Talkaholizmus: Máte v okolí človeka, ktorému sa nezastavia ústa?
Či už v práci, počas cesty vlakom alebo večer v bare ste sa už pravdepodobne stretli s niekým, kto vás zahŕňal všetkými možnými informáciami, ktoré ste ani nechceli počuť. Jazykovedci takýchto ľudí nazývajú konverzačnými narcistami, talkoholikmi, nadmernými komunikátormi alebo vysokými verbalizátormi. Niekedy sa takéto neutíchajúce jednosmerné komunikácie označujú ako slovná hnačka, ktorej odborný termín je… Prečítať celé
Či už v práci, počas cesty vlakom alebo večer v bare ste sa už pravdepodobne stretli s niekým, kto vás zahŕňal všetkými možnými informáciami, ktoré ste ani nechceli počuť. Jazykovedci takýchto ľudí nazývajú konverzačnými narcistami, talkoholikmi, nadmernými komunikátormi alebo vysokými verbalizátormi. Niekedy sa takéto neutíchajúce jednosmerné komunikácie označujú ako slovná hnačka, ktorej odborný termín je logorea-chorobná urozprávanosť.
„Takže som odišiel z domu o štvrtej, aby som stihol toto stretnutie. Alebo možno to bolo o pol štvrtej. Myslím, že to bolo o 3:30, pretože som musel zohľadniť premávku. Alebo možno boli vlastne štyri, keď nad tým teraz premýšľam…“ príklad takejto konverzácie od PsychologyToday
Čo je to talkaholizmus?
Psychológ Sidney Jourard v knihe Transparentné ja označuje talkaholizmus ako nezodpovedné sebavyjadrenie, pri ktorom sa hlad po komunikácii rozbehne na plné obrátky a konverzácia sa stáva len zúrivým monológom. Sérioví hovorcovia si neuvedomujú alebo ignorujú základný princíp ľudských vzťahov, striedanie sa. Vo veľkej miere využívajú taktiku získavania pozornosti nazývanú shift-response (neustále presúvanie pozornosti späť na seba) a minimálne využívajú taktiku poskytovania pozornosti inému nazývanú support-response (povzbudzovanie druhého, aby hovoril). Talkoholici sa zvyčajne považujú za konverzačne zdatných, ale zvyčajne im chýba niekoľko základných zručností, ktoré vytvárajú pútavú interakciu a ochotných účastníkov.
Evanjelisti ako ich nepoznáte
Špeciálnou kategóriou super-rozprávačov sú takzvaní evanjelisti. Nie nesúvisí to z ich náboženským presvedčením. V tomto prípade sú evanjelisti ľudia, ktorí sú intenzívne zaujatí nejakou témou, projektom alebo víziou. Žijú len preto, aby o nej šírili evanjelium, pokojne nevnímajúc, že ľudia okolo nich môžu upadnúť do komunikačnej kómy.
Ako sa vyrovnať s kompulzívnym vyprávačom?
- Pokúste sa presmerovať rozhovor. Bez toho, aby ste boli konfrontační, uveďte inú tému a požiadajte ostatných, aby sa podelili o svoje myšlienky.
- Zasiahnite. Láskavo povedzte: „Mária, určitú chvíľu si už rozprávala. Teraz chcem počuť niečo aj o Martinovej novej práci.“
- Porozprávajte sa v súkromí. Ak toto správanie narúša stretnutia alebo rodinné stretnutia, vezmite si páchateľa bokom, oznámte mu svoje obavy a vyjadrite, aký vplyv má jeho konanie na ostatných.
- Odíďte z miestnosti. Niekedy je najlepším riešením nechať kompulzívneho rozprávača viesť konverzáciu mimo dosahu sluchu. Koniec koncov, niektorí ľudia sa môžu z rozhovoru tešiť.
- Organizujte väčšie stretnutia. Rozšírte zoznam hostí o ďalších účastníkov. Nadmieru zhovorčiví ľudia sú vo veľkom dave menej urážliví a ľahšie sa tolerujú, ak sú v miestnosti iní spoločenskí ľudia.
Chcete sa aj vy otestovať?
Ak si neviete vybaviť v pamäti nikoho takého urozprávaného. Možno ste to práve vy. Viete to zistiť pomocou tohoto testu. Ľudia, ktorí dosiahnú skóre 30 až 39, sú na hranici nadmerného hovorenia. Väčšinu času však dokážu svoje nutkavé rozprávanie kontrolovať, ale niekedy sa ocitnú v situáciách, keď je pre nich ťažké byť ticho, aj keď by bolo veľmi výhodné, keby nehovorili. Ľudia so skóre nad 40 sú klasifikovaní ako talkaholici.
Ako sa popasovať s vlastnou urozprávanosťou?
1. Uvedomenie
Prvým krokom k riešeniu problému je uvedomenie. Sebareflexia je dôležitou súčasťou rastu. Ak si nie ste istí, či máte problém s prílišným rozprávaním, opýtajte sa dôveryhodných kolegov alebo priateľov, čo si myslia. Pohľad zvonka môže pomôcť osvetliť potenciálne slabé miesta.
2. Nájdite svoj pomer počúvania
Pomer počúvania je množstvo času, ktoré strávite počúvaním, v porovnaní s množstvom času, ktoré strávite rozprávaním.
3. Buďte pripravení
Pripravte si svoje myšlienky vopred, aby ste sa držali témy a neodbočovali od nej. Je dôležité presne vedieť, čo chcete povedať pri prezentácii alebo dôležitom rozhovore s kolegom.
4. Cvičte
Pri prezentáciách a iných dôležitých rozhovoroch je dôležité nacvičiť si, čo budete hovoriť.
5. Menej je viac
Ľudia rýchlo strácajú pozornosť, je pravdepodobnejšie, že ich pozornosť udrží krátke, stručné posolstvo.