Slovensko postupne mení svet online reklamy, zavádza nový štandard
Aj v našich podmienkach sa dá začať konkurovať Googlu a Facebooku. Slováci prišli s odvážnou inováciou, ktorá má potenciál ovplyvniť trh s reklamou u nás i v zahraničí. Súčasný trh s online reklamou je pestrý a inzerenti využívajú služby hneď niekoľkých poskytovateľov reklamných nosičov. Najpopulárnejšími sú Google a Facebook, pričom v našom regióne pre… Prečítať celé
Aj v našich podmienkach sa dá začať konkurovať Googlu a Facebooku. Slováci prišli s odvážnou inováciou, ktorá má potenciál ovplyvniť trh s reklamou u nás i v zahraničí.
Súčasný trh s online reklamou je pestrý a inzerenti využívajú služby hneď niekoľkých poskytovateľov reklamných nosičov. Najpopulárnejšími sú Google a Facebook, pričom v našom regióne pre nich predstavuje významnú konkurenciu slovenská značka Etarget. Tieto spoločnosti (a mnohé ďalšie) ponúkajú svoje priestory na rôznych webstránkach, snáď iba Facebook je výnimkou a predáva výlučne vlastnú sociálnu sieť.
„Nedotknuteľný štandard“
Stále populárna je predovšetkým PPC reklama (Pay Per Click), zvyčajne sa s ňou stretávame ako s nevtieravými reklamnými pútačmi s malým obrázkom, nadpisom a krátkym textom. Pre inzerenta je výhodou, že táto reklama je spoplatnená až vo chvíli, keď na ňu používateľ klikne, samotné zobrazenie je zadarmo.
V tomto svete online reklamy platia určité pravidlá, ktorých sa držia inzerenti, ale aj poskytovatelia a nie všetky z nich sú vytvorené v prospech klienta. Dodnes je napríklad štandardom, že ak chcete konkrétneho používateľa internetu zacieliť a pripomenúť sa mu aj po tom, čo prvýkrát navštívil vaše webstránky, musíte si priplatiť za službu retargetingu. Často sa s ním stretnete aj pod pojmom remarketing.
Cieľom tejto služby je pripomínať sa používateľovi internetu dovtedy, kým nedokončí nákup alebo nevykoná inú aktivitu, ktorá je pre vás cieľom. Pre predajcu to môže byť nákup tovaru a pre mediálny titul prihlásenie sa na odber e-mailového newslettera.
Tento štandard, teda priplácanie si za funkciu retargetingu, sa využíval aj na Slovensku a pre poskytovateľov reklamných nosičov to znamenalo o niečo vyššie príjmy, zatiaľ čo pre inzerenta náklady navyše. Avšak každý, kto sa vo svete online reklamy orientuje, vie, že retargeting tvorí podstatnú súčasť reklamnej kampane, bez ktorej sa inzerent zaobíde iba ťažko. Slovenská reklamná sieť, ktorá však už dnes pôsobí aj v ďalších európskych krajinách, od septembra zavádza retargeting do základného balíčka. Mohlo by sa zdať, že je to iba dobre nastavená marketingová stratégia, že je to skôr o malej zmene obchodných podmienok. Pre ľudí z reklamného priemyslu je to ale mimoriadne odvážny krok, ktorý má potenciál výrazným spôsobom zatriasť celým trhom s online propagáciou.
Inovácia v praxi znamená, že inzerent stále platí iba za konkrétne kliknutie na jeho reklamu, pričom prémiovú službu retargetingu má už v cene. Tá sa navyše v porovnaní s predchádzajúcim obdobím nezvyšuje, čo pre inzerenta môže predstavovať úspory na celej kampani až niekoľko desiatok percent. Pre agentúry, ktoré svojim klientom zadávajú kampane v objemoch niekoľko tisíc eur, sa môže úspora počítať až v stovkách eur, pritom s rovnakým efektom.
Slovenské značky majú veľký potenciál
Je veľmi povzbudzujúce, že aj slovenská firma ako Etarget dokáže v silnom konkurenčnom prostredí takto výrazne inovovať trh. Reklamné platformy od Googlu a Facebooku totiž disponujú oveľa väčšími zdrojmi na financovia inovácií a zlepšení. Je veľká šanca, že množstvo domácich inzerentov z týchto platforiem bude uvažovať práve nad prechodom k slovenskému systému.
Etarget tvrdí, že služba retargetingu bude bezplatná pre všetkých zákazníkov bez ohľadu na to, koľko sa rozhodnú na online reklamu minúť peňazí. Práve to robí z kroku Slovákov významný míľnik, zatiaľ celkom ojedinelý. Ponecháva si však naďalej spoplatnenú funkciu Retargeting Plus, ktorej cieľom je zhodnotiť 98% návštevnosti na zákazníkov.