Prečo vlastne havarovali lietadlá Boeing 737 Max?
Po dvoch haváriách Boeingov 737 Max sa mnohé tieto lietadlá uzemnili. Pre letecký svet je to významný problém, pretože letecké spoločnosti nemajú za 737 Max náhradu, ktorá by bola schopná zvládať tak dlhé lety na jedno natankovanie. Ako je ale možné, že sa tieto technologicky špičkové lietadlá zrútili? Bishoft, Etiópia, let číslo 302, 10…. Prečítať celé
Po dvoch haváriách Boeingov 737 Max sa mnohé tieto lietadlá uzemnili. Pre letecký svet je to významný problém, pretože letecké spoločnosti nemajú za 737 Max náhradu, ktorá by bola schopná zvládať tak dlhé lety na jedno natankovanie. Ako je ale možné, že sa tieto technologicky špičkové lietadlá zrútili?
Bishoft, Etiópia, let číslo 302, 10. marec 2019. Zahynulo 175 ľudí. Niekoľko mesiacov predtým sa zrútilo lietadlo letu 610 spoločnosti Lion Air, havarovalo v Indonézii a zahynulo 189 ľudí. Tieto dva lety obsluhovalo rovnaké lietadlo – Boeing 737 Max 8, pričom modely neboli staré ani štyri mesiace. A ich motor je kľúčom k pochopeniu, čo sa to vlastne stalo.
Na samotnom motore vlastne nie je nič zlé. Snažia sa ho na svoje lietadlá umiestňovať aj iní výrobcovia ako Boeing a bez problémov. Zlyhanie tentokrát spočívalo v kombinácii komplikovaného umiestnenia motorov a softvéru, ktoré ich riadili.
Svet lietadiel dnes z veľkej časti ovládajú dve spoločnosti: Boeing (38%) a Airbus (28%). Ostatní výrobcovia si delia 34-percentný trhový podiel (údaj z roku 2016, Commercial Avitation Fleet & MRO Forecast, Aviation Week Network).
Tieto dve spoločnosti sú pod obrovským konkurenčným tlakom, pretože kto skôr príde s inováciou schopnou šetriť leteckým spoločnostiam náklady, ten vyhráva. Takéto niečo sa stalo v roku 2010, keď Boeing začal prichádzať o obrovské peniaze v dôsledku významnej inovácie od Airbusu.
Airbus predstavil plán vylepšiť svoj vtedajší model A320. Je to jednouličkové lietadlo, ktoré obsluhuje veľké množstvo letov v USA. Inovácia prišla v podobe lepšieho motora – bol väčší, ale dosahoval o 15 percent nižšiu spotrebu leteckého benzínu, pritom samotné lietadlo sa veľmi nezmenilo. Pilot mohol riadiť vylepšený A320neo s iba minimálnym dodatočným školením a zácvikom. Tých pätnásť percent úspory pre letecké spoločnosti znamenalo úsporu mimoriadnych finančných prostriedkov.
Pre Boeing znamenal A320neo veľký problém, ktorý musel vyriešiť pomocou uvedenia vylepšenej verzie konkurenčného modelu. Preto Boeing predstavil vylepšený model 737-800 s názvom 737 Max 8. Prístup k vylepšeniu bol podobný ako v Airbuse – lietadlo samotné prešlo iba menšími zmenami, ale motor bol väčší a úspornejší. Boeing však musel v porovnaní s Airbusom vyriešiť jeden veľký nedostatok – výšku lietadla. 737 bola oproti A320 nižšia, teda aj krídla boli bližšie k zemi a motor sa už preto pod ne nevošiel.
Vývojové oddelenie Boeingu preto prišlo po niekoľkých mesiacoch s riešením technickej výzvy: motor bol posunutý o niečo vyššie tak, že presahoval spodnú hranu krídla. Teda bol uložený akoby s hornou hranou tesne nad hornou hranou krídla.
Keďže bol nový 737 Max iba vylepšením východiskového modelu 737-800, nepotrebovali piloti ani rozsiahlejší tréning. A to bola chyba.
Posun motora nad krídlo mal nežiadúci vedľajší efekt, že v maximálnom ťahu (teda pri štarte) mal nos tendenciu príliš sa zdvíhať, čo mohlo viesť k zhasnutiu motoru. Preto Boeing lietadlá vybavil špeciálnym softvérom, ktorý automaticky priveľké zdvíhanie korigovať. Systém sa volá Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Softvér mal všetko robiť automaticky a bezpečne, teda bez účasti pilota. Výrobca preto údajne o novom softvéri pilotom ani nepovedal a školenie prebiehalo prostredníctvom iPadu počas dvoch hodín.
V priebehu roku 2018 sa niekoľko amerických pilotov sťažovalo na to, že 737 Max z ničoho nič začal sklápať nos smerom k zemi. A 29. októbra 2018 sa zrútil prvý tento stroj. Let 610 Lion Air odštartoval z Jakarty. Piloti celý čas bojovali so systémom MCAS, ktorý tlačil nos lietadla smerom k zemi, až sa 12 minút po štarte zrútilo do Jávskeho mora. Neskoršie vyšetrovanie dokázalo, že pilotom sa podarilo systém MCAS podľa príručky vypnúť, ale už príliš neskoro na to, aby zvrátili vplyv pokazených senzorov.
Vylepšený systém MCAS od Boeingu je už menej agresívny a piloti absolvovali ďalšie školenie, súčasťou ktorého je aj návod, ako môžu systém úplne vypnúť.
11. apríla 2019 riaditeľ Boeingu, Dennis Mullenburg, potvrdil, že výrobca absolvoval 96 testovacích letov s vylepšeným softvérom. Napriek tomu zostávajú mnohé Boeingy 737 Max 8 uzemnené minimálne do júla a augusta tohto roka.
Vina konkurenčného tlaku? Jednoduché závery neexistujú
Dalo by sa jednoducho tvrdiť, že Boeing pochybil v dôsledku silného konkurenčného tlaku. Práve pod jeho vplyvom mal tvrdiť, že sa jeho nový model lietadla správa rovnako ako predchádzajúca generácia, hoci to nebola úplná pravda. V skutočnosti je však problém oveľa komplikovanejší a nie je možné zhodnotiť ho jednoduchými závermi a domnienkami. Letecký priemysel sa každou tragédiou významným spôsobom posunul v bezpečnosti vpred. Verejnosť vie o každom jednom zrútení lietadla a letecké spoločnosti, vlády i výrobcovia robia všetko preto, aby sa podobné veci už nikdy neopakovali. Nepochybne je to aj tento prípad, i keď je pravdou, že obetí pokroku už bolo príliš veľa.