Tento rok sa rozšíri platnosť metodík WLTP a RDE. Čo to znamená pre nové autá?
Medzinárodne uznávaná a moderná metóda merania spotreby a produkcie emisií je už nejaký čas súčasťou každého technického listu nových automobilov. Tento rok v septembri vstúpi do platnosti druhá fáza WLTP, ktorá rozšíri metódu aj na segment ľahkých úžitkových vozidiel. WLTP znamená „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“ a je to stále pomerne nový štandard… Prečítať celé
Medzinárodne uznávaná a moderná metóda merania spotreby a produkcie emisií je už nejaký čas súčasťou každého technického listu nových automobilov. Tento rok v septembri vstúpi do platnosti druhá fáza WLTP, ktorá rozšíri metódu aj na segment ľahkých úžitkových vozidiel.
WLTP znamená „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“ a je to stále pomerne nový štandard merania spotreby paliva a produkcie emisií automobilov. Všetky automobily musia byť nevyhnutne certifikované metódou WLPT od 1. septembra 2018, pričom do platnosti novinka vstúpila ešte rok predtým a počas dočasného obdobia bola uvádzaná spoločne s predtým uznávanou metódou NEDC (New European Driving Cycle).
WLTP prinieslo do sveta osobných automobilov o niečo reálnejšie hodnoty spotreby a emisií, pretože počíta s viacerými spôsobmi prevádzky vozidla, samostatne hodnotí aj hybridy a elektromobily.
Zatiaľ čo pri meraniach NEDC sa automobily sledovali počas 20 minút, na dĺžke 11 kilometrov a maximálna rýchlosť vozidla bola 120 km/h, WLTP autá sleduje počas 30 minút pri max. rýchlosti 131,3 km/h, zvlášť sa počítajú hodnoty spotreby a emisií pre jazdu v meste, na diaľnici, celková prejdená vzdialenosť dosahuje 23,25 kilometra. Celkovo sa pri metóde zohľadňujú štyri rôzne rýchlosti automobilu: 131,3, 97,4, 76,6 a 56,7 km/h. Okrem toho počíta aj so spomaľovaním, akceleráciou a kombináciami prevodových stupňov.
Doteraz sa metóda vzťahovala iba na osobné automobily, od septembra 2019 ju ale nutne budú musieť zohľadňovať aj automobilky vyrábajúce ľahké úžitkové vozidlá. Dodávka bez certifikácie WLTP a RDE nedostane homologizáciu. Segment ľahkých úžitkových vozidiel je pritom podľa súčasných odhadov veľmi perspektívny, do roku 2021 by sa mali predaje tohto typu vozidiel pohybovať až okolo 900 000 nových kusov ročne.
Metóda RDE
Nech sú metódy WLTP akokoľvek premyslené, stále sa nepovažujú za celkom presné. Kritické hlasy tvrdia, že WLTP je síce uznaný a štandardizovaný proces, ale stále prebieha v laboratóriu. Preto sú osobné automobily od 09/2017 a od septembra 2019 aj ľahké úžitkové vozidlá povinne testované aj metódou RDE (Real Driving Emissions Test, Test skutočných emisií), ktorá prebieha „v teréne“. Počas tohto testu má auto zapnuté osvetlenie a napríklad aj klimatizáciu. Keď vozidlo prejde testami RDE, dostáva potvrdenie o splnení emisnej normy Euro 6d-Temp.
„Test RDE spája jazdu hore kopcom aj dolu kopcom, jazdu po mestských uliciach nízkou rýchlosťou, jazdu po cestách mimo obce strednou rýchlosťou a jazdu vysokou rýchlosťou po diaľnici. Do úvahy berie vysokú a nízku nadmorskú výšku a rozdiely v náklade vozidiel a okolitej teplote,“ uvádza japonská značka Nissan predávajúca aj v Európe.
Volkswagen proces merania RDE objasňuje nasledovne: „Počas merania RDE prejde vozidlo trasu, ktorá sa skladá vždy z jednej tretiny jazdy v meste, z jednej tretiny jazdy mimo mesta a z jednej tretiny jazdy na diaľnici s náhodným zrýchlením a spomalením, pričom sa vždy dodržiavajú predpisy cestnej premávky. Priemerná rýchlosť v meste sa pohybuje medzi 15 až 40 km/h a maximálne môže dosiahnuť 60 km/h, na ceste mimo mesta je to hodnota 60 až 90 km/h. Na diaľnici môže ísť vozidlo rýchlosťou 145 km/h a na krátky čas až do rýchlosti 160 km/h.“
Dočasné pozastavenie predaja ako dôsledok neskorého prispôsobenia sa
Čo to znamená v praxi? Samozrejme, pre automobilky vyššie náklady, ktoré sa potencionálne premietnu do koncových cien vozidiel. Doteraz používané motorizácie eventuálne nemusia dosahovať takých účinností, aby podľa metodík WLTP a RDE spĺňali moderné emisné štandardy platné v Európskej únii a v dôsledku toho budú eventuálne niektoré modely vytlačené z trhu.
Minulý rok sa napríklad koncern Volkswagen dostal do problému, pretože nestihol svoje osobné automobily včas homologizovať podľa metódy WLTP. Prejavilo sa to tak, že sa oneskoril príchod novej verzie sedanu a kombi Passat a výrobca musel dočasne stiahnuť z predaja až sedem z celkovo 14 ponúkaných modelových radov automobilov.
Takú silu majú nariadenia od EÚ a je na mieste predpokladať, že sa podobná situácia bude opakovať tento rok v septembri v súvislosti s ľahkými úžitkovými automobilmi.