Vrátia sa nadzvukové komerčné lety opäť do módy?
Z New Yorku do Šanghaja za dve hodiny? Pre súčasných vývojárov to vôbec neznie futuristicky. Rarita svojej doby Cestovanie, ktoré by prekonalo rýchlosť zvuku vôbec nepatrí k neprebádaným fenoménom. Nadzvukové lety sa kedysi netýkali iba armádnych lietadiel. Najznámejšími propagátormi tohto druhu dopravy sa stalo Francúzsko a Veľká Británia. Letecké spoločnosti oboch krajín navrhli a skonštruovali prelomový model… Prečítať celé
Z New Yorku do Šanghaja za dve hodiny? Pre súčasných vývojárov to vôbec neznie futuristicky.
Rarita svojej doby
Cestovanie, ktoré by prekonalo rýchlosť zvuku vôbec nepatrí k neprebádaným fenoménom. Nadzvukové lety sa kedysi netýkali iba armádnych lietadiel. Najznámejšími propagátormi tohto druhu dopravy sa stalo Francúzsko a Veľká Británia. Letecké spoločnosti oboch krajín navrhli a skonštruovali prelomový model Concorde. Jeho prvá skúšobná jazda sa uskutočnila v roku 1969.
V maximálnej výške 18 km nad zemou a s najvyššou rýchlosťou 2 330 km/h budil Concorde pozornosť aj medzi ďalšími aerolinkami. Lietal z Európy do New Yorku, Singapuru či Ria de Janeira. Nie všetky letiská však boli pri pristávaní lietadla ústretové. Príčinou bol neuveriteľný hluk, ktorý sa počas štartu niesol až do vzdialenosti ôsmich kilometrov.
Nadzvukové lietadlá dopravovali ľudí do cieľa po tri desaťročia. Letecké nešťastia sa im vyhýbali, to sa ale zmenilo v roku 2000. Tragická nehoda lietadla Concorde len minútu po štarte mala fatálne následky pre všetkých pasažierov. Nadzvukové lety sa na rok úplne zastavili, no neskôr aj tak čelili nízkemu záujmu. K tomu sa pridalo nákladné prevádzkovanie, končiaca sa životnosť lietadiel, a preto Concorde poslednýkrát vzlietol 26. novembra 2003.
Extrémna rýchlosť a let plný adrenalínu
Za posledné roky sa debata o komerčných letoch super-rýchlych strojov začína skloňovať častejšie. Ľudí láka pokoriť veľké vzdialenosti za krátky čas, problémom sú ale veľakrát financie. Pár spoločností sa snažilo vytvoriť model nadzvukového lietadla, no neúspešne. Väčšinou skrachovali skôr, než došlo k realizácii plánov.
Čína však na zavedení lietadiel rýchlejších ako zvuk usilovne pracuje. Predstava je taká, že budú letieť rýchlosťou približne jednu míľu (cca 1.6 km) za sekundu. Preto by ste cestu zo Šanghaja na letisku v New Yorku vedeli zvládnuť po uplynutí dvoch hodín. Na porovnanie, Boeing 777 túto vzdialenosť prejde za 15 hodín. Testovací let plánuje technologická spoločnosť najneskôr do roku 2023. Hlavným cieľom by bolo overenie všetkých technických aspektov.
https://www.youtube.com/watch?v=oikkytHjnYM
Zatiaľ predstavuje let stíhačkou pre civilistov skôr zážitkovú skúsenosť. Južná Afrika je jediným miestom na svete, kde skúsite aké to je letieť nadzvukovou rýchlosťou. Za „pár“ tisíc dolárov sa môžete stať členmi exkluzívneho MiG-21 Supersonic klubu. Let typicky trvá 30 až 45 minút, od naštartovania motora po jeho vypnutie. Prelomíte zvukovú bariéru a pilot predvedie triky, ktoré vám zaručene zvýšia tep.
Dokáže nový model uplatniť udržateľnosť?
Letectvo momentálne čelí svojej najväčšej výzve v histórii – zbaviť sa imidžu znečisťujúceho, nedbalého priemyslu poháňaného fosílnymi palivami. Je možné, aby nové nadzvukové lietadlá niesli prívlastok „ekologické“?
Spomínaný Concorde produkoval trikrát viac hluku, CO2 a ďalšie škodlivé splodiny než klasické letecké linky. Kým sa dostal cez bránu na pristávaciu dráhu, spálil viac ako dve tony paliva. Zvuk, ktorý triasol oknami bol pre ľudí žijúcich v blízkosti letiska menej než vítaný.
Od čias Concordu sa nepochybne veľa zmenilo. Pokrok v materiáloch, výrobe a technológiách znamená zlepšenie trhovej ponuky. Jednou zo spoločností, ktorá chce priviesť nadzvukové lety späť k masám, je Boom.
Snaha o klimaticky neutrálne letectvo
Boom označuje americký startup založený v Denveri v roku 2014. Overture, jeho prvé nadzvukové komerčné lietadlo, vytvorí miesto pre takmer 90 cestujúcich spolu s posádkou. Stereotypy láme tým, že bude jazdiť na 100% udržateľné letecké palivo s nulovým obsahom uhlíka. Doletí do vzdialenosti 7 870 km s rýchlosťou vyše 2000 km/h – Boom to nazýva „optimalizovanou rovnováhou medzi rýchlosťou a efektívnosťou“.
Zariadenie s názvom XB-1 alebo Baby Boom uviedli na trh minulý rok. Jeho počiatočné testovanie sa plánuje na koniec tohto roka. Od „nadzvukového zázraku“ 20. storočia sa Overture odlišuje aj materiálom a aerodynamickým zostavením. Lietadlo využije uhlíkové komponenty. Sú nielen ľahšie, ale aj lepšie tvarovateľné do aerodynamicky optimálnych foriem. Týmto spôsobom sa potrebné úpravy počas testovania dosiahnu efektívnejšie.
Je dôležité, aby sa táto ambícia stretla s pozitívnou odozvou. Znamenalo by to rozšírenie osvety v rámci ochrany našej planéty. Kľúčový je najmä program Sustainable Aero Lab (SAF). Združuje startupy snažiace sa o zredukovanie klimatickej stopy lietadiel po celom svete. Vďaka komerčnému úspechu by sa letecký priemysel posunul do ďalšej éry pokroku a udržateľnosti.
Zdroje: www.simpleflying.com, www.techbox.sk
Zdroj titulnej fotografie: pixabay.com