AUTO

Prvá skúsenosť s revolučným VW ID.3: Ako jazdí a prečo je vlastne revolučný?

Volkswagen vytvoril auto, ktoré sa stane zlatým štandardom celého európskeho trhu. Opäť tak ukázal, aký významný má vplyv.
Vydané 23. októbra 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , , , , , ,

Volkswagen ID.3 je auto, ktoré zmení trh. Musí, pretože prichádza práve v čase, keď ostatné automobilky ešte len zvažujú ďalšie kroky, ktoré budú musieť vykonať, aby prežili. Nemci to už majú dávno spočítané a dobre vedia, že to, s čím prídu oni, napokon prevezme celý zvyšok sveta.

Model ID.3 je revolučný preto, lebo zakladá novú éru automobilky Volkswagen. Práve tej ľudovej automobilky, ktorá vyrobila na vyše 21,5 miliónov ikonických Beetlov a viac ako 30 miliónov Golfov. Teda keby sme sa pozerali výhradne na Beetle a Golf, každý Slovák by mohol vlastniť viac ako sedem ich exemplárov!

Oba tieto modely sú z historického hľadiska nesmierne dôležité a model ID.3 má byť ich prirodzeným pokračovateľom. Pozor, nie nástupcom, pretože Golf sa v žiadnom prípade neruší, jeho najnovšia generácia dokonca v mnohom prekonala očakávania. ID.3 bol však na rozdiel od neho kompletne vyvinutý ako elektromobil a stojí na modulárnej platforme MEB určenej a vyvinutej práve pre elektrické vozidlá.

Jazdiť Volkswagen ID.3 v našich podmienkach nám dáva možnosť pozrieť sa na to, ako sa výrobcovi podarilo zvládnuť pretvoriť ideu na realitu, v ktorej sa vyskytujú aj nekvalitné cesty, obmedzenia a ostatní, nie vždy veľmi tolerantní, vodiči.

 

INZERCIA

Dizajn nie je len o estetike, ale aj o funkčnosti

Keď sme s ID.3 vyrazili na cesty po Bratislave, mohli sme zvedavé pohľady chodcov a ľudí v autách počítať na desiatky. Auto skutočne je nápadné, medzi ostatnými vozidlami pôsobí trocha ako päsť na oko, ale v tom dobre zmysle slova.

Komu sa ID.3 a ID.4 nepáčia na oficiálnych fotografiách, odporúčame mu, aby navštívil showroom a na auto sa pozrel na vlastné oči.

Naživo elektromobil vyzerá vyvážene a chýbajúca hlavná predná maska chladiča dokonca vôbec nechýba, čo sa o iných elektromobiloch povedať nedá. Výrobca ju iba symbolicky naznačil vizuálnym členením predných partií.

Ten pravý chladič sa nachádza celkom dole a do jeho masky zasahujú parkovacie senzory:

Keď sme prvýkrát videli fotografie ID.3, domnievali sme sa, že zadné kufrové dvere sú vybavené rozmerným sklom s čiernou povrchovou úpravou, ako to mal svojho času Volvo C30, ale riešenie v ID.3 je o niečo praktickejšie – spodná časť „skla“ je konvenčná karoséria v lesklej čiernej úprave, ktorá na prvý pohľad skutočne vyzerá ako sklo. Výhoda tohto riešenia je jednoznačná – keď sa táto časť kufra oprie o prekážku, jej prirodzená flexibilita zachráni situáciu. Keby tam bolo len sklo, prasklo by.

Riziko poškodenia je ale o to nižšie, že vozidlo je vzadu vybavené parkovacími senzormi a širokouhlou parkovacou kamerou, s ktorou vidíte nielen dozadu, ale aj do strán. Mimochodom, obrazová kvalita tejto kamery je vynikajúca, ako vo všetkých moderných Volkswagenoch.

Výrobca neuvádza, akú svetlú výšku podvozka jeho elektromobil má, ale už na prvý pohľad je evidentné, že to s ňou nepreháňa. Podvozok je teda skôr mierne nižší ako by sme očakávali, čo eventuálne môže robiť starosti pri výjazde na vyššie obrubníky.

Lenže to, čo má ešte väčší vplyv na prejazdnosť necestou ako výška podvozka, sú predné a zadné nájazdové uhly. Tie sú dané kombináciou svetlej výšky podvozka a dĺžky previsov. ID.3 ich má vskutku krátke, a to vpredu aj vzadu, čo je najlepšie viditeľné pri pohľade z profilu.

Okrem toho tento mierne nižší podvozok nachádza iné opodstatnenie: relatívne ťažké akumulátory sú umiestnené v podlahe, takže jednak musia byť zospodu chránené, okrem toho znižujú ťažisko vozidla, vďaka čomu má pozoruhodné jazdné vlastnosti. Na ceste a v zákrutách drží pevne ako placka, a to aj s pohotovostnou hmotnosťou 1 794 kg.

Revolučný interiér a jednoduché ovládanie

Revolučný… je potrebné uviesť na pravú mieru, že ID.3 fakticky kopíruje interiér už skôr predstaveného Volkswagenu Golf 8. generácie. To on nám ukázal, že aj koncernový štandard môže byť supermoderný a iba s minimom fyzických ovládačov a tlačidiel. ID.3 interiér teda prebral, ale považujme ho stále za revolúciu, pretože je jedným z jeho prvých nositeľov a okrem toho sa na ID.3 musíme pozerať ako na celok, ktorý má potenciál meniť celý náš pohľad na automobilku.

Volkswagen ID.3 teda ponúka moderný a minimalistický interiér, v našej konfigurácii s neutrálnymi sivými farbami a presklenou strechou. Dojem z materiálového vyhotovenia je veľmi dobrý, pretože hoci je tu záplava plastov, už na prvý dotyk to nie sú lacné a netrvácne riešenia.

Snaha výrobcov o simplifikáciu je tak výrazná, že ju nemožno prehliadnuť ani z miesta spolujazdca. Displeje sú tu dva, oba vyčnievajúce z palubnej dosky a ak nepočítame páky za volantom a otočný volič režimov prevodovky, prakticky všetko sa ovláda jemnými dotykmi. Tlačidlá reagujú aj na rukavice a po stlačení tlačidiel na volante zacítite zreteľnú haptickú odozvu – akoby vibrácie po stlačení displeja na mobile. Kokpit je pritom orientovaný na vodiča.

Nech sú ale zámery výrobcu akékoľvek, najpodstatnejšie je, že si do auta sadnete a okamžite ho viete šoférovať aj bez akejkoľvek inštruktáže. Len štartovacie tlačidlo sa nachádza na nepraktickom mieste, je skryté napravo za volantom a je pomerne nevýrazné. Po naštartovaní s vytlačeným brzdovým pedálom, na ktorom je symbol PAUSE, prepnete volič prevodovky otočením dohora na pozíciu D (alebo ešte raz pre rekuperačný režim B) a idete vpred. Nemusíte sa starať o odomykanie parkovacej brzdy, to zabezpečuje automatika.

Používanie netradičného ovládača prevodovky si žiada maximálne deň, aby ste sa s ním úplne zžili. V skutočnosti ho budete počas jazdy potrebovať použiť iba zopárkrát, preto dizajnéri prehodnotili jeho obyčajne dominantnú pozíciu na stredovej konzole. Na konzole sa tak vytvoril veľký priestor pre dlhý odkladací box krytý roletou, otvorený box a dva sloty na nápoje. Okrem toho je celkom vpredu praktická malá sieťka, do ktorej môžete uložiť napríklad nabíjací kábel na mobil. Na telefón je tu pritom vyhotovený zošikmený vertikálne orientovaný slot s gumeným povrchom.

Jazda v meste

Volkswagen ID.3 1ST Edition umožňuje jazdiť hneď v niekoľkých módoch. Základným nastavením je voľba medzi režimom prevodovky D a B. D je štandardná jazda vpred, pričom B zapne výraznejšiu rekuperáciu energie. To znamená, že sa rozbehnete rovnako ľahko a svižne ako na D-čku, ale keď uvoľníte akceleračný pedál, auto začne citeľne spomaľovať, akoby aktivovalo brzdy. V tomto režime sa z elektromotora stáva generátor elektriny, ktorú zasiela do akumulátorov. V meste môžete takto vrátiť späť do batérií energiu na niekoľko ďalších kilometrov jazdy za deň.

Ďalšie režimy sa nastavujú cez hlavný stredový displej, a to stlačením tlačidla so symbolom auta a nápisom MODE. K dispozícii sú štyri jazdné režimy: Eco, Comfort, Sport a Individual. Tri prvé majú vplyv na dynamiku vozidla, ale nie tak zásadný, ako sme možno očakávali – aj v režime Eco si ID.3 dokáže zachovať svižnosť a rýchle reakcie na stlačenie akceleračného pedála, na ktorom je symbol PLAY.

Elektrický motor s max. výkonom 150 kW (204 koní) dosahuje maximálny krútiaci moment 310 Nm. Ten je dostupný okamžite po stlačení akceleračného pedála, čoho výsledkom je dojem, že šoférujete hatchback s veľmi nízkou hmotnosťou a extra výkonným motorom. Skutočne, vyše 1,7 tony nie je cítiť ani vtedy, keď vletíte do zákruty vo vyššej rýchlosti. V režime Comfort sa ale pripravte na to, že pri prudkých rozjazdoch bude o sebe dávať vedieť stabilizačný systém. Je pomerne citlivý, snaží sa predísť akejkoľvek strate kontroly, takže vodič môže mať občas dojem, že auto z ničoho nič spomalí a iba pomalšie sa opäť dostane do štandardu.

ID.3 sa zdá byť optimálne vyvážené, pokiaľ sa jedná o pomer medzi komfortom a nakláňaním sa. Zatiaľ čo komfort zodpovedá triede a kategórii vozidla, náklony v zákrutách sú iba minimálne.

Ak by sme mali ale predsa len niečo skritizovať, tak by to boli brzdy. Nepochybne sú účinné, ale musíte do nich zatlačiť dôraznejšie, aby ste pocítili ich efekt na rozbehnuté auto. Keď už je všetko nastavené tak, aby sa ovládalo s ľahkosťou, malo by to platiť aj pre brzdy.

Praktická stránka

Ak vás zaujíma aj to, ako si výrobca poradil s praktickou stránkou, vedzte, že ID.3 ponúka kufor s kapacitou solídnych 385 litrov.

Nejedná sa pritom o prázdny priestor pre náklad, nachádzame v ňom dva háčiky pre zavesenie tašiek, 12 V elektrickú zásuvku, osvetlenie, dvojité dno a pod ním členený priestor, kovové úchyty pre upevnenie sieťky a nákladu. Okrem toho sa dá stredové zadné sedadlo sklopiť, čím vznikne tunel vedúci do interiéru.

Na stranách kufra za blatníkmi sú vnorené priehradky pre uloženie menších predmetov a plato kufra je jednoducho odstrániteľné. Sklopením zadných sedadiel do roviny sa sprístupňuje nákladný priestor s max. kapacitou 1 267 litrov. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť v pomere 60:40.

Konfigurácia

Pred niekoľkými dňami sme zverejnili samostatný príspevok venovaný úrovniam výbavy ponúkaných na Slovensku, aj vrátane koncových cien. My sme však jazdili verziu 1ST Edition, ktorá bola prvou várkou elektromobilov na všetkých trhoch.

1st Edition sa ďalej ponúkala v nasledovných troch vyhotoveniach, ktoré sa vzájomne líšili ponukou položiek výbavy. Zhodne ponúkajú max. výkon 150 kW (204 koní) a dojazd v rozpätí 408 až 424 kilometrov podľa metodiky WLTP. Líšia sa položky výbavy a ceny:

  • Volkswagen ID.3 1ST Performance upgrade za 35 860 € (už s uvádzacím bonusom 2 000 €)
  • Volkswagen ID.3 1ST Plus Performance upgrade za  41 550 € (už s uvádzacím bonusom 2 000 €)
  • Volkswagen ID.3 1ST Max Performance upgrade za 46 230 € (už s uvádzacím bonusom 3 000 €)

Uvažujete nad VW ID.3? Toto sú všetky ceny a výbavy ponúkané na Slovensku

 

Zhodnotenie

Hodnotiť pri elektromobiloch pomer cena/výbava/výkon nie je úplne správne, pretože v súčasnosti ešte stále technológie elektropohonu nie sú veľmi lacné, zatiaľ čo spaľovacie motory áno. Tie ale evidentne škodia životnému prostrediu. Preto sa zamerajme na to, aký dojem na nás VW ID.3 spravil. Je pozitívny, pretože hoci priniesol výrazný vonkajší vzhľad, spravil to spôsobom, ktorý si nájde cestu k bežným ľuďom. Jeho revolučný „dotykový“ interiér je vyhotovený v podobe, ktorá nevyrušuje, nenúti venovať pozornosť zbytočnostiam a stanovuje nový koncernový štandard, ktorý rozhodne nie je nízky alebo výsledkom kompromisov.  Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré, auto má skvelú dynamiku a riadi sa s ľahkosťou. Čo viac teda vlastne potrebujeme? Komfortné funkcie? Tie má ID.3 tiež, o bezpečnosti ani nehovoriac: v testoch Euro NCAP má ID.3 hodnotenie maximálnych päť hviezdičiek, pričom asistenčné systémy získali až 88 percent! 

Pokračujte na ďalší príspevok »