Pozrite si desať skvelých riečnych filmov – PRVÁ ČASŤ

Tento týždeň vám prinášame výber 10 skvelých filmov s riečnou tematikou. V prvej časti sa pozrieme na päť filmov z rokov 1951 až 1972. Desať skvelých riečnych filmov – PRVÁ ČASŤ The River (1951) réžia: Jean Renoir Francúzsky režisér Jean Renoir utiekol do USA z vojnou zmietanej Európy, no jeho začiatky v Hollywoode neboli jednoduché…. Prečítať celé
Vydané 26. apríla 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , ,

Tento týždeň vám prinášame výber 10 skvelých filmov s riečnou tematikou. V prvej časti sa pozrieme na päť filmov z rokov 1951 až 1972.

Desať skvelých riečnych filmov – PRVÁ ČASŤ

The River (1951)

réžia: Jean Renoir

Francúzsky režisér Jean Renoir utiekol do USA z vojnou zmietanej Európy, no jeho začiatky v Hollywoode neboli jednoduché. Posun nastal, keď spojil sily s losangeleským kvetinárom a neskôr producentom Kennethom McEldowneyom. Rozhodol sa nakrútiť rafinovanú adaptáciu spomienok anglickej spisovateľky Rumer Goddenovej na vyrastanie v koloniálnej Indii.

Prvýkrát sa v Indii natáčalo kamerami Technicolor a film sa vyznačuje dokumentárnym štýlom, ktorý zachytáva životy ľudí v povodiach riek v Západnom Bengálsku. Žiarlivosť a túžba, narodenie a smrť, úbytok a prúdenie rieky citlivými očami tínedžerky Patricie Waltersovej nám pomáhajú pochopiť širšie súvislosti života. Údajne to bola Renoirova najobľúbenejšia snímka.

Bend of the River (1952)

réžia: Anthony Mann

Anthony Mann v päťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia pre viacero štúdií nakrútil westerny, ktoré patria k najobľúbenejším u mnohých fanúšikov tohto žánra. Jedným z prvých bol Bend of the River v hlavnej úlohe s Jamesom Stewartom, ktorý stvárnil typického protagonistu – bývalý odpadlík a pištoľník so snahou o návrat do slušnej spoločnosti. Mann prepája jeho príbeh s históriou ľudí z frontieru, ktorí sa chcú usadiť na severozápadnom pobreží Tichého oceánu.

INZERCIA

Riečne údolia lemujú cestu Stewarta a jeho dostavníka s osadníkmi z Missouri do Oregonu. Stúpajú proti prúdu rieky Columbia a nájdu nové pastviny v horách. Napriek útokom zo strany domorodcov sa im darí až do momentu, keď zlatá horúčka premení miestnu ekonomiku na chaos plný chamtivosti. Stewart sa musí spoliehať na svoje špeciálne schopnosti a zároveň si musí dávať pozor, aby si neznepriatelil mierumilovných farmárov, ktorí nevedia, aký zlý naozaj je. Fascinujúci portrét Ameriky v päťdesiatych rokoch devätnásteho storočia je natočený na reálnych miestach.

Wild River (1960)

réžia: Elia Kazan

River, dokumentárny film z roku 2021, je skeptický z pohľadu významu priehrad. Tie podľa neho filtrujú hodnotné sedimenty z vody. Dráma Wild River z roku 1960 zastáva opačný názor. Začína sa hrôzostrašnými zábermi na povodne na rieke Tennessee, ktoré v tridsiatych rokoch minulého storočia priniesli smrť a spúšť. Do toho vstupujú úrady s právomocou vykúpiť pôdu, ktorá bude po vybudovaní priehrady a skrotení rieky zaplavená. Úradník (Montgomery Clift) musí presvedčiť neoblomnú starousadlíčku (Jo Van Fleetová), tá však nemieni opustiť svoj ostrovný domov kvôli žiadnej vláde.

Výrazne pretvoriť krajinu sa môže ukázať jednoduchšie, ako vyhrať nad jednou zaťatou individualistkou, hoci jej hodnoty (práca robotníkov tmavej pleti na jej pozemkoch je takmer otroctvom) sú toxickou pripomienkou zašlých čias. Režisér Elia Kazan vyzdvihuje pozitívnu intervenciu, no Cliftovej dobráckej postave sa nedarí vplývať na emócie majiteľov pôdy a súvisiacu schopnosť vnímať možnosti ekonomické využitia. Je to tvrdý a zaujímavý súboj.

Wild River (1960). Zdroj: screenshot, YouTube

Aguirre, hnev Boží (1972)

réžia: Werner Herzog

Španielski dobyvatelia v Peru v šesťdesiatych rokoch šestnásteho storočia putujú proti prúdu Amazonky a hľadajú Eldorádo, bájnu zem v Južnej Amerike oplývajúcu zlatom. Ich túžba po finančnej odmene a sláve v domovine sa konfrontuje s náročnými podmienkami rieky a otrávenými šípkami lokálnych kmeňov. Ide o prvú spoluprácu režiséra Wernera Herzoga a herca Klausa Kinského (na titulnej fotografii).

Je to historická dráma s filozofickou esenciou, skutočné osoby v príbehu, ktorý opisuje márny pokus človeka vlastniť každý strom a každú kvapku vody. Zatiaľ čo rieka v Coppolovom filme Apocalypse Now je jednoznačne vo Vietname, táto rieka predstavuje všetky rieky. Čím sú vyhliadky Aguirreho expedície horšie, tým viac narastá jeho sebaklam. Vyhlási nezávislosť od koloniálnych vodcov a sám seba korunuje za cisára Nového Španielska. Kamera krúži okolo jeho poničenej plte vo víre egomaniackych preludov, odkiaľ niet úniku.

Deliverance (1972)

réžia: John Boorman

Opäť tu máme obrovský projekt priehrady na juhu USA, no bez ohľadu na to, aké benefity môže priniesť obyvateľstvu, tentoraz ohrozuje aj voľnočasové aktivity štvorice príslušníkov strednej triedy bielej pleti z Atlanty. Kvarteto sa rozhodne pre splav fiktívnej rieky Cahulawassee, kým ju nepohltí pokrok. Pre týchto štyroch mužov je všetko o konzume, zážitok na rieke je produkt, ktorý si treba užiť. Už menej to platí pre miestnych obyvateľov na okraji spoločnosti. Priehrada pre nich symbolizuje politiku nejakej vzdialenej vlády a môže im zničiť beztak biedne živobytie.

Útok domácich na votrelcov je taký zúrivý, že znesie kritériá hororového filmu. Osudy postáv hereckých hviezd Burta Reynoldsa a Jona Voighta sa ocitnú v ohrození. Dnes by už takáto snímka nemohla vzniknúť, nielen pre nebezpečenstvo na divokej vode, ktorému boli herci vystavení, ale aj pre nepríjemné morálne poučenie našich „hrdinov”.

Deliverance (1972). Zdroj: screenshot, YouTube

Zdroje: voľne preložené z bfi.org.uk

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

Pokračujte na ďalší príspevok »