Osud ponorky Titan: Prečo sa expedícia skončila tragédiou?

Posledné dni svetom otriasli správy o výprave miniponorky Titan k vraku Titanicu. Cesta do hlbín oceánu si vyžiadala svoju daň, o život prišla päťčlenná posádka. Tá bola od nedele nezvestná, medzi pasažiermi boli britský podnikateľ a miliardár Hamish Harding, pakistanský investor a multimilionár Shahzada Dawood so synom Sulemanom, skúsený francúzsky potápač Paul-Henri Nargeolet a generálny riaditeľ OceanGate Stockton… Prečítať celé
Vydané 27. júna 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , ,

Posledné dni svetom otriasli správy o výprave miniponorky Titan k vraku Titanicu. Cesta do hlbín oceánu si vyžiadala svoju daň, o život prišla päťčlenná posádka. Tá bola od nedele nezvestná, medzi pasažiermi boli britský podnikateľ a miliardár Hamish Harding, pakistanský investor a multimilionár Shahzada Dawood so synom Sulemanom, skúsený francúzsky potápač Paul-Henri Nargeolet a generálny riaditeľ OceanGate Stockton Rush.

Už niet cesty von

Experimentálne plavidlo patrí pod americkú súkromnú spoločnosť OceanGate. Cieľom zakladateľov bolo sprístupniť oceán bohatým turistom a výskumníkom podobne ako to urobil Elon Musk s vesmírom.

Miniponorka je dlhá približne 6,7 metra a váži viac ako desať ton. Jej maximálna kapacita je päť ľudí. Konštrukcia plavidla je vyrobená z uhlíkových vlákien a titánu. Zaujímavosťou je, že uhlíkové vlákna odkúpila firma od leteckej spoločnosti Boeing s výraznou zľavou, pretože už nespĺňali požadované štandardy v ich sektore.

Okrem toho po vstupe na palubu už niet cesty „von“, pretože otvor zamestnanci zapečatia. Teda posádka je v každom prípade závislá na pomoci druhých. ZDROJ: TWITTER

Musia sedieť na podlahe

Cestujúci musia sedieť na podlahe, pretože ponorka má mimoriadne obmedzený priestor na pohyb. V prednej časti sa nachádza priezor, spoločnosť OceanGate tvrdí, že ide o najväčšie okno zo všetkých hlboko morských ponoriek určených pre ľudí. V stenách je zabudované vyhrievanie, aby sa predišlo podchladeniu. Nástenné lampy sú jediným zdrojom svetla na palube. Raritou je toaleta pre zákazníkov v prednej časti ponorky, pri použití klienti zatiahnu záves. Spoločnosť však odporúča obmedziť akúkoľvek konzumáciu pred ponorom a počas neho (ponor trvá približne osem hodín). Otáznik visí nad riadením ponorky, ktorý mal zabezpečovať ovládač pripomínajúci ten od najznámejšej hernej konzoly.

 

Predchádzajúce expedície neprebehli hladko

Keďže sa ponory konajú v medzinárodných vodách a Titan nikdy neprepravoval osoby z prístavu, tak nepodliehal žiadnym bezpečnostným reguláciám. Rovnako nikdy nebol certifikovaný agentúrou ani organizáciou tretích strán. ZDROJ: TWITTER

Miniponorka vycestovala k vraku Titanicu ešte v roku 2021 a zopakovala to aj o rok neskôr, avšak tieto výlety nikdy neboli bezproblémové. Potvrdil to aj reportér pre CBS Sunday Morning David Pogue, ktorý sa ponáral v Titane v novembri 2022. V tom čase pracoval na reportáži o OceanGate a povedal, že sa cítil v ponorke ako v „minivane bez sedadiel“.

 

Priblížil, že pred tým než nastúpil, musel podpísať dokument, z ktorého mu stiahlo žalúdok. Písomne vyjadril svoj súhlas s tým, že ide o necertifikované experimentálne plavidlo a že je si vedomý možných trvalých následkov alebo dokonca smrti.

„Dostali sme sa do hĺbky 11 metrov, keď nastali komplikácie a vrátili sme sa na hladinu. Veľmi ma to poznačilo, nečakal som to. Vtedy som sa dozvedel, že nejde o výnimku, ale o pravidlo. Stáva sa to často“, opísal svoj zážitok David Pouge.

Experti z vnútra aj mimo OceanGate vyjadrili obavy o bezpečnosť  ponorného plavidla už v roku 2018, teda dávno predtým, ako sa stratilo. Predseda výboru pre ponorky spoločnosti Marine Technology Society Will Kohnen vyhlásil, že ho implózia ponorky neprekvapila, pretože mal projekt naštudovaný a varoval pred rizikami.

Na technický problém v minulosti upozornil aj pilot ponorky David Lochridge. Spoločnosť podľa neho netestovala trup plavidla z uhlíkových vlákien. Tvrdil, že z toho dôvodu nie je Titan spôsobilý na ponor do hĺbky, v ktorej sa nachádza vrak Titanicu.

Čo sa teda stalo?

Pôvodne sa plavba mala uskutočniť už v máji, ale v dôsledku nepriaznivého počasia ju presunuli na jún. Podľa odhadov trvá cesta k vraku približne dve hodiny. Kontakt s miniponorkou sa prerušil asi po hodine a 45 minútach od ponoru. Informovala o tom americká pobrežná stráž.

Lístky stoja 250-tisíc dolárov (228 520 eur) a Titanic sa nachádza v hĺbke 3 800 metrov. ZDROJ: TWITTER

Keď Titan vyrazil do útrob v severnej časti Atlantického oceána, tak pasažieri mali k dispozícii dostatok dýchateľného vzduchu na 96 hodín. Avšak keď sa kontakt s plavidlom neobnovil a po 8 hodinách sa nevynorilo na hladinu, začala pátracia akcia. Aaron Newman, investor v spoločnosti OceanGate, vysvetlil, že miniponorka bola navrhnutá tak, aby sa po 24 hodinách automaticky vrátila na hladinu. Tieto správy vyvolali diskusiu, či by sa nemohla niekde zaseknúť.

Napokon sa 480 metrov od vraku Titanicu našlo pole trosiek, ktoré patrili miniponorke. Americká pobrežná stráž vysvetlila, že strata Titanu bola spôsobená implóziou tlakovej komory.

Kto to všetko zaplatí?

Náklady na pátracie a záchranárske akcie v rámci extrémnej „turistiky“ sú mnohonásobne vyššie, keďže ide o rizikové zážitky. Americké úrady zatiaľ nezverejnili presnú sumu, ktorú bude päťdňová misia stáť. Odborníci však odhadujú, že presiahne milióny dolárov. Zvyčajne sa na financovaní podieľajú záchranné služby a charitatívne organizácie. V prípade veľkých záchranných misií ako táto je však pravdepodobné, že náklady uhradia daňoví poplatníci.

Pokračujte na ďalší príspevok »