Spoznajte manipulačné techniky predajcov a nenechajte sa oklamať
Ak ste si niekedy kupovali auto, telefón či čokoľvek hodnotnejšie, pravdepodobne ste sa s týmito taktikami už stretli.
Ak ste si niekedy kupovali auto, telefón či čokoľvek hodnotnejšie, pravdepodobne ste sa s týmito taktikami už stretli.
Hranica medzi férovým predajom a manipuláciou je tenká a niekedy sami predajcovia nevedia, či ju už neprekročili. Zistite, ako sa vyhnúť manipulatívnym predajným technikám. Kúpili ste si niekedy niečo, čo ste nechceli, jednoducho preto, že ste predajcovi nevedeli povedať „nie“? Alebo ste sa už niekedy nechali vtiahnuť do darovania charitatívnej organizácii po tom, čo vás požiadali o podpísanie petície za rozumný dôvod? Ak áno, stali ste sa terčom manipulatívnej predajnej taktiky alebo taktiky nespravodlivého vplyvu. V budúcnosti sa týmto trikom vyhnite. Pozrite sa na manipulatívne triky, na ktoré si treba dať pozor a tipy, ako asertívne reagovať na netaktných ľudí, ktorí ich používajú.
1. Ilúzia taktiky výberu
Ak ste si niekedy kupovali auto, pravdepodobne ste sa s touto taktikou stretli. Predajca vám najprv predstaví tri alebo štyri možnosti. Ďalej sa vás spýta otázku typu „Ktorú možnosť chcete zakúpiť?“ alebo „Ktorú z ponúknutých možností podpíšeme?“ Podobné otázky obsahujú prefíkaný predpoklad naznačujúci, že si radšej niečo z ponúk vyberiete, než by ste sa vôbec rozhodovali, či produkt zakúpiť alebo nie. Teraz keď viete, ako táto manipulatívna taktika funguje, zistíte, že je ľahké ju zvládnuť. Stačí povedať: „Keď budem pevne rozhodnutý pre kúpu, dám vám vedieť, ktorý balík preferujem. Vďaka za vašu pomoc.“
2. Odhodlanie sa k taktike vyššieho princípu
Táto lesť začína tým, že vás niekto požiada, aby ste prejavili podporu dobrej veci. Môže ísť napríklad o podpísanie petície alebo odpoveď na zdanlivo nevinnú otázku, ako napríklad „Staráte sa o zachovanie miestneho životného prostredia?“ Akonáhle sa zaregistrujete alebo vyslovíte čarovné slovíčko „áno“, predajca odhalí svoju skutočnú agendu. Požiadajú vás, aby ste prispeli alebo urobili niečo, čo im prinesie úžitok.
Ak sa napríklad personál v hoteli pýta na váš záväzok chrániť miestne životné prostredie, pravdepodobne sa vás chystajú požiadať, aby ste svoje uteráky používali každý deň. Na túto taktiku môžete reagovať dvoma spôsobmi. Svojmu záväzku sa môžete vyhnúť tak, že zdvorilo odpoviete NIE alebo môžete túto lesť asertívne odhaliť tým, že poviete: „Neuvedomil som si, že hľadáte dary. Ďakujem za opýtanie, ale radšej nie.“ Pamätajte, že komunikácia s manipulatívnymi ľuďmi zahŕňa stanovenie pevných hraníc.
3. Taktika zvládania námietok
Väčšina predajcov bola vyškolená tak, aby nebrali v úvahu váš dôvod, prečo ste nenakúpili. To, čo ste povedali, vyvrátia predložením starostlivo pripraveného protiargumentu. Napríklad, ak poviete „Je to nad rámec môjho rozpočtu“, predajca uvedie „Tu je lacnejšia možnosť.“ V tejto fáze nemá zmysel predkladať ďalšiu námietku, pretože predajca jednoducho predloží ďalší protiargument. Takže pri uzatváraní rozhovoru musíte byť asertívni. Povedzte napríklad: „Ďakujem za tieto informácie. Vrátim sa, keď budem pripravený na nákup.“ Ak je predajca obzvlášť húževnatý, zvoľte jeho taktiku slovami: „Nemá zmysel riešiť moje námietky, pretože som sa rozhodol nekúpiť. Vďaka za vašu pomoc.“
Buďte obozretný pri nápisoch, ktoré vás nútia okamžite bez premýšľania nakupovať
Patria medzi ne:
- 50- percentná zľava
- 24 hodinový výpredaj
- posledné štyri kusy skladom
Pri väčšine zákazníkoch tieto pojmy skutočne fungujú. Keď predajca kladie dôraz na nedostatok, naliehavosť a exkluzivitu, unesie racionálne rozhodovacie schopnosti mozgu a prinúti ľudí konať. Tu je niekoľko príkladov manipulatívnych presviedčacích pák:
- Pridanie termínu alebo dátumu vypršania platnosti k ponuke
- Používanie sociálnych dôkazov, ako sú posudky alebo prípadové štúdie
- Preškrtnutie vyššej ceny súčasne zvýraznením novej ceny výraznou farbou (najčastejšie červenou)
- Ponúknutie zľavy po tom, akonáhle ste chceli ponuku odmietnuť
- Pojem LIMITOVANÁ EDÍCIA
Na vrátenie peňazí máte zákonné právo, ak:
- máte pocit, že ste boli nespravodlivo donútení kúpiť si produkt alebo službu, ktorú ste nechceli
- boli ste uvedení do omylu v súvislosti s produktom alebo službou, ktoré ste si kúpili
- Môžete tiež získať kompenzáciu za utrpenie alebo nepríjemnosti.
Nezáleží na tom, kde ste tovar alebo službu zakúpili – môže to zahŕňať podomový predaj, telefónny alebo online predaj alebo v obchode. Skontrolujte si, či vás pri kúpe niečoho neuviedli do omylu. Zavádzajúci predaj môže zahŕňať veci ako poskytnutie nesprávnych informácií o produkte alebo službe či nesprávne odporučenie, aký produkt by bol pre vás najlepší. Predajca tiež môže na vás tlačiť na zakúpenie veci navyše, aby ste zo svojho nákupu vyťažili maximum. V minulosti ste sa už mohli stretnúť i s preceňovaním produktu a jeho vlastnosťami v porovnaní s inými. inzercia Medzi klamlivý predaj patrí tiež skrývanie dôležitých informácií o produkte alebo službe.
Zdroje: www.business2community.com, www.nutshell.com, www.citizensadvice.org.uk