Technológie
Slovensko bude mať nové recyklačné centrum na batérie do elektromobilov
Výsledkom procesov bude 95-percentná miera spätného získavania kovov, zníženie výrobných nákladov o 35 % a produkcie CO₂ o 20 %.
Na Slovensku sa budú batérie pre elektromobily nielen vyvíjať a vyrábať, ale aj recyklovať.
Vyplýva to zo zverejneného zámeru spoločnosti InoBat, ktorá s týmto účelom založila celkom novú divíziu s prívlastkom Recycling. Spoločnosť nás o tom informovala prostredníctvom svojej tlačovej správy.
Slovensko sa tak môže stať „mekkou“ batérií do elektromobilov a plnohodnotnou súčasťou obehového hospodárstva, uvádza správa a pokračuje:
Projekt recyklácie sa pritom bude realizovať v 2 fázach.
Už tento rok začne spoločnosť s budovaním linky na fyzickú šrotáciu batérií, ktoré bude po ukončení ich životnosti sťahovať z trhu a opätovne recyklovať. V druhej fáze, ktorá bude prebiehať v najbližších rokoch, sa bude realizovať aj hydrometalurgická linka.
Výsledkom bude 95-percentná miera spätného získavania kovov, zníženie výrobných nákladov o 35 % a zníženie produkcie CO₂ o 20 %.
Cieľom spoločnosti InoBat je, okrem recyklácie svojich batérií, aj zníženie ich výrobných nákladov. Pôjde pritom o prelomové zelené batérie, ktoré sú šité na mieru pre konkrétnych zákazníkov. Ich výskum, vývoj aj výroba bude prebiehať v novom R&D centre vo Voderadoch s podporou umelej inteligencie a modernej High Throughput Platformy.
Slovensko, druhý Detroit?
Slovensko je v súčasnosti závislé na automobilovom priemysle. A príchod InoBat na západné Slovensko túto závislosť na autopriemysle ešte prehlbuje.
Zatiaľ je to skôr výhoda, zo Slovenska sa už dávnejšie stala automobilová veľmoc, no podľa niektorých je táto závislosť nezdravá, pretože kedykoľvek môže prísť kríza a spraviť zo Slovenska druhý Detroit.
Odstupujúci minister hospodárstva Richard Sulík nám však ešte minulý rok v lete vo výrobnom závode spoločnosti Kia v Tepličke nad Váhom pripomenul, že hoci pády ekonomiky sú možné, kým prídu, Slovensko z automobilového priemyslu predovšetkým ťaží a prospieva. Obavy kritikov sa týkajú dlhodobej udržateľnosti, ktorá je skutočne otázna.
Kríza tu však už je, možno nie tak hlboká práve na Slovensku, lenže výroba automobilov veľmi citlivo reaguje na dianie vo svete.
Napríklad v súčasnosti niektoré výrobné závody automobiliek aj na Slovensku stoja, pretože majú problém s dodávkami polovodičov – čipov pre svoje automobily. Podstatné množstvo výrobných kapacít spoločností dodávajúcich čipy sa totiž preorientovalo na dodávky pre elektroniku, ktorá zažila počas pandémie ochorenia COVID-19 zásadný vzostup. Ľudia trávia viac času doma, a tak nakupujú počítače, herné konzoly, tablety a ďalšiu elektroniku do domácností.