AUTO
Takto bude vyzerať elektromobil dostupný pre každého. Volkswagen ID.LIFE
Má kufor vzadu aj vpredu, strechu na zips, výkon ako športové modely, ale určený pre bude pre masy. VW ID.LIFE príde do predaja už o štyri roky.
V skratke:
- Volkswagen predstavil na medzinárodnom autosalóne IAA MOBILITY 2021 v Mníchove štúdiu kompaktného modelu crossover
- ID. LIFE prináša trvalú udržateľnosť, digitálnu technológiu, nadčasový dizajn a inovatívnu koncepciu interiéru
- Štúdia dôsledne stavia do centra užívateľa s jeho potrebami a poskytuje náhľad na mestskú mobilitu budúcnosti
- Volkswagen so stratégiou ACCELERATE zrýchľuje ofenzívu elektromobility: rad ID. od roku 2025 rozšíri nový model v segmente malých automobilov
Volkswagen predviedol, ako bude vyzerať osobná doprava v blízkej budúcnosti, keď budú všetky nové autá elektrické. Elektromobily sú dnes stále cenovo menej dostupné ako konvenčné autá na benzín či naftu a zdá sa, že veľmi skoro sa to nezmení.
Elektromobily budú v skutočnosti vždy drahšie ako súčasné autá so spaľovacím pohonom, pretože sú technologicky vybavenejšie, bezpečnejšie a náklady na ich prevádzku sú podstatne nižšie.
Napriek tomu existujú spôsoby, ako náklady na ich výrobu znížiť a poskytnúť tak verejnosti prísľub naozaj dostupnej mobility. Keď sa tento model začne vyrábať (zrejme s iným názvom), mal by stáť menej ako 20-tisíc eur. To je asi iba o 5-tisíc eur viac ako je cena dnešných subkompaktných hatchbackov, lenže v tomto prípade ide o crossover s dĺžkou viac ako štyri metre a svetlou výškou až 19 centimetrov. Na trh príde už v roku 2025, teda za štyri roky.
Volkswagen ID.LIFE je dnes štúdiou, konceptom, ktorého premiéra prebehla na autosalóne IAA Mobility 2021 v nemeckom Mníchove. Zaujal veľa pozornosti návštevníkov aj médií pre svoj výrazný vzhľad a kuriózne riešenia na karosérii aj v interiéri.
Interiér je takisto výrazne odlišný od toho, s čím sa stretávame v nových autách dnes. Koncepcia sedadiel je extrémne flexibilná aby vyhovela požiadavkám posádky vo všetkých situáciách. Napríklad predné sedadlá sa dajú kompletne sklopiť, čo spolu so sklopnou zadnou lavicou umožňuje vytvoriť rozmanité konfigurácie až po lôžko dlhé 2 metre. Okrem toho je zadná lavica vybavená aj systémom sklápania ako sedadlá v kine – po vyklopení sedáka dohora sa do kabíny dajú cez zadné dvere naložiť rozmerné predmety.
Čo odlišuje ID.LIFE od iných automobilov, je jeho univerzálnosť. Dá sa využiť napríklad ako kinosála, herné centrum alebo prostriedok na relaxáciu pod šírym nebom, uvádza Volkswagen. Súčasťou vybavenia je herná konzola a videoprojektor. Ako obrazovka slúži projekčné plátno s uhlopriečkou cca 86 cm (34 palcov), ktoré sa v prípade potreby vysunie z prístrojového panelu. Ďalšie elektronické zariadenia sa dajú pripojiť individuálne a napájať z elektrickej zásuvky 230 V/16 A v kabíne.
Pútavým detailom je strecha na zips. Individualizovateľná strecha z textilu so vzduchovými komôrkami je pomocou zdrhovadla pripevnená k skeletu karosérie s troma ochrannými oblúkmi. Odnímateľná strecha umožňuje vytvoriť v ID. LIFE pocit open-air a prispieva k redukcii hmotnosti.
Textil so vzduchovými komôrkami použitý na strechu a kryt predného batožinového priestoru je vyrobený na 100 percent z recyklovaných PET fliaš. V interiéri je použité drevo na obrubu prístrojového panelu certifikované FSC. Sedadlá a výplne dverí sú potiahnuté mikrovláknom Artvelours Eco, vyrobeným z recykovaných PET fliaš a tričiek.
Dokonca aj na výrobu pneumatík s nízkym valivým odporom (trieda A) rozmeru 235/45 R 20 pre ID. LIFE boli ako suroviny použité prírodný kaučuk, rastlinný olej, prírodné živice a silica z ryžových šúp.
Inovatívna je aj digitálna koncepcia ovládania. Kamery a displej nahrádzajú nielen vonkajšie ale aj vnútorné spätné zrkadlo. Najdôležitejšie funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom dotykovej plochy na šesťuholníkovom volante s dohora otvoreným vencom. Na drevený spodný rám prístrojového panelu sa dá položiť ľubovoľné koncové zariadenie – napríklad smartfón alebo tablet – ktoré magnet bezpečne pridržiava na prístrojovom paneli. Z tohto zariadenia sa potom dajú digitálne obsahy plynulo preniesť do vozidla, využívajúceho nový, vlastný operačný systém VW OS. Na koncovom zariadení potom môže bežať navigácia alebo hudba, pri stojacom vozidle sa filmy a hry dajú plynulo prenášať do integrovaného videoprojektora vozidla.
Vnútri sa nachádza hneď niekoľko batožinových priestorov. Hlavný batožinový priestor je delený dvojitou podlahou vo výške nakladacej hrany. Základný objem hornej časti je 225 litrov, pod podlahou je k dispozícii ďalších 108 litrov. Okrem toho má ID. LIFE vpredu ďalší batožinový priestor s objemom 68 litrov. Pod servisnou klapkou v prednej časti „kapoty“ je okrem nabíjacej zásuvky aj osobitná schránka s objemom 8 litrov pre nabíjací kábel. Sklopením operadla sedadla spolujazdca a zadného sedadla sa dá batožinový priestor zväčšiť na maximálny objem 1285 litrov, pričom umožňuje prepravu podlhovastých predmetov do dĺžky 2,25 m.
„ID. LIFE je našou víziou mestskej elektrickej mobility novej generácie. Štúdia prináša prvý náhľad na model ID. v segmente malých automobilov v cenovej hladine približne 20 000 eur, ktorý uvedieme na trh v roku 2025. Tým urobíme elektromobilitu dostupnou ešte širšiemu okruhu ľudí,“ povedal Ralf Brandstätter, CEO značky Volkswagen. „ID. LIFE sme koncipovali dôsledne pre potreby mladej cieľovej skupiny. Sme presvedčení, že auto sa v budúcnosti stane ešte viac výrazom životného pocitu. Zákazníkom zajtrajška nepôjde iba o mobilitu ale čoraz viac aj o to, čo možno s autom zažiť. ID. LIFE je našou odpoveďou na to.“