TEST/RECENZIA

Renault ZOE má klady i zápory, zvážiť by ste mali všetky

Otestovali sme reálny dojazd malého mestského elektromobilu. Čo myslíte, ako dopadol v čase, keď je potrebné neustále používať klímu?
Vydané 2. júla 2019 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , ,

Renault Zoe je vo svete elektromobilov fenomén. Projektu sa darí a s najnovším faceliftom prináša krásny interiér a ešte lepšiu techniku. My sme mali možnosť aktívne používať Zoe súčasnej generácie vo verzii ešte pred faceliftom. Prečítajte si o našej skúsenosti s týmto tichým a predsa výkonným autom.


Čo nás počas testu zaujímalo?

  • aký je reálny dojazd elektromobilu na jedno nabitie;
  • či výrobca robil kompromisy vo vyhotovení interiéru;
  • či sa do Zoe pohodlne usadia aj piati dospelí;
  • ako dlho trvá nabíjanie;
  • či je Slovensko pripravené na vozidlá s elektrickým pohonom.

 

Charakter Zoe a jeho interiér

Prvý kontakt s Renaultom Zoe je prevažne pozitívny. Elektromobil nie je tou elektrickou štvorkolkou, ktorú občas vidíte na výstavách s nevšednými automobilmi. Toto je plnohodnotný automobil s poctivou bezpečnosťou a regulérnou homologizáciou pre európsky trh.

Vonkajší vzhľad vozidla napovedá o tom, že zámerom výrobcu bolo vytvoriť estetické a mimoriadne kompaktné vozidlo, ktoré sa bude perfektne obracať v náročnej mestskej doprave. Preto je rázvor pomerne krátky, rovnako tak rozchod kolies, vďaka čomu sa auto otočí na veľmi malom priestore – teda aj v malom podzemnom parkovisku. Posed je v porovnaní s mnohými malými hatchbackmi mierne vyšší, vďaka čomu má vodič vynikajúci výhľad na okolie, čo opäť prospieva práve pohybu v podzemných parkovacích domoch, ktoré sú na Slovensku značne poddimenzované.

INZERCIA

Interiér je celkovo navrhnutý s ohľadom na základné potreby vodiča a nie na dosahovanie vysokej úrovne komfortu. O optimalizácii nákladov svedčia predovšetkým použité plastové obloženia. Nepochybne sú kvalitné a trvácne, ale pôsobia skôr tvrdšie, najmä stredová konzola z lesklého plastu a palubovka pôsobia lacným dojmom. Mimochodom, toto sa po facelifte dramaticky mení, Zoe dostalo čalúnenú palubovku a krásny volant, zmenilo sa vlastne všetko – a k lepšiemu.

Volant, sedadlá, celková ergonómia, to všetko je na štandardnej úrovni, ale priaznivca luxusu Zoe sklame. Toto nie je auto na užívanie si jazdy, Zoe plní úlohu skvelého spoľahlivého spoločníka pre mestskú mobilitu, respektíve pre presun medzi blízkymi mestami.

Čo však hodnotím pozitívne, je priestrannosť interiéru. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že vnútorný priestor je určený iba pre malé postavy, lenže v skutočnosti ponúka dosť miesta aj pre štyroch dospelých. Na stredné zadné sedadlo sa síce dospelá osoba vojde tiež, bude sa však musieť uskromniť. Dobre však vieme, že v Zoe sa bude voziť väčšinou iba vodič a občas niekto druhý. S týmto vedomím môžeme hodnotenie interiéru uzavrieť pozitívne.

Konektivita so smartfónom a podpora multimédií sú na štandardnej úrovni, už v základnej výbave dostanete Bluetooth, aj AUX, aj podporu prehrávania hudby z USB. Oceňujeme tiež parkovaciu kameru a parkovacie senzory, ktoré uľahčujú parkovanie.

 

Reálny dojazd s neustále zapnutou klimatizáciou

„V zime majú elektromobily drasticky zníženú kapacitu akumulátorov a v lete ich vyčerpáva zapnutá klimatizácia,“ tvrdia kritické hlasy. A majú pravdu, väčšina elektromobilov sa doteraz s týmito problémy skutočne stretávala. A jednalo sa o závažnú bariéru v ich popularizácii. Lenže doba napreduje a s ňou aj energetický manažment elektromobilov a kapacity ich akumulátorov.

Renault Zoe má podľa metodiky NEDC dojazd 400 km, podľa novšieho WLTP 300 km. Oba tieto údaje sú dobré. My sme vyskúšali, koľko s autom najazdíme na jedno plné nabitie a výsledok nás prekvapil. Niečo viac ako 320 kilometrov je veľmi pôsobivý údaj, predovšetkým pri skutočnosti, že počas všetkých dní testu sme mali zapnutú klimatizáciu, keďže vonkajšia teplota presahovala 30°C! Túto bilanciu považujeme za priam fantastickú, pretože v praxi to znamená, že bežný vodič si bude auto nabíjať možno iba raz týždenne! Skvelé.

 

Čas nabíjania? Jeden film alebo 25 hodín

Elektromobily prešli za posledné roky prudkým vývojom aj v kontexte nabíjania. Platí, že elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva. A väčšina áut sa nepoužíva až 90 percent času ich existencie. To je silný argument k tomu, aby človek pochopil, že dlhý čas nabíjania nie je vážnym problémom, ak práve necestujete na Dalmáciu.

Keď sme elektromobil zapojili do nabíjacej stanice v nákupnom centre Aupark v Bratislave, batéria bola takmer na nule, predpokladaný dojazd predstavoval len približne 15 kilometrov. S nádejou, že bude pri nabíjačke voľno, sme vošli do podzemnej garáže a našli tam asi tri elektromobily (Nissan Leaf, BMW i3 a Tesla Model S) a jeden plug-in hybrid (Mitsubishi Outlander PHEV), stále bolo dostatok voľných miest.

Renault Zoe sa dá nabíjať rovnakým konektorom ako Tesly, čomu zodpovedala aj rýchlosť nabíjania. Palubná nabíjačka meniaca striedavý na jednosmerný prúd síce nie je moc výkonná, ale nabíjacie stanice fungujú na jednosmerný prúd a preto sa táto palubná nabíjačka môže obísť. 100% dostupnej kapacity batérie bolo nabitých za necelé dve hodiny, čo je jedna návšteva kina. Podľa nášho názoru je toto priam úžasné. V prípade Auparku sme za nabíjanie neplatili nič, ani sme nemuseli používať žiadnu kartu. Inde by sme si museli zadovážiť kartu pre nabíjanie, napríklad od ZSE alebo GreenWay. Cena nabíjania by mala byť výrazne nižšia v porovnaní s ekvivalentom nákupu benzínu, nafty či plynu.

 

Opačnú skúsenosť sme mali s nabíjaním zo štandardnej elektrickej siete 220 V. Na nej trvá nabíjanie závratných 25 hodín. Lenže aj v tomto prípade si treba uvedomiť, že auto si nemusíte nutne nabiť až doplna. Je to ako s mobilom – všimnete si, že má slabú batériu, tak ho dáte na nabíjačku aspoň na 15 minút a potom vám vydrží ďalších niekoľko hodín. Podobný prístup budete mať aj pri elektromobile.

Je potrebné dávať si pozor na predlžovačky. Čím je kábel dlhší, tým sa bude viac prehrievať. A ak pripojíte kábel bez uzemnenia, adaptér do auta nepustí žiadnu elektrinu.

 

Je Slovensko pripravené na elektromobilitu?

Nákup elektromobilu je vážny životný krok. Jednak stojí nemalé finančné prostriedky, na druhej strane váš životný štýl musí zodpovedať spôsobu, akým sa elektromobil používa. Ak každý rok jazdíte vlastným autom do Chorvátska či Francúzska, vaše cestovanie sa významným spôsobom predĺži o čas strávený na nabíjacích staniciach. Ale ak jazdíte v rámci mesta alebo niekoľkých miest denne okolo 60 či 100 kilometrov, elektromobil môže byť veľmi rozumnou voľbou.

Slovensko zatiaľ nemá vybudovanú dostatočnú infraštruktúru pre elektromobily, lenže na tom nie sme ani tak zle, ako by mnohí chceli tvrdiť. Nabíjať elektromobil môžete prakticky kdekoľvek, kde je zavedená elektrina, akurát s dlhým časom nabíjania. Nabíjacie stanice s jednosmerným prúdom sú však relatívne dostupné nielen v hlavnom meste, horšie je to v prípade, keď sú práve všetky státia obsadené. Elektromobily tam stoja hodiny, čo môže byť pre vás určitým rizikom.

Na prvom mieste je váš životný štýl. Ak mu zodpovedá vlastníctvo elektromobilu, potom by ste sa ho nemali obávať. Renault Zoe je šikovné auto, ktoré má navyše aj primerane veľký kufor na prevoz nákupu potravín, ale aj komody z IKEA.

Výkon elektrického motora je iba 68 kW (92 koní) a hmotnosť až 1 555 kg, ale Zoe je napriek tomu veľmi dynamické, svižné, jazdí ticho a dá sa veľmi precízne manévrovať.

 

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »