TECHNOLÓGIE
Hudba budúcnosti. Meta predstavila okuliare pre rozšírenú realitu, nahradiť môžu telefóny
Priaznivci technológií si ich tak skoro nekúpia.
Výroba jedného páru vychádza približne na 10-tisíc dolárov.
Lenka Šamajová
Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.
Predstavte si, že sa po ťažkom pracovnom dni usadíte v obývačke a namiesto smartfónu siahnete po okuliaroch. Prostredníctvom nich si pozriete všetky dôležité správy, obľúbené vtipné videá či si dokonca zatelefonujete so svojimi blízkymi. Pre mnohých ide o ďalekú budúcnosť, technologický gigant Meta však naznačuje niečo iné.
Ako píše portál Czechcrunch, firma miliardára Marka Zuckerberga, pod ktorú spadá Facebook a Instagram, v uplynulých rokoch investovala miliardy dolárov do virtuálnej a rozšírenej reality. Avšak aj napriek obrovskej snahe v danej sfére zatiaľ nepreukázala výsledky vyrážajúce dych.
Pre tentokrát to môže byť iné. Priaznivcom technológií predstavila nadčasové okuliare pre rozšírenú realitu, ktoré sa môžu stať hudbou budúcnosti.
V najbližšej dobe si ich nekúpite
Vývojári ich pomenovali Orion. Ide o naozaj exkluzívny produkt, ktorý si tak skoro nekúpite. Dôvodom je ich technologická náročnosť. Relatívne drahá je aj ich výroba, pričom nemusia byť ani úplne spoľahlivé. Meta tak zatiaľ vyrobila približne tisíc kusov, ktoré má v pláne použiť na testovanie a ďalší vývoj. Verejnosti ich momentálne predstavuje ako funkčný prototyp zariadenia, ktoré môže v budúcnosti nahradiť dnešné telefóny.
V porovnaní s Google Glass na prvý pohľad pôsobia ako klasické okuliare. Jedinou nezvyklosťou sú ich tlsté obrúčky a nožičky. Osobitnú kategóriu tvoria sklá. Na ich výrobu sa použil karbid kremíka, ktorý je známy najmä kvôli jeho odolnosti, nízkej váhe a odrazivosti svetla. Okuliare tak pre virtuálne prvky ponúkajú 70-stupňové zorné pole, čo je značne viac než u väčšiny iných podobných zariadení.
Do rúk sa dostali zatiaľ pár šťastlivcom, ktorý svoj nezabudnuteľný virtuálny zážitok opísali. Ako tvrdí redaktor portálu The Verge, ktorý si ich vyskúšal pod dohľadom technikov a samotného Zuckerberga, obraz je na relatívne dobrej úrovni.
Ich primárny účel však neslúži na prezeranie multimédií. Vyrobené sú predovšetkým na rozšírenú interakciu s realitou či komunikáciu s ostatnými ľuďmi. Rolu nehrá ani to, či s nimi telefonujete alebo stoja práve pred vami.
Šéf Mety nazýva dané virtuálne prvky ako hologramy. Môžu nám napríklad poskytovať informácie o predmetoch, na ktoré sa práve pozeráme. Zároveň môžu byť aj prvkami videohry, ako napríklad Pong. Práve novinári, ktorým sa sprístupnila demo verzia, si ju zahrali so Zuckerbergom po rýchlom spárovaní dvojice okuliarov pomocou QR kódu.
Na akom princípe fungujú?
O to zaujímavejšia skúsenosť bola s videohovorom. Kým nositeľ okuliarov videl v malom okne plávajúcom v priestore video volaného, druhá strana mala k dispozícii len sivú obrazovku. V budúcnosti by mal byť do skutočného sveta umiestnený digitálny avatar.
Pokiaľ ide o rozoznávanie objektov pred nami a poskytovanie informácií, danú funkciu má na starosti umelá inteligencia vo forme pokročilej hlasovej asistentky. Prostredníctvom demo verzie sa odskúšalo rozoznanie ingrediencií rozložených na stole. Okuliare svoju úlohu splnili a vo vznášajúcom sa okne ponúkli recept, ktorý možno použiť.
Ako sa ale vlastne takéto okuliare ovládajú? Postačia vám oči, hlas či gestá rúk. Vedľa siedmich kamier ich pomáha zachytávať špeciálny opasok umiestnený na ruke. Prostredníctvom elektromyografie dokáže čítať signály spojené s gestami rúk. Kurzor sa ovláda pohybom očí, kliknutie sprevádza spojenie prstov.
Súčasťou celého zariadenia je aj menšia krabička pripomínajúca powerbanku, ktorá Orionovi celý proces zjednodušuje. Okuliare sú s ňou neustále v kontakte, pričom si s ňou bezdrôtovo vymieňajú informácie.
Podľa pôvodných plánov mali byť už dávno na trhu. Výroba jedného páru však vychádza približne na 10-tisíc dolárov, čo je v prepočte takmer 9-tisíc eur. Záujemcovia si tak zatiaľ budú musieť vystačiť s Ray-Ban Meta. Vznikli však špekulácie, že Meta budúci rok chystá niečo medzi nimi a očakávaným modelom Orion.