Skladacie telefóny majú priaznivú budúcnosť, ich cena by mala klesnúť k tisícke eur
Spoločnosti Google a Samsung v uplynulých dňoch odhalili nové skladacie smartfóny s ohybnými displejmi, ktoré sú považované za ideálne spojenie klasického telefónu s tabletom.
Spoločnosti Google a Samsung v uplynulých dňoch odhalili nové skladacie smartfóny s ohybnými displejmi, ktoré sú považované za ideálne spojenie klasického telefónu s tabletom.
Zariadenia oboch výrobcov, Pixel Fold aj Galaxy Z Fold 5, sú v súčasnosti považované za technologicky najvyspelejšie mobilné zariadenia na trhu, čomu zodpovedá aj ich cena okolo dvoch tisíc eur.
Lacnejšou alternatívou je napríklad na výšku skladateľný Galaxy Z Flip 5, ktorý využíva rovnakú technológiu ohybného displeja ako Galaxy Z Fold 5, ale v kompaktnejšej podobe. Existujú aj cenovo dostupnejšie alternatívne produkty, ako Xiaomi Mix Fold 2, Huawei Mate Xs 2, prípadne Microsoft Surface Duo, ktorý však nemá ohybný displej, ale pánt medzi dvomi samostatnými displejmi.
Výhody týchto produktov novej generácie sú predovšetkým možnosť zväčšenia obrazovky v prípade potreby a možnosť používať pevný pánt ako statív.
Aj nedávna štúdia analytickej spoločnosti Canalys obsahuje niekoľko odvážnych predpovedí pre trh so skladacími smartfónmi v blízkej budúcnosti. Skorá prognóza naznačuje ročnú mieru zásielok 30 miliónov skladacích pomôcok v roku 2024, čo znamená zložené ročné tempo rastu (CAGR) 53 % medzi rokmi 2021 a 2024.
Canalys zároveň očakáva, že priemerná predajná cena (ASP) skladacích smartfónov a tabletov klesne v roku polovicu z hodnôt z roku 2019 na približne 1 000 amerických dolárov v roku 2024.
Tento „skladací“ segment zaznamenal v roku 2021 medziročný nárast o 148 % s odhadovaným celkovým počtom 8,9 milióna zásielok. Pre porovnanie, bežný trh smartfónov za rovnaké obdobie vzrástol o 7 percentuálnych bodov.
Dodávky prémiových telefónov s Androidom zaznamenali pokles o 18 % v porovnaní s hodnotami v roku 2019, takže výrobcovia Androidov sa budú snažiť zvýšiť dopyt s novými ponukami skladacích zariadení, aby mohli bojovať s Apple, ktorý v rovnakom období zaznamenal nárast o 68 %.
V súčasnosti sa očakáva, či k predstaveniu takéhoto typu produktu pristúpi aj technologický gigant Apple, ktorý obyčajne preberá úlohu popularizátora a trendsettera pre nové technologické riešenia. Spravidla Apple nebýva prvé, ale rozhodne je schopné novinky prinášať v podobe, ktorá je vyladená. V tomto kontexte Apple evidentne stráca v porovnaní so značkami ako Samsung alebo Xiaomi a Huawei, pretože zatiaľ čo oni majú za sebou prvé pokusy, omyly, poučenia a procesy zdokonaľovania, Apple v komerčnej sfére v tejto oblasti ani nezačalo.