Mobilita v Bratislave

Nahradia elektrické kolobežky MHD? Vyskúšali sme ich, majú výhody i nedostatky

Vraj sú lacné a jednoduché na použitie, ale ich prevádzka prináša niekoľko špecifík, ktoré by ste mali poznať.

Sú všade

Obyvatelia a návštevníci Bratislavy si v uplynulých týždňoch všímajú obrovské množstvo zelených elektrických kolobežiek na uliciach. Sú odparkované doslova všade v meste, na chodníkoch, na námestiach, vedľa autobusových zastávok, pri nákupných centrách. Vyzerajú odolne, atraktívne a v meste je ich tak veľké množstvo, že sa tomu priam nechce veriť.

 

Množstvo elektrických kolobežiek v Bratislave je priam zarážajúce. Sú všade. V červenej zóne nesmiete zaparkovať – inak si koledujete o pokutu 30 eur.

 

Investícia známej spoločnosti zabezpečujúcej mobilitu bola naozaj veľkorysá a človek sa pýta, ako je vôbec možné zabezpečiť ich nabíjanie a servis. V skutočnosti v noci tieto kolobežky k dispozícii v meste nie sú, pretože sú vyzbierané a nabíjané. Kolobežky sú každé ráno rozmiestnené na špecifické miesta po meste. Plne nabitá kolobežka prejde do 40 kilometrov a priamo na mobile v aplikácii si ešte pred jej vyzdvihnutím môžete overiť, či má v batérii dosť energie.

Samotné použitie kolobežky nevyhnutne vyžaduje použitie mobilného telefónu. Musíte si stiahnuť potrebnú aplikáciu a pri jej prvom otvorení zadať platobné údaje zo svojej bankovej karty, debetnej alebo kreditnej. Potom už žiadna registrácia potrebná nie je, všetko prebehne automaticky. Za rezerváciu a odomknutie zaplatíte 50 centov a za každú minútu prenájmu 15 centov. Rezervácia ale nie je potrebná, ak si kolobežku vyzdvihnete priamo na mieste, akoby na blind.

INZERCIA

Kolobežku si aktivujete tak, že načítate QR kód umiestnený na riadidlách a potvrdíte jej prenájom. Odvtedy vám beží spoplatnený čas. Za pol hodinu jazdy zaplatíte 5 eur.

 

 

Ako sa používa elektrická kolobežka

Podľa slovenskej legislatívy môže elektrickú kolobežku riadiť iba osoba staršia ako 15 rokov, ale prevádzkovateľ zelených kolobežiek si stanovuje minimálny vek 18 rokov. Má to svoj význam, musíte byť oprávnená osoba na vykonanie platby, respektíve musíte byť držiteľom zadanej platobnej karty.

Po aktivácii sa vám kolobežka nerozbehne sama len tak stlačením akceleračného tlačidla – musíte sa najprv rozbehnúť a až potom sa zatlačením páky pravým palcom spustí elektromotor. Rýchlosť je limitovaná na 25 km/h, čo sa pre motoristov nezdá veľa, ale na kolobežke je to už solídny výkon. Bez problémov môžete ublížiť sebe alebo niekomu inému, preto si treba dávať veľký pozor. Brzdí sa pomocou páky na ľavej strane, ale môžete aj zostúpiť nohou na zem. Kolobežka vďaka väčším kolesám prekoná aj výmoly a nekvalitné cesty, ale obrubník už nezvládne.

Používateľ elektrickej kolobežky môže jazdiť aj po chodníku, ale iba rýchlosťou chôdze (teda pomaly) a ak neohrozí ani neobmedzí chodcov. Inak sa má pohybovať po krajnici vozovky alebo po cestičkách pre cyklistov – áno, na toto už zákon o cestnej premávke myslí od svojej poslednej novely. Kolobežka je osvetlená, ale ak sa obávate o svoju bezpečnosť, prineste si vlastnú prilbu, prípadne chrániče na ruky a kolená – tie však zákon nevyžaduje. Ako vodič kolobežky nesmiete byť pod vplyvom alkoholu, respektíve môžete si dať veľké pivo pred jazdou, ak sa budete pohybovať mimo mesta po cyklocestičkách – lenže s týmito kolobežkami mimo mesta ísť nemôžete, za odparkovanie v takzvanej červenej zóne dostanete pokutu 30 eur.

 

Výhody

Medzi jednoznačné výhody riešenia, ktoré sa objavilo v hlavnom meste, je dostupnosť kolobežiek. Sú skrátka všade a vedia tak nahradiť verejnú dopravu. Ja mám vlastné auto, ale z času na čas jazdím aj autobusmi a v MHD. No keď mám teraz možnosť využiť radšej skúter alebo elektrickú kolobežku, rád ich využijem.

Nemusím riešiť nákup cestovných lístkov a ani prestupy, jednoducho si do cieľa zájdem sám.

 

Nevýhody

Pre mňa taký 15-minútový prenájom za tri eurá nie je žiadnou položkou a ak je táto suma strhnutá z účtu, tak sa ňou vlastne vôbec nezaoberám. Lenže ja som iba občasný používateľ spojov. Ľudia, ktorí takto cestujú denno-denne, už nebudú mať na moderné služby mikromobility tak pozitívny názor. Ak by mali každý deň za podobné prenájmy minúť napríklad 6 eur (za dve 15-minútové jazdy), za 20 pracovných dní v mesiaci je to už 120 eur! V porovnaní s mesačnou električenkou alebo jednorazovými lístkami je to neprimerane vysoká suma.

Je to suma vysoká nielen pre študentov, ale aj pre pracujúcich.

Okrem toho nevýhody elektrických kolobežiek spočívajú v ich náchylnosti na počasie. Ak prší, máte problém.

Problémom sú tiež nekvalitné úseky ciest. Bratislava síce spravila značný krok vpred, pokiaľ sa jedná o kvalitu chodníkov a ciest, ale stále sú úseky, na ktorých sa jazdí priam otrasne a jazda na kolobežke je priam nebezpečnou. Jazda po ceste pre autá – detto.

 

Suma sumárum

Ak odhliadneme od ceny prenájmu, tak by ste na problémy spojené s nekvalitnými cestami a počasím dbať nemali – veď to sú faktory, ktoré ovplyvňujú aj bicykle a fakticky aj motorky. Kolobežky budete používať predsa tam, kde sa používať dajú a za počasia, ktoré ich prevádzke praje. Elektrické kolobežky môžu byť veľmi dobrým prvkom bohatšieho mixu mobility a mikromobility v meste, pričom práve v roku 2020 môžeme byť svedkami ich prvých významnejších krokov aj na Slovensku.

Nezabudnite pri používaní kolobežiek dávať pozor na seba a na ostatných.

 

Prečo elektrické kolobežky asi dlho nevydržia?

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »