Od žurnalistiky k ilustráciám a výučbe na filmovej škole. Nicol si splnila detský sen, ktorý jej priniesol ovocie.
Nicol odmalička milovala kreslenie, malý detský sen sa jej podarilo pretaviť do skutočnosti. Odhodlané dievča, ktoré sa neuspokojilo iba so štúdiom – dnes pracuje na vlastných objednávkach, pričom ju sprevádza zanietenie pre prácu a život. Je vášnivou ilustrátorkou a spolupráce nadviazala s dr. Sandrou, Nutripou či Oxywater. Aké bola jej cesta? Ako si sa… Prečítať celé
Nicol odmalička milovala kreslenie, malý detský sen sa jej podarilo pretaviť do skutočnosti.
Odhodlané dievča, ktoré sa neuspokojilo iba so štúdiom – dnes pracuje na vlastných objednávkach, pričom ju sprevádza zanietenie pre prácu a život. Je vášnivou ilustrátorkou a spolupráce nadviazala s dr. Sandrou, Nutripou či Oxywater. Aké bola jej cesta?
Ako si sa od žurnalistiky dostala k digitálnemu ilustrovaniu?
K ilustrovaniu, respektíve kresleniu som mala blízko už od malička. Navštevovala som aj ZUŠku, ktorej vďačím za silné základy! V období počas strednej, konkrétne Filmovej školy v Košiciach som dokončila ZUŠku a prioritne som sa venovala masmediálnym veciam. O výške ani nehovorím, tam som už čas pre tvorbu nemala. Pamätám sa ale na jeden deň, kedy sa nejako to @vesmir_nicky zrodilo. Bolo to tesne pred pandémiou a ja som si na internáte v Mlynskej doline nakreslila niečo súvisiace s vesmírom. Začala som kombinovať siluety postáv, nakreslené fixkami s prírodou, ktorú som vymaľovala farbičkami. Počas pandémie a karantény som v takom štýle pokračovala, neskôr som oprášila svoj starý grafický tablet a potom som si už zadovážila iPad. Ten dal digitálnemu ilustrovaniu úplne iný rozmer.
S ilustrátormi sa roztrhlo vrece. Bolo náročné nájsť si svoju klientelu alebo to išlo takpovediac samo?
V podstate, keď som začala kresliť, nečakala som, že raz si z toho niečo zarobím. Kreslila som si pre radosť, no potom nečakane prišla prvá Vianočná objednávka a začalo to ísť samo. Samozrejme, nebolo jednoduché si nájsť svoju klientelu. No treba na sebe zapracovať, zdokonaľovať sa a nájsť si svoj štýl. Ja som si ho našla – v ilustráciách sa zaoberám wellness tematikou.
Čo ťa inšpiruje v tvorbe?
Konkrétne pri wellness tematike je to hocijaká fotografia alebo zážitok spojený s wellness. Taktiež ma často osloví aj nejaká fotografia, na ktorej je krásne a nezvyčajne nafotená kozmetika. Momentálne ma v tvorbe inšpirovali Barbie postavičky a snažím sa prepojiť wellness štýl s Barbie. No pracujem aj na iných objednávkach, ktoré sú pre tvorbu veľmi pestré.
Ak smieš prezradiť, v akom programe tvoríš?
Pracujem v programe Procreate, ktorý je dostupný na iPade.
Ako vznikol nápad ilustrovať‘ vianočné pohľadnice? Máš silnejšie puto k Vianociam alebo v tom bola vízia zárobku?
Vianoce milujem! Paradoxne mám ten pocit, že čím som staršia, milujem ich viac a viac. Čo sa týka nápadu ilustrovať Vianočné pohľadnice, neočakávala som nejaký veľký záujem, tým pádom som neočakávala ani zisk. Podarilo sa mi predať zopár balíkov pohľadníc a mala som z toho veľkú radosť. Tento rok som si myslela, že vianočné pohľadnice už nebudem ponúkať, kvôli nedostatku času, ktorý na tvorbu mám. Prehodnotila som to a s radosťou pracujem na tohtoročnom balíku.
Je pravda, že sa mi podarilo nechtiac odinštalovať Procreate, kde som mala rozpracované dve pohľadnice a nikde som ich nemala zálohované. Už si beriem ponaučenie. Veľmi ma to mrzelo ale nenechala som sa odradiť, nakreslím ich ešte raz! Tento rok som ceny oproti minulému roku nezvýšila, aj keď všetko išlo hore. Bude to ešte menej ziskové, ale robím to pre radosť a potešenie ostatných!
Popri tom všetkom vyučuješ na strednej Filmovej škole. Prelína sa náplň predmetu s kreslením alebo je to niečo z úplne iného súdka?
Na Filmovej škole učím umeleckú prax a aplikovanú informatiku. Na umeleckej praxi sa so študentmi venujeme masmédiám, žurnalistike. Je to praktická forma výučby, kde si povieme niečo z teórie a následne študenti spracujú nejaký menší výstup. Na aplikovanej informatike sa venujeme grafike, strihu a snažím sa študentom na praktických úlohách vysvetliť niečo, čo využijú pri práci v médiách. Ide napríklad o retuš, tvorba infografiky, strih zvuku, reportáže a podobne.
Okrem Filmovej vyučujem aj na SOŠ IT ako majsterka odborného výcviku, kde sa venujeme fotografii, grafike, prípadne strihu. Je pravda, že študenti na mojich hodinách už digitálne ilustrácie tvorili a pracovali na GIFoch pre školu. Popravde, bližšie ku kresleniu je to práve na tej SOŠ IT, no pri predmetoch na Filmovej škole sa cítim úplne ako doma, keďže žurnalistiku/masmédia študujem už deviaty rok.
A čo tipy, ako všetko zladiť a stihnúť? Je tvojim tajným kľúčom niečo viac ako len organizácia? Zosúladiť 2 práce so štúdiom nie je najjednoduchšie.
Najťažšie to bolo všetko zladiť koncom leta, kedy som musela dať dokopy tri rozvrhy, čakala som na to, aký rozvrh mi dá univerzita, na ktorej študujem. Popravde, mala som z toho stres aj keď som ležala na pláži pri mori. No našťastie som to všetko skombinovala, za čo vďačím mojim učiteľom na univerzite, že mi umožnili zopár prednášok naviac vymeškať.
Taktiež aj zamestnávateľom, keďže som im dala vedieť na poslednú chvíľu, aký rozvrh výučby si viem predstaviť. Dnes som v tom už zabehnutá, no začínam písať diplomovú prácu. Čiže je to teraz naozaj náročnejšie, ale fungujem na princípe odmien. Snažím sa urobiť si radosť nejakou drobnosťou, ktorá ma poteší. Niekedy je ňou zabookovanie hotela a inokedy rôzne maličkosti.
Medzi kreslením na papier a digitálnou kresbou sú značné rozdiely, ktoré laik vidieť nemusí. V čom ich najvýraznejšie bádaš ty? Čo je pre teba jednoduchšie?
Asi najväčší benefit a rozdiel je v tom, že keď sa pomýliš, vymažeš to za sekundu a to sa mi páči. Digitálne ilustrovanie má výhodu v tom, že si vezmeš do ruky iPad a kreslíš (takpovediac) kdekoľvek. Ak by si chcela maľovať s naozajstnými farbami, nevieš tvoriť napr. cestou vlakom, no atmosféra je neporovnateľná! Pocit pri kreslení digitálnej ilustrácie sa nikdy nevyrovná tomu ozajstnému pocitu – kresleniu alebo maľovaniu na papier.
Tvoríš aj gify, ktoré sa dajú použiť do príbehu na Instagrame. Ako prebieha tento proces? Pod akým názvom vieme nájsť tie tvoje?
Za jedným maličkým GIFom sú často hodiny práce, rekord pre jedno GIFko bolo osem hodín. Avšak naozaj stálo za to! Tvorba GIFov funguje na princípe toho, že každý jeden pohyb musíš osobitne nakresliť, prípadne upraviť niečo, čo máš nakreslené a podobne. Vlastné autorské GIFy už nemám, resp. radšej sa pochválim takými, s ktorými som veľmi spokojná a vznikli na základe spolupráce. Spolupracovala som s Dr. Sandrou, Oxywater a Oxyaddict, Včelobal, Nutripa, VitaVape, Chirkoz medical clinic, Soup Culture, Damper a s mnohými inými. (Po kliknutí na názov spoločnosti sa zobrazia GIFy v novom okne)