Reality show
Reality show naberajú na popularite, prečo sú nimi ľudia takí posadnutí?
Aj keď nepozeráte televízne reality show, je čoraz ťažšie sa im vyhnúť
Prakticky existujú len dva tábory. Tí, ktorí ich milujú alebo tí, ktorí ich nemôžu vystáť – obaja s rovnakou vášňou. Komerčné televízie a streamovacie služby vytvárajú desiatky a možno aj stovky nových „instantných“ celebrít každý rok. Prečo je to tak? Reality show si získali oddanosť mnohých divákov, a existuje niekoľko faktorov, ktoré prispievajú k ich stálej popularite.
Koncept reality show sa stal významnou súčasťou populárnej kultúry. Poskytuje domácnostiam hodiny zábavy. Okrem iného predstavuje únik z ich bežného života či oddych od zamestnania.
Žijú prostredníctvom reality show
Je to úplne normálne. „Reality show poskytuje jednoduchý a hlave legálny spôsob, ako nahliadnuť do života iných,“ povedala americká právnička Wendy Patrick pre portál Distractify. „Za posledných niekoľko desaťročí sa tento koncept stal základom modernej zábavy v domácnostiach po celom svete.“
Diváci sa niekedy môžu plne identifikovať s účastníkmi v televízii. Nadobudnú pocit, že žijú ich život, pretože je zväčša zaujímavejší a vzrušujúcejší. Negatívne situácie nemusia riešiť na vlastnú päsť, ale môžu k nim pristupovať z diaľky a vnímať ich len ako pozorovatelia, tvrdí odborníčka na problematiku psychologička Eva M. Krockow. Teda sú schopní ťažiť zo životných skúseností televíznych postáv bez ich fyzickej angažovanosti.
Priestor na diskusiu
Reality show sleduje mnoho ľudí, čo má určité výhody. Napríklad často otvárajú priestor na dialóg v súvislosti s ľudským správaním. Diváci majú príležitosť zdieľať svoje názory, pocity a dojmy s ostatnými. Analyzujú účinkujúcich v rôznych situáciách, čo môže viesť k poučným diskusiám o ľudskej psychológii a interakciách, vysvetľuje psychologička Eva M. Krockow.
Súťažiaci sú často vystavení rôznym situáciám a výzvam, ktoré môžu odhaľovať rôzne stránky ich osobnosti a charakteru. Diváci môžu pozorovať, ako sa ľudia správajú pod tlakom a vo vzťahoch. Spoločné sledovanie týchto relácií tak môže utužiť vzťahy medzi partnermi a rodinami, podporiť spoločné záujmy. Naopak, kontrastné názory na sledovaný obsah môžu vyvolať diskusie a dokonca aj hádky.
Kategorizácia divákov
Pre niektorých kultivovaných jedincov je sledovanie reality show zážitkom, o ktorom sa nechcú rozprávať. Cítia sa previnilo za to, že aj napriek ich dosiahnutému vzdelaniu sa uchýlia k „primitívnej“ forme zábavy.
Nie všetci sa cítia trápne za to, že sledujú v televízii balast. Pred obrazovkami sa nachádzajú aj takzvaní ironickí diváci. Najviac ich teší, keď si z formátu môžu robiť srandu. Riadia sa mottom „je to tak zlé, až je to dobre“. Necítia sa byť s postavami prepojení a nezaujímajú sa o och osudy. Sú im na smiech. Je to forma kritického prístupu, ktorý reflektuje schopnosť divákov vnímať a interpretovať obsah v rôznych rovinách.
Ďalšou skupinou sú nadšenci. Zvyčajne sú fascinovaní sledovaním reality show, aktívne sa angažujú (napríklad hlasujú v aplikáciách, komentujú príspevky a sledujú účastníkov na sociálnych sieťach). Prežívajú ich úspechy aj zlyhania, často sa stotožňujú s príbehmi účastníkov. Sledujú takmer každý koncept od súťaží až po vytváranie medziľudských vzťahov.
Televízne reality show zaujali ľudí po celom svete, stali sa kľúčovou súčasťou súčasnej zábavy. Tieto programy v krátkom časovom horizonte nabrali na popularite a majú veľký vplyv na spoločenský život. Odrážajú a formujú presvedčenia spoločnosti. Zdôrazňujú rôzne vzťahy, správanie a životný štýl. Ľudia preberajú nové vzorce. Konflikty, drámy a sporné správanie môžu ovplyvniť jednotlivca. Napodobňovanie určitých postojov, ktoré vidí na obrazovke, môže mať priaznivé aj nepriaznivé účinky.
Diváci si tento formát zamilovali. Sledujú ho prostí ale aj inteligentní ľudia. Niektorým slúži ako únik po psychicky náročnom dni, iní sú skalní fanúšikovia a ďalšia skupina? Tá pozerá reality show z recesie.