Severské dobrodružstvá na 4 kolesách
V dnešnom svete zážitkov a dovoleniek snáď už málokoho niečo prekvapí. Napriek tomu by som vám chcel vyrozprávať príbeh, ktorý je odlišný ako mnohé iné, plný driftov a šmykov. Jedného krásneho februárového rána som sa vybral letecky z medzinárodného letiska vo Viedni v Rakúsku na cestu za polárny kruh. Priamy let neexistuje, takže medzipristátie bolo… Prečítať celé
Vladimír Orth
Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko
V dnešnom svete zážitkov a dovoleniek snáď už málokoho niečo prekvapí. Napriek tomu by som vám chcel vyrozprávať príbeh, ktorý je odlišný ako mnohé iné, plný driftov a šmykov.
Jedného krásneho februárového rána som sa vybral letecky z medzinárodného letiska vo Viedni v Rakúsku na cestu za polárny kruh. Priamy let neexistuje, takže medzipristátie bolo v Mníchove, odkiaľ sme sa prostredníctvom chartrového spojenia v priebehu necelých troch hodín dostali do Švédskeho mesta Arjeplog, ktoré sa nachádza za polárnym kruhom.
Toto letecké spojenie je funkčné iba v zimnom období. Celá oblasť a široké okolie v okruhu 300 km je posiate testovacími dráhami zvučných značiek medzinárodného automobilové sveta. Je bežné, že na cestách v okolí máte možnosť uvidieť najnovšie koncepty s ukrývajúcimi polepmi, ktoré onedlho budú predstavené na medzinárodných fórach.
Mojím cieľom bolo centrum špičkovej značky Mercedes AMG, ktorá má mimo testovacích okruhov v týchto končinách aj tréningové centrum pod názvom AMG Driving Academy.
Cesta z letiska do výcvikového centra nám trvala po zasneženej ceste hodinu, kde sme nevideli nič okrem zopár sobov a oproti idúce testovacie vozidlá iných výrobcov. Samozrejme, po ceste sme míňali množstvo lesov, ktoré boli zasnežené ako v rozprávke. Tu a tam sme videli zamrznuté jazerá a aj keď boli pokryté vrstvou ľadu a snehu, mohli sme tušiť, že pod hrubým ľadom sa nachádza priezračne čistá voda. Švédsko je krajinou jazier, veď je ich tu viac ako 97 000… woow. To by ste asi nepovedali.
Ozaj, viete prečo je väčšina domov, v ktorých bývajú Švédi, natretá na červeno? Ak ste neuhádli, nerobte si z toho nič. Ja som to tiež nevedel. Najdôležitejšími artiklami na vývoz v nedávnej minulosti boli oceľ a železná ruda. A práve tá a odpad z nej boli často používané do farieb, ktoré sa používali na natieranie dreveníc.
V deň, kedy sme prileteli, bolo -18 °C a ani sme to necítili. Mladučká asistentka tímu, ktorá nás viezla, mala zapnuté kúrenie vnútri klimatizovaného viacmiestneho Sprintera, kde sme mali príjemných 26 °C.
Po hodine jazdy sme konečne prišli k neveľkému kopcu, na ktorom má spoločnosť Mercedes AMG štýlovo postavený hotel len pre tieto účely. Ubytovanie v sparťansky zariadených izbách, ale s nádychom severskej kultúry a kožušinou na posteli ma veľmi príjemne prekvapili. Hneď prvý večer nás odviezli kúsok od hotela, aby sme sa zoznámili s autami, ktoré sme mali najbližšie dva dni testovať. V garážach na nás čakali novučičké A, C, CLS a GT; všetky vo výbave AMG. Po presune na zamrznuté jazero nejedného z nás trápila podstatná otázka. Je ľad, na ktorom budeme jazdiť, dostatočne hrubý, aby uniesol tieto ťažké vozidlá a budú jazdy, ktoré na ňom budeme testovať, bezpečné? Špecialisti od AMG nám s ľahkosťou odpovedali, samozrejme.
Vláda Švédska pomocou radarov jazerá sleduje a až na základe radarovej snímky jazera poskytuje značkám možnosť prevádzkovať svoje aktivity. Len pre zaujímavosť, ľad s hrúbkou 30 cm unesie akékoľvek civilné vozidlo, s hrúbkou 60 cm, to už môže pristávať na ňom Boeing 747. V čase našej návštevy bola hrúbka 3 metre.
V každom vozidle sedeli dvaja jazdci, ktorí sa pravidelne striedali pod taktovkou našich inštruktorov. Autá boli vybavené špeciálnymi pneumatikami na ľad s malými hrotmi. Boli sme zaradení do skupín, v každej skupine bolo 8 vozidiel. Naše prvé jazdy na jazero boli veľmi opatrné, nik z nás nevedel, čo si môžeme dovoliť.
Na druhý deň po vynikajúcich raňajkách sme už o deviatej ráno boli na jazere a začali sme jazdiť viacero dopredu vytvorených okruhov. Cieľom bolo čo najlepšie pochopiť logiku jazdy na ľade. Podstatným prvkom takej jazdy je drifting. Drift ako taký je jazda riadeným šmykom, kedy nebrzdíme, ale pomocou plynu a udržiavania stopy držíme auto v šmyku a riadene sa posúvame dopredu. Niektorí z nás, ktorí vyleteli z dráh, museli autá tlačiť späť. A keď už nebolo pomoci, prišli na rad terénne Mercedesy triedy G, pre ktoré neboli žiadne prekážky prekážkami. Mne osobne nerobilo dobre jazdiť so spolujazdcom a točiť sa stále dokola. Preto som počas jazdy spolujazdca vystúpil a vnímal prekrásnu okolitú prírodu. Čo som však neočakával bolo -28 °C na druhý deň – teplota, z ktorej mrazí, ale počas nulového vetra to na prvý okamih ani necítite. Len po chvíli už necítite takmer nič, len chlad a túžite sa čím skôr schovať do teplého príbytku. Tak som svoje kroky nasmeroval do AMG Lounge.
Prvý deň bol náročný a únavný. Plný zážitkov a nových priateľstiev, ktoré počas jazdenia či už v kabíne alebo aj mimo nej vznikali. Na večeri sme sa mali možnosť zoznámiť aj s ostatnými účastníkmi tréningov, ktorí boli z Nemecka, Anglicka a Dánska. Tretí deň bolo pokojné ráno a teplomer ukazoval 0 °C a veľmi príjemné slnečné počasie. Organizátori pre nás pripravili rôzne súťaže, ktoré mali otestovať, ako sme sa za posledné dva dni naučili jazdiť na ľade. Myslím, že po tých dvoch dňoch intenzívneho tréningu a jazdenia vedeli všetci, ako sa majú správať a ako ovládať vozidlo či už v šmyku, alebo ako ho doň dostať. Spoločná rozlúčka a ocenenie najlepších bola veľmi dojemná a mnohí z nás spomínali, ako tie predchádzajúce dni ubehli ako voda.
Pri odlete z Arjeplogu sme si všimli, že jediní spolucestujúci sú inžinieri a testovací jazdci automobiliek, ktorí v zime testujú svoje najnovšie modely v tejto zamrznutej krajine za polárnym kruhom. Žiadne deti, žiadne ženy. Toto nie je tá typická dovolenková destinácia.
Ak máte záujem zažiť niečo výnimočné, stretnúť výnimočných ľudí a odísť ďaleko od civilizácie, určite vám odporučím testovacie tréningy AMG. Organizácia, inštruktori a miesto konania boli výnimočné. Naplnili ma množstvom zážitkov, ale aj skúseností.