Renault Talisman, útok Francúzov na nemecký luxus
Limuzíny sú čoraz expresívnejšie a kontroverznejšie. Renault Talisman púta pozornosť všetkých a priam okázalo dáva tušiť, že Renault vstupuje do sveta prémiovosti s cieľom ohroziť aj Nemcov. Už prvý pohľad na Talisman prezrádza ambície osloviť náročnú klientelu. Sedan vyššej strednej triedy má potenciál zvýšiť kredit značky ešte viac, ako to dodnes robil model Laguna…. Prečítať celé
Limuzíny sú čoraz expresívnejšie a kontroverznejšie. Renault Talisman púta pozornosť všetkých a priam okázalo dáva tušiť, že Renault vstupuje do sveta prémiovosti s cieľom ohroziť aj Nemcov.
Už prvý pohľad na Talisman prezrádza ambície osloviť náročnú klientelu. Sedan vyššej strednej triedy má potenciál zvýšiť kredit značky ešte viac, ako to dodnes robil model Laguna. Aj napriek tomu, že Renault u nás pôsobí roky a stala sa z neho dobre etablovaná značka, nevnímame ju ako prémiovú. To by sa však modelom Talisman mohlo zmeniť pomerne rýchlo.
Základným predpokladom pre oslovenie širokého spektra zákazníkov je dizajn, ktorý v posledných rokoch zdanlivo musí o malý krok predbiehať svoju dobu. Aj Talisman pôsobí takmer futuristicky a postmoderne, dizajnéri však odviedli vynikajúcu prácu, a preto vozidlo pôsobí vyváženým dojmom. Talismanu hrá do kariet aj priestorovo veľkorysý kokpit, detailne prepracovaný a hodnotný interiér, využitie osvetľovacej techniky LED, rozmerný dotykový displej na stredovej konzole a celkovo päť možností motorizácie.
Predná maska vozidla je masívna, členitá a svedčí jej chrómové rebrovanie krytu chladiča. Predné svetlomety sú výrazným spôsobom predĺžené denným LED svietením, ktoré tvorí typickú charakterovú črtu nového vozidla. Z celkového pohľadu môžeme tvrdiť, že sa Renault drží svojho aktuálneho dizajnového manuálu, i keď z portfólia značky model Talisman priam vytŕča pre svoju excentrickosť. S dĺžkou 4,85 metra ho môžeme považovať aj za limuzínu, hoci častejšie sa bude objavovať s označením sedan vyššej strednej triedy.
Renault spravil na Talismane veľký kus práce, pretovšetkým úroveň spracovania interiéru stúpla na vysokú úroveň typickú pre nemecký automobilizmus. Celkový dojem je tvorený nielen vzhľadom, ale aj ergonomickým umiestnením ovládacích prvkov, svetelnou atmosférou a použitými materiálmi. V prípade cenovo náročnejších automobilov očakávame rozsiahlejšie čalúnenie interiéru, ktoré v prípade Talismanu chýba, napriek tomu je pocit z plastových krytov palubnej dosky veľmi dobrý. Mäkké povrchy pôsobia príjemne a odolne, očakávame ich dlhú trvácnosť a zachovanie textúry aj po rokoch.
Nesmierne zaujímavo pôsobí stredová konzola, ktorá radikálnym spôsobom redukovala počet mechanických ovládačov a nahradila ich rozmerným dotykovým displejom. Grafika prostredia, ktoré sa na ňom zobrazuje, je prehľadná a jednoduchá, farebne sa prispôsobuje aktuálnym svetelným podmienkam a máme z nej veľmi dobrý pocit. S pákou prevodovky sa pracuje komfortne, má ideálnu výšku a kompaktné rozmery, pričom ostatné tlačidlá a voliče sú od nej vzdialené do desať centimetrov.
Renault Talisman sa dostane do predaja v celkovo piatich úrovniach výbavy, v troch rôznych prevedeniach interiéru a s piatimi možnými motorizáciami (TCe 150, TCe 200, dCi 110, dCi 130 alebo dCi 160). Dva benzínové motory a tri naftové by mali pokryť dopyt na celom európskom trhu, avšak s hybridnou verziou automobilka nepočíta. Je to veľká škoda, pretože by mohla ešte viac pomôcť propagácii automobilu, ktorý je už aj tak nesmierne atraktívny. Až na dva naftové motory budú všetky ostatné dodávané so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC.
Len krátko po oficiálnom predstavení modelu Talisman sa automobilka pochválila prvými fotografiami variantu Estate, teda kombi. Už tieto snímky v nás zanechávajú veľmi pozitívne dojmy a zastávame názor, že Renault si novinkami významne vylepší imidž aj na Slovensku.
Erik Stríž