LIFESTYLE
Kultová animovaná postava Hello Kitty oslávila 50. narodeniny. Aký je jej príbeh?
Hello Kitty je považovaná za druhú najviac zarábajúcu franšízu všetkých dôb.
Prekonať mala aj Macku Pu, Harry Pottera či Star Wars.
Lenka Šamajová
Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.
Obľúbená je medzi tínedžermi a v nákupných centrách nájdete predmety s jej potlačou takmer na každom rohu. Reč je o animovanej mačke známej ako Hello Kitty, ktorá zožala úspech po celom svete. Aký príbeh stojí za jej vznikom?
Od výšivky na topánkach k úspešnému biznis modelu
Ako informuje portál Czechcrunch, nestarnúca klasika v podobe roztomilej mačky Hello Kitty nedávno oslávila 50. narodeniny. To, aký bol pôvodný zámer jej tvorov, vás možno prekvapí. Malo ísť o obyčajnú výšivku na topánky, ktorá by spestrila ich vzhľad a podporila predaj. Aj napriek tomu, že najskôr nedostala ani meno, o chvíľu sa z nej stal popkultúrny fenomén, ktorý sa z Japonska rozšíril do celého sveta.
Možno sa zdá, že ide o čisto detskú záležitosť, dokázala poblázniť aj tínedžerov, dospelých či celebrity. Zamilovali si ju aj veľké firmy, najmä po tom, čo japonská spoločnosť Sanrio v nej videla obrovský potenciál a začala ju licencovať aj za hranice.
Za svoj roztomilý výzor a celosvetové uznanie môže ďakovať práve zábavnej firme Sanrio a dizajnérke Yuce Šimizu. Do roku 1975 jej časť podobizne zdobila rôzne módne doplnky. Náhle však nastal zvrat a po prvýkrát sa objavila vo svojej celej kráse na peňaženke.
https://twitter.com/hellokitty/status/1852349946650911075
Na to, aby nešlo len o ošiaľ u najmladšej populácie, bolo treba vytvoriť dobre premyslenú marketingovú stratégiu. Jednou z odpovedí bol módny trend „kawaii“, pre ktorý je typické oblečenie s potlačou animovaných postáv. Ten si našiel zastúpenie naprieč rôznymi vekovými kategóriami.
Na túto vlnu nasadli aj rôzne celebrity, ako napríklad Avril Lavigne, ktorá zastupovala v tom čase emo subkultúru. Okrem toho začala plniť hračkárstva a obrovským hitom sa stala aj na internete.
Najväčší zlom nastal okolo roku 2007, kedy sa Hello Kitty objavila na tmavších podkladoch, aby sa v rámci módy stala ešte viac univerzálnejšou. Daný krok Sanrio ihneď zaznamenalo na svojich číslach. Roztomilé mačiatko vytlačené na rozličných produktoch vo viac než 60 krajinách sveta začalo generovať polovicu z miliardového zisku.
Macko Pu a Mickey Mouse v jej tieni
Už v minulosti Japonci vytvorili úspešný svetový trend v podobe Pokémonov či herných postavičiek z Nintenda. V súčasnosti ho zastrešuje práve Hello Kitty, ktorá je považovaná za druhú najviac zarábajúcu franšízu všetkých dôb. Prekonať mala už aj známe kultové značky.
Počas tohto roka mala svojím všetkým sortimentom pokoriť hranicu 89 miliárd dolárov v tržbách. Možno tak tvrdiť, že je úspešnejšia než Macko Pu ( 76 miliárd dolárov), Mickey Mouse (74 miliárd dolárov), Star Wars (70 miliárd dolárov), Mario (38 miliárd dolárov) či Harry Potter (32 miliárd dolárov). Dokonca sa jej nevyrovnala ani jedna z postav z komiksového univerza Marvel a DC.
Jej úspech si všimla aj medzinárodná organizácia zameriavajúca sa na pomoc deťom UNICEF, ktorá ju vymenovala za ambasádorku detí. Naopak, v domácom Japonsku zastáva funkciu ambasádorky turizmu. Za zmienku stojí aj to, že v rámci Ázie sa stala aj inšpiráciou pre vznik niekoľkých zábavných parkov, ktoré sú zamerané na jej tematiku.
Kde túto kultovú mačku však možno vidieť v nasledujúcom období? Jedna z jej dizajnérok Yuko Yamaguči má v tom jasno. Jej cieľom je prelomiť ľady aj medzi mužským pohlavím. Ako uviedla pre portál Content Asia, je si istá tým, že raz príde deň, kedy sa muži za tento motív nebudú hanbiť.
Yamaguči má na starosti dizajn Hello Kitty už od roku 1980. V súčasnosti sa produkty s jej potlačou predávajú vo viac ako 130 krajinách sveta.