivému pohľadu a výrazným lícnym kostiam.
Postupne nestačil len vábivý vzhľad, zlí chlapci museli získať hĺbku. Či už to bola temná minulosť alebo zlé zaobchádzanie, niečo ich spravilo takými, akí sú. V televízii sú preto vďačnou postavou prinášajúcou do sveta drámu. Skutočný život treba radšej brať s ostražitosťou, pretože niektoré činy sa neospravedlnia.
Rozhnevaný muž a chlapec ako zo sna
Spoločnosť, v ktorej vyrastal, mu pod nohy hádzala polená nespravodlivosti a pohár jeho trpezlivosti pretiekol. Ukázala to aj snímka legendárnej série Star Wars s podtitulom Sila sa prebúdza. Jednou z najprekvapivejších postáv, ktorá divákov vtiahla do deja bol antagonista, Kylo Ren. Dokazuje to, že na určitej úrovni sa mnohí z nás vedia stotožniť s pocitmi rozhnevaného muža. Pochopiteľné dôvody na hnev mal aj Erik Killmonger z Čierneho Pantera. Napriek tomu ho honba za spravodlivosťou pohltila a nemohol byť vodcom svojho ľudu.
Rozhnevanému mužovi by „chlapec ako zo sna“ zrejme poskytol múdru radu a povedal mu, že život skrýva oveľa viac než iba nenávisť. Samozrejme by bol počas svojho výkladu až detsky presvedčivý, no stále šarmantný. Tento typ patrí medzi mužské postavy často tak dokonalé, až sú nereálne. Spája sa v nich mladícka energia s vyspelými názormi. Väčšinou sú vo filme postavou s úlohou vytrhnúť hlavnú ženskú hrdinku zo života, ktorý ju ubíja. Na ceste za objavením samej seba jej ale na konci už nepomôže. Musí to zvládnuť sama a niesť jeho posolstvo ďalej. Tento účel splnil napríklad Jack Dawson v Titanicu alebo Tom v romantickom filme Last Christmas.
Pomoc pri dosiahnutí niečoho väčšieho nemusí mať len romantický úmysel. Spolok mŕtvych básnikov zobrazuje Robina Williamsa v úlohe učiteľa Johna Keatinga. John využíva efektívne, aj keď spočiatku nezvyčajné učebné metódy. Mladým študentom však jeho filozofia „carpe diem“ zmení pohľad na utiahnutý, neradostný život.
Sú sukničkári nenapraviteľní a dobráci večne naivní?
Ženie sa za úspechom, v tomto prípade je to počet milostných partnerov. Charizma a nezlomná schopnosť flirtovať sú tromfy, ktoré si sukničkár veľmi dobre uvedomuje. Čo sa často nevysvetlí, je jeho motivácia. Respektíve, niekedy len čítame medzi riadkami ako pri postave Charlieho Harpera v sitkome Dva a pol chlapa. Je závislý na sexe, no rozhodol sa s tým nebojovať.
Humorne vykreslená je aj postava Barneyho Stinsona zo seriálu Ako som spoznal vašu mamu. Svoje „baliace“ schopnosti dotiahol do takej dokonalosti, že im venoval knihu. Opäť sa opierame o silu fikcie, keďže takéto správanie by v reáli bolo prinajmenšom nevhodné. Sukničkárove nekonečné pletky by dokázala zastaviť iba pravá láska. Často sa ale táto myšlienka rozplynie, inak nastávajú obavy, že by charakter stratil svoje čaro.
Mužské postavy v podobe dobráka oplývajú fyzickou atraktivitou a jednoduchým pohľadom na svet. Majú prehnane optimistický prístup k životu a dôverčivosť ich môže zatiahnuť do nezvyčajných situácií. Sú ale aj odpoveďou na to, ako spoločnosť vníma ideálnych mužov dnes. Príkladom a zároveň opakom Rosa vo vzťahu k Rachel je Joey. Aj keď vzťah s Rachel vyvolal v divákoch pobúrenie, on nečakal, aby mu city opätovala a nezazlieval jej to. Hoci sa môže zdať, že svojimi vlastnosťami apeluje na ženské publikum, jeho zásady a občasné hlboké myšlienky sú vzorom pre každého.
O tom, ako sa vyvíjali ženské postavy si môžete prečítať tu:
Cez dievča od vedľa až po silnú a nezávislú: Ženské postavy vo filme
Zdroje: www.nofilmschool.com, www.the-take.com
Zdroj titulnej fotografie: unsplash.com