AUTO
Oslava 50. výročia modelu Golf: VW postavil vedľa seba všetkých 8 generácií
Modernizovaná verzia ôsmej generácie je už v predaji na slovenskom trhu. V rámci modernizácie dostala modifikovanú prednú časť karosérie, infotainment novej generácie, novú osvetľovaciu techniku a zmenenú ponuku motorov.
Pri príležitosti 50. výročia vzniku modelu VW Golf sa na motokárovej trati Dlhá stretli všetky generácie.
- Volkswagen Golf patrí medzi najúspešnejšie modely na svete
- Doteraz ich vyrobilo a predalo vyše 37 miliónov
- Golf slávi svoje 50. výročie faceliftovaným modelom ôsmej generácie
- Vybraní novinári mali jedinečnú možnosť na vlastnej koži si porovnať vývoj modelu Golf za posledných 50 rokov
Prvý sériovo vyrábaný Golf schádzal z výrobnej linky vo Wolfsburgu od konca marca 1974. Golf znamenal začiatok novej éry – hatchback s motorom umiestneným vpredu s pohonom predných kolies predstavoval, v porovnaní s legendárnym Chrobákom, úplne novú koncepciu. Ako nástupca modelu Chrobák (Beetle), ktorého sa vyrobilo viac ako 21,5 milióna kusov, boli na Golf I kladené vysoké očakávania, ako pokračovateľa príbehu dovtedy najúspešnejšieho automobilu na svete. Veľmi rýchlo sa ukázalo, že moderná a bezpečná koncepcia predného pohonu v kombinácii s flexibilitou, ktorú ponúkalo zadné veko a sklopné operadlo zadných sedadiel, na verejnosť zapôsobila a už v októbri 1976 Volkswagen oslavoval miliónty Golf. O atraktívny dizajn sa navyše staral slávny Giugiaro. Ešte do väčšej miery však svet prekvapil športovo ladený Golf GTI. Pôvodný zámer počítal s limitovaným počtom 5000 vyrobených kusov. Na prekvapenie však jeho popularita narástla tak zásadným spôsobom, že 1. generácia modelu Golf GTI končila svoju produkciu s bezmála 500 000 vyrobenými exemplármi.
Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 6,9 milióna
Druhá generácia modelu Golf prišla v roku 1983 a bol to práve tento Golf, ktorý skutočne sprístupnil pokrok masám – s technológiami vrátane lambda-sondou riadeného katalyzátora, protiblokovacieho brzdového systému (ABS) alebo prvého pohonu všetkých kolies v produktovom rade.
Počet predaných kusov: 6,3 milióna
V auguste 1991 odštartoval Volkswagen s Golfom tretej generácie novú éru bezpečnosti. Golf III sa stal prvým exemplárom produktového radu, ktorý je od roku 1992 k dispozícii s prednými airbagmi, a veľký pokrok v oblasti konštrukcie karosérie viedol aj k výraznému zlepšeniu pasívnej ochrany pri náraze. S Golfom tretej generácie sa spája niekoľko ďalších míľnikov: prvý šesťvalcový motor (VR6), tempomat, prvý oxidačný katalyzátor pre dieselové motory, prvý motor s priamym vstrekovaním nafty, prvé bočné airbagy a prvý Golf, ktorý bol vyrábaný v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia v Devínskej Novej Vsi.
Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 4,8 milióna
Golf štvrtej generácie (1997) plynulo preniesol vzhľad a charakter pôvodného modelu z roku 1974 do modernej éry, čím si zabezpečil ikonický status. Exemplár Golfu 4. generácie sa stal vozidlom s poradovým číslom 100 000 vyrobenom v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia. Míľnik v podobe červeného Golfu s motorom TDI prichádza po 7 rokoch produkcie závodu. Priniesol úplne nový štandard bezpečnosti a kvality. Príkladom môže byť debut systému ESP, ktorý prispel k demokratizácii bezpečnosti v kompaktnej triede. V roku 2002 Volkswagen predstavil aj doteraz najšportovejší Golf: model R32 so šesťvalcovým motorom stál za zrodom dnešnej divízie R. V roku 2003 bol tento Golf R32 prvé sériovo vyrábané auto s dvojspojkovou prevodovkou (DSG).
Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 4,9 milióna
Piata generácia Golfu, vyrábaného od roku 2003, ponúkla komfort a dynamiku nad bežné možnosti mnohých konkurentov. Priniesla totiž viacprvkovú zadnú nápravu aj pre bežné modely. Bezpečnostná výbava mohla zahŕňať až osem nafukovacích vankúšov. Golf V získaval uznanie aj vďaka novej sedemstupňovej prevodovke DSG, bi-xenónovým svetlometom a debutu prvého preplňovaného motora s priamym vstrekovaním benzínu v modeli Golf GTI.
Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 3,4 milióna
Golf šiestej generácie sme prvýkrát spoznali v roku 2008. Táto generácia zaznamenala významný pokrok najmä v oblasti bezpečnosti, s laserovo zváranou karosériou a ziskom maximálneho počtu hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP. Myslelo sa aj na aktívnu bezpečnosť – dynamické diaľkové svetlá, systém Park Assist či adaptívne tlmiče DCC sú toho dôkazom. Tento model sa stal Svetovým autom roka 2009.
Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 3,6 milióna
Dňa 4. septembra 2012 sa v Berlíne predstavila siedma generácia modelu Golf. A bol to veľmi významný deň pre celú značku. Debutoval totiž s revolučnou modulárnou platformou MQB, z ktorej ťaží väčšina Volkswagen modelov doteraz. Ponúka väčšiu tuhosť, lepšiu bezpečnosť a nižšiu hmotnosť. Pri novom Golfe ušetrili inžinieri viac než 100 kg – v porovnaní s predchodcom bolo možné znížiť spotrebu až o 23 percent. Volkswagen okrem toho uviedol na trh Golf s celým radom nových asistenčných systémov. V roku 2014 začal Volkswagen písať svoj príbeh elektrickej mobility s novým batériovým variantom e-Golf. Siedma generácia modelu Golf patrí medzi mimoriadne úspešné a na jej základoch vznikla aj najnovšia, ôsma generácia.
Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 6,3 milióna
Dnes sa Golf vyrába vo svojej ôsmej, už modernizovanej generácii. Stojí na platforme MQB a do veľkej miery používa techniku z predchádzajúcej generácie, aj keď s odlišným naladením, zameraným na priamejšiu odozvu riadenia a lepšie jazdné vlastnosti. Novinka prináša vynovený, aerodynamicky optimalizovaný dizajn, novú generáciu svetlometov (vrcholná verzia IQ.Light Matrix LED má dosvit až 500 metrov) a kompletne prepracovaný informačno-zábavný systém MIB4 vyznačujúci sa zjednodušeným ovládaním, špičkovou konektivitou a podsvietenými dotykovými plôškami na ovládanie hlasitosti a klimatizácie. Inšpiráciou pre modernizáciu bola do veľkej miery spätná väzba od zákazníkov.
Medzi významné novinky patrí aj nová verzia eHybrid1) s batériou s kapacitou až 19,7 kWh, ktorá poskytuje čisto elektrický dojazd do vzdialenosti vyše 100 km a podporuje aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.