Pivný priemysel v ženských rukách

Pivný priemysel bol kedysi hlavnou dominantou žien

Prvé „pivovarníčky“ boli ženy Až do roku 1500 bolo varenie piva primárne ženskou parketou. Trvalo to však iba dovtedy,  pokým ich z viacerých dôvodov nezačali očierňovať–predovšetkým z čarodejníctva. Je pravdepodobné, že napríklad taký špicatý klobúk či metla sa prvýkrát začali spájať práve s pivovarníkmi. Ľudia pijú pivo, obľúbený nápoj z chmeľu už takmer 7000 rokov, pričom… Prečítať celé
Vydané 8. decembra 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: ,

Prvé „pivovarníčky“ boli ženy

Až do roku 1500 bolo varenie piva primárne ženskou parketou. Trvalo to však iba dovtedy,  pokým ich z viacerých dôvodov nezačali očierňovať–predovšetkým z čarodejníctva. Je pravdepodobné, že napríklad taký špicatý klobúk či metla sa prvýkrát začali spájať práve s pivovarníkmi. Ľudia pijú pivo, obľúbený nápoj z chmeľu už takmer 7000 rokov, pričom pôvodnými sládkami boli ženy. Starí Vikingovia alebo Egypťania – ženy varili pivo na rôzne náboženské obrady, ale aj z dôvodu, že tento praktický nápoj bol bohatý na kalórie. Istá mníška menom Hildegarda von Bingen (žila v dnešnom Nemecku) dokonca v 12. storočí písala o chmeli ako o ingrediencii, ktorú pridávala do svojho receptu na pivo.

Pivo varili napríklad už starí Vikingovia či Egypťania. Zdroj:pexels.com

 

Obľúbené bolo už v dobe kamennej

Od doby kamennej až do 18. storočia bolo pivo základom domácností väčšiny rodín v Anglicku a tiež v ďalších častiach Európy. Išlo o lacný spôsob konzumácie a konzervovania obilnín. Pre robotnícku triedu nápoj predstavoval dôležitý zdroj živín plný sacharidov a bielkovín. No a keďže pivo bolo v domácnostiach také bežné – dalo by sa povedať, že súčasť stravy priemerného človeka, kvasenie brali ženy ako ich každodennú úlohu. Tie podnikavejšie túto zručnosť využili a vzali pivo predávať na trh. Vdovy či slobodné ženy si znalosťami v kvasení privyrábali peniaze navyše, zatiaľ čo vydaté spolupracovali s manželmi a riadili svoj vlastný biznis.

 

Neboli to žiadne čarodejnice, ale iba „sládkovia“  

Ak by ste sa pomocou stroja času vrátili napríklad do stredoveku alebo renesancie a prešli sa na tradičný trh, naskytol by sa vám veľavravný pohľad. Ženy v špicatých klobúkoch stojace pred veľkými kotlami. No neboli to žiadne čarodejnice, ale vtedajší sládkovia. Špicaté klobúky nosievali z praktických dôvodov – aby ich zákazníci zazreli na preplnenom trhovisku. Svoje pivo tam prepravovali v spomínaných veľkých kotloch. Aj mačky ako „démoni“ majú svoje racionálne vysvetlenie. Využívali ich najmä obchodníci, ktorí predávali pivo z predajní na odlákanie myší od obilia. Špicatý klobúk a kotlík tak môžu byť odvodené od žien vykonávajúcich túto profesiu.

INZERCIA

Práve v čase, keď sa ženy začali udomácňovať na pivných trhoch v Írsku, Anglicku i ďalších častiach Európy – začala reformácia. Fundamentalistické náboženské hnutie zo začiatku 16. storočia prinieslo prísne rodové normy a jeho cieľom bolo skoncovať s čarodejníctvom. Mužom sa tak naskytla dokonalá príležitosť na zbavenie sa konkurencie pri ich obchodovaní s pivom. Obvinili pivovarníčky, že sú bosorky a namiesto kvalitného piva v kotlíkoch pripravujú kadejaké magické elixíry. Fámy sa bohužiaľ ujali a pre ženy bolo čoraz nebezpečnejšie predávať pivo, aby ich náhodou neoznačili za čarodejnice. Nešlo len o druh spoločenskej potupy, no mali právo ich stíhať či odsúdiť na trest smrti.

Kotlík, v ktorom sa kedysi pripravovalo pivo sa stal súčasťou ikonografie spojenej s čarodejnicami. Zdroj:sk.pinterest.com

 

Niektorí (muži) fámam neverili, avšak ako sládkov ich nechceli

Niektorí muži naozaj neverili, že ženy sládky sú čarodejnice. Boli ale presvedčení, že ich manželky by nemali tráviť čas pri výrobe piva. Vyžadovalo si to veľa času a odhodlania – hodiny prípravy samotného piva, upratovanie a napokon dvíhanie či prenášanie ťažkých zväzov raže/obilia. Podľa nich mali namiesto toho tráviť svoj čas doma výchovou detí. V roku 1500 im v niektorých anglických mestách skutočne zakázali nápoj predávať, a odôvodnili to tým, že z nich nechceli mať zničené staré ženské.

Egyptská žena varí pivo počas toho ako ju chlapec pozorne sleduje. Zdroj:sk.pinterest.com

 

 Zostalo mužským prvenstvom 

Ikonografia bosoriek v klobúkoch pretrvala – rovnako aj mužské prvenstvo v pivnom priemysle. Najlepšie pivné spoločnosti na svete vedú muži, a to na pozíciách generálnych riaditeľov, to platí aj pre členov predstavenstva. Až na zopár výnimiek je pivo uvádzané ako nápoj pre mužov. Je tomu tak aj v menších remeselných pivovaroch. Štúdia na Stanfordskej univerzite totiž prišla so zistením, že zatiaľ čo 17 % remeselných pivovarov má generálnu riaditeľku, iba 4% týchto závodov zamestnávajú na pozícii sládka ženu. Ide konkrétne o supervízorku dohliadajúcu na celý proces varenia.

História nám však dokazuje, že by to takto vôbec nemuselo byť a miesto v pivnom priemysle patrí i ženám.

 

Zdroje: www.smithsonianmag.com, braciatrix.com, www.history.com

Pokračujte na ďalší príspevok »