Najškandalóznejšie obrazy, ktoré dnes stoja milióny
Kontroverzné svojím prevedením a myšlienkou. Slávni maliari veľakrát riskovali vystavením svojich diel, no v súčasnosti ich obdivuje celý svet Cieľom je zachytiť emóciu V ideálnych podmienkach by cenzúra umenia nemala existovať. Každý umelec cez obrazy vyjadruje svoj postoj k sebe, svetu či konceptu, ktorý je mu blízky. Navyše, maľby sa postupom rokov vyvíjajú a prechádzajú… Prečítať celé
Kontroverzné svojím prevedením a myšlienkou. Slávni maliari veľakrát riskovali vystavením svojich diel, no v súčasnosti ich obdivuje celý svet
Cieľom je zachytiť emóciu
V ideálnych podmienkach by cenzúra umenia nemala existovať. Každý umelec cez obrazy vyjadruje svoj postoj k sebe, svetu či konceptu, ktorý je mu blízky. Navyše, maľby sa postupom rokov vyvíjajú a prechádzajú rôznymi štýlmi. Vyvolali by tieto diela pohoršenie aj dnes alebo boli zarážajúce kvôli dobe, v ktorej vznikli?
Gustave Courbet – Pohreb v Ornans (1849 – 1850)
S kritickou reakciou sa stretlo prvé veľké dielo Gustava Courbeta. Masívna maľba s rozmermi 3,15 x 6,6 metra zobrazuje dedinčanov chystajúcich sa na pohreb v Ornans. Zaujímavosťou je, že miestom pohrebu je rodisko maliara. Obraz takisto symbolizuje pochovávanie predošlého umeleckého smeru (romantizmus) a nástup realizmu.
Keď sa dielo odhalilo na výstave pred publikom, vyslúžilo si negatívne hodnotenia. Podľa kritikov si obyčajní ľudia nezaslúžia, aby boli zvečnení na obrazoch. Vraj sú príliš škaredí a celá scenéria je veľmi ponurá. Vráskavé tváre a veľké nosy duchovných predstaviteľov sa ich vraj dotkli preto, lebo tieto znaky považovali za priamy útok na čestnosť kresťanov.
Andy Warhol – Campbellova polievka (1962)
Andy Warhol, vedúca osobnosť hnutia pop art, sa stal jedným z najvplyvnejších a najkontroverznejších umelcov svojej doby. Jeho práca a obrazy skúmali hranicu medzi umeleckým vyjadrením, kultúrou celebrít, masovou produkciou a masmediálnou kultúrou. V 60-tych rokoch vznikla jeho svetoznáme dielo – 32 plechoviek Campbellovej polievky. Maľba zhotovená pomocou sieťotlače niektorých zaujala, iní ňou pohŕdali. Obraz pre nich nebol dostatočný na to, aby sa mohol označovať za umelecký výtvor.
Medzi 32 príchuťami sú jemné rozdiely a nedokonalosti, čo znamená, že „vysoké“ umenie sa odvolávalo na „nízku“ tému. Ide tak o príklad, ktorý vyjadruje podstatu pop artu. Debata o tom, ako sa umenie môže zaoberať niečím tak každodenným zabezpečila, že si obrazy získali zvýšenú pozornosť.
Edouard Manet – Olympia (1863)
Olympia Edouarda Maneta vyvolala v 60-tych rokoch 19. storočia veľký škandál pre svoj moderný námet a jeho revolučné spracovanie: ženský akt. Dnes je považovaný za jedno z majstrovských diel moderného maliarstva a odvtedy ovplyvnil mnoho generácií maliarov.
Manet zobrazil prostitútku, hľadiacu na kohokoľvek, kto sa na obraz pozerá. To stavia diváka do pozície klienta. Práve táto konfrontácia a odstránenie všetkých tradičných metafor v rámci znázornenia ženského tela spôsobilo rozruch medzi kritikmi a Manetovými kolegami.
Thomas Eakins – Grossova klinika (1875)
Obraz na prvý pohľad nevyzerá príliš kontroverzne. Nedá sa ale tvrdiť, že znázornená operácia sa zaobišla bez reakcie. Odhalenie chirurgického zákroku bolo revolučné v spôsobe, akým ľudia vnímali medicínu. Zatiaľ čo žena vľavo pôsobí veľmi ustráchane, chladné tváre lekárov a otvorená rana spôsobili divákom šok.
Galéria z tohto dôvodu odmietla obraz vystaviť. Pravdepodobne vďaka vplyvu Dr. Grossa a jeho kolegov dielo aspoň umiestnili v nemocnici, na oddelení vyplnenom nemocničnou posteľnou bielizňou a nábytkom. Komentátori sa nad umiestnením čudovali: „Bol to jeden z najsilnejších a najživších obrazov, aké sa dajú na výstave vidieť, a mal by mať miesto v Galérii umenia.“ Našťastie je dnes maľba v celej svojej kráse vystavená pre návštevníkov Múzea umenia vo Filadelfii.
Pablo Picasso – Guernica (1937)
Obrovská nástenná maľba od Pabla Picassa zobrazuje masaker baskickej dediny Guernica v roku 1937. Odvtedy stala znázornením každého zbombardovaného mesta. Je to jeden z najmocnejších umeleckých vyjadrení proti fašizmu a celé roky bol predmetom sporu vďaka svojmu posolstvu. Picasso ho odmietol vystaviť v Španielsku, dokým sa sloboda v krajine neobnovila.
Obrazy majú vždy nejaké dominantné prvky, tentoraz sú nimi býk a kôň. Historička umenia, Patricia Failing vysvetľuje, prečo umelec zvolil práve tieto zvieratá. „Býk a kôň sú dôležitými postavami v španielskej kultúre.“ Picasso býkom označoval brutalitu a temnotu a kôň podľa neho reprezentoval Guerničanov.
Zdroje: www.artsandculture.google.com, www.blog.singulart.com, www.magazine.artland.com
Zdroj titulnej fotografie: moma.org